جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 9899
تاریخ انتشار: 1400/10/14 13:21

هندوانه رکورددار تورم در میان میوه‌ها

در آخرین ماه پاییز امسال، برخی اقلام خوراکی منتخب با تغییرات قیمتی مواجه شدند که مرکز آمار در گزارش اخیر خود به تحلیل تحولات نرخ خوراکی‌های در مناطق شهری کشور پرداخته است. در میان گروه نان و غلات، برنج درجه یک ایرانی با ۴.۳ درصد، شیرینی خشک با ۳.۲ درصد و رشته ‌آش با ۳.۱ درصد بیشترین افزایش نرخ را نسبت به ماه پیش داشته‌اند. همچنین در این گروه ماکارونی با رشد منفی ۱.۹ درصدی، بیشترین کاهش را در این مدت تجربه کرده است.

به گزارش صمت در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها، ماهی قزل‌آلا با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به میانه پاییز بیشترین افزایش نرخ را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده، این در حالی است که گوشت گوسفند ۰.۵ درصد ارزان‌تر شده و مرغ ماشینی هم ۰.۲ درصد کاهش نرخ را در ماه پایانی پاییز تجربه کرد. 

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش نرخ نسبت به ماه گذشته مربوط به کره پاستوریزه حیوانی با ۲.۹ درصد، شیر خشک با ۲.۳ درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه با ۲.۱ درصد بوده است. در میان کالاهای این گروه، تخم‌مرغ ماشینی در آذر ۵.۹ درصد ارزان‌تر شده است.

در گروه میوه‌ها، بیشترین افزایش نرخ نسبت به ماه گذشته مربوط به هندوانه با ۱۸.۷ درصد بوده و انار نیز ۶.۵ درصد گران‌تر شده است. در این گروه پرتقال نزدیک ۱۰ درصد و موز نیز ۲.۹ درصد کاهش نرخ را نسبت به آبان‌ تجربه کردند.

در میان محصولات گروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش نرخ را سیب‌زمینی با ۲۴.۲ درصد، گوجه فرنگی با ۷.۶ درصد و پیاز با ۵.۹ درصد داشته‌اند. همچنین در این گروه هویج فرنگی با ۲۳.۸ درصد، فلفل دلمه‌ای با ۱۴.۳ درصد و کدو سبز با ۷ درصد کاهش قیمت، بیشترین کاهش نرخ را در عرض یک ماه آذر تجربه کرده‌اند. در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها بیشترین افزایش نرخ نسبت به ماه گذشته مربوط به رب گوجه فرنگی با ۹ درصد و سس گوجه فرنگی با ۵.۵ درصد است.

هندوانه رکورددار تورم نقطه‌ای

بخشی دیگر از آمارهای مرکز آمار به مقایسه بیشترین افزایش نرخ یک ساله محصولات خوراکی در خرده‌فروشی‌های شهرهای کشور اختصاص یافته است. بنا بر این گزارش در یک سال گذشته بیشترین افزایش نرخ را هندوانه با حدود ۱۲۰ درصد تجربه کرده‌ است. به‌بیان ساده‌تر اگر نرخ هر کیلوگرم هندوانه در آذر ۹۹ حدود ۱۰ هزار تومان بود، در یک سال بعد این نرخ به حدود ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

پس از هندوانه، خربزه بیشترین تورم یک ساله را از سر گذراند، به‌نحوی که مرکز آمار تورم نقطه به نقطه آن را در آذر امسال ۱۰۶ درصد برآورد کرده است. پس از محصولات یادشده، سیب‌زمینی و رب گوجه فرنگی بیشترین شتاب قیمتی را تجربه کردند. سیب‌زمینی و رب گوجه به ترتیب ۸۸.۲ درصد و ۸۵.۱ درصد گران‌تر از پایان پاییز سال ۹۹ در میان خریداران و فروشندگان دست به‌دست می‌شوند. باید توجه داشت سیب‌زمینی و رب گوجه فرنگی جزو کالاهای مصرفی و معیشتی خانوار هستند که افزایش نرخ آنها می‌تواند هزینه خوراکی‌ها را در خانوارهای کشور به‌نحو چشمگیری افزایش دهد. در ۳ سال گذشته گوجه فرنگی و فرآورده آن، یعنی رب بارها رکورددار افزایش نرخ در میان خوراکی‌ها بوده‌اند و به‌نظر می‌رسد همچنان نرخ این کالاها روندی فزاینده دارد.

در مقابل کمترین افزایش نرخ در یک سال گذشته به لیمو ترش تعلق گرفته است. در یک سال گذشته لیمو ترش تنها ۷ درصد گران‌تر شده و پس از آن نرخ موز اندکی بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در یکی، دو سال گذشته موز جزو کالاهایی بود که به‌شدت افزایش نرخ را تجربه کرده بود اما حالا به‌نظر می‌رسد روند قیمت‌گذاری آن تا حد زیادی کنترل شده است. پس از موز، پیاز کمترین افزایش نرخ را در طول یک سال گذشته داشته، به‌نحوی که مراجع رسمی از افزایش ۱۰ درصدی تورم آن در یک سال گذشته خبر می‌دهند. باید به این نکته توجه کرد که در پایان آذر امسال، مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه را ۳۵ درصد برآورد کرد، اما گزارش خرده‌فروشی‌ها نشان می‌دهد از میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب در نقاط شهری، ۳۳ قلم آنها درصد تغییر قیمتی بیش از نرخ تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده‌اند. البته در گزارش مرکز آمار درباره تورم کلی کشور تا پایان آذر تصریح شده که خوراکی‌ها نرخ تورمی بیش از تورم میانگین داشته‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4896m2