چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 20203
تاریخ انتشار: 1401/08/04 07:47

رسانه می‌تواند ماموریت اجرای عدالت را بر عهده گیرد

سخنگوی اقتصادی دولت، سیاست دولت سیزدهم را تا پایان امسال، ثبات در اقتصاد کلان و مهار تورم عنوان کرد و گفت: رشد نقدینگی در پایان شهریور به ۳۵.۳ درصد کاهش یافته، در حالی که در شهریور سال گذشته این شاخص ۴۰.۵ درصد بود.

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در جمع مدیران ارشد رسانههای بینالمللی عضو اتحادیه خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، ماموریت اصحاب رسانه را حفظ استقلال و هویت کشورها بهویژه در این منطقه برشمرد و گفت: امروز در دنیای اطلاعات و ارتباطات زندگی میکنیم که هجوم بسیاری به فرهنگ ملتها بهویژه ملتهای مستقل صورت میگیرد، دشمنان میخواهند کشورها را از هویت تهی کنند تا کشور مستقلی در دنیا و منطقه نباشد.

ریاست ایران  براتحادیه اوآنا

اتحادیه اوآنا در سال ۱۹۶۱ با هدف مقابله با جریان  یکسویه خبری در جهان تاسیس شد که تا امروز ۴۳ خبرگزاری از ۳۵ کشور عضو آن هستند. خبرگزاری جمهوری اسلامی در این اجلاسیه که از ۲ آبان در تهران آغاز شده، به مدت 3 سال، ریاست این اتحادیه را بر عهده میگیرد. رئیسجمهوری در جمع مدیران ارشد رسانههای بینالمللی عضو اتحادیه خبرگزاریهای آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، بر نقش تعیینکننده رسانهها تاکید کرد و افزود: ترور دارای انواع متفاوتی است.

در شرایط فعلی، برخی از کشورها با تحریم بهدنبال ترور اقتصاد برخی کشورها هستند، در نتیجه تحریم همان جنگ نظامی است.

 رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوع فعالیت تروریسم فرهنگی گفت: تروریسم فرهنگی، تروریسمی است که به حقایق نمیپردازد و تلاش میکند حقایق حذف شود یا با پنهان کردن بخشی از ماجرا، حقایق اصلی را پنهان میکند. تروریسم فرهنگی نمیخواهد حقایق برای مردم روشن شود و بر این اساس ماموریت خطیری بر عهده اصحاب رسانه است تا هویت تمدنی مردم در آسیا و اقیانوسیه را حفظ کنند.

رئیسجمهوری گفت: رسانه میتواند با حفظ ارزشها و کرامت انسانی برای ملتها، ماموریت اجرای عدالت و پیگیری آن را در جامعه به عهده بگیرد.

رئیسی همچنین با خاطرنشان کردن این مسئله که حفظ کرامت انسانی و اجرای عدالت از نکاتی است که میتواند بهعنوان محور خواسته و پیگیری رسانهها مطرح باشد، تاکید کرد: در واقع قدرت رسانه، اگر در خدمت کرامت انسانی و اجرای عدالت باشد، رسانه با ارزشی است.

وی همچنین نقش رسانهها را در جلوگیری از ترویج خشونت، افراطیگرایی، جرایم سازمانیافته، مواد مخدر و به راهانداختن اختلافات قومی و مذهبی یادآور شد و گفت: امروز ادامه حیات برخی در دنیا، به راه انداختن اینگونه اختلافات بهویژه در کشورهای مستقل است.

رئیسی با برشمردن ویژگیهای منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت: داشتن نیمی از جمعیت جهان و ذخایر و منابع بسیار و شکلگیری اتحادیههای منطقهای مانند شانگهای و اوراسیا به این منطقه قدرت بخشیده و همکاریهای کشورهای منطقه نیز قدرت جدیدی در منطقه رقم زده است. در این شرایط، قدرت غربیها و امریکاییها در جهان رو به افول است.

رئیسجمهوری کشورمان همچنین به روند مذاکرات هستهای ایران اشاره کرد و گفت: ما بهدنبال احقاقحق جمهوری اسلامی هستیم. در اصل آنچه در برجام بود با نقض از سوی امریکاییها مواجه شد، اروپا هم به تعهدات خود عمل نکرد. این در حالی است که آژانس بینالمللی انرژی اتمی، بارها بهطور رسمی اعلام کرده که فعالیتهای هستهای ایران هیچ انحرافی ندارد؛ در مذاکرات نیز ایران حرفهای خود را با منطق و استدلال بیان کرد. در شرایط فعلی نیز امریکا باید تصمیم نهایی را بگیرد، اما برای اعلام نظر و پذیرش درخواستهای قانونی ایران تاخیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما مصمم به پیگیری حقوق ملت هستیم، افزود: ایران رفع و خنثی کردن تحریمها را همزمان در دستور کار دارد. امریکاییها در مواجهه با ایران برای چندمینبار دچار خطا و اشتباه در برداشت شدند، جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتمندتر از هر زمانی است و حضور بسیار موثری در منطقه داشته و بنا دارد، این حضور قدرتمندانه را ادامه دهد.

وضعیت تورمی از نظر دولت مقبول نیست

سخنگوی اقتصادی دولت، سیاست دولت سیزدهم را تا پایان امسال، ثبات در اقتصاد کلان و مهار تورم عنوان کرد و گفت: رشد نقدینگی در پایان شهریور به ۳۵.۳ درصد کاهش یافته، در حالی که در شهریور سال گذشته این شاخص ۴۰.۵ درصد بود.

 سیداحسان خاندوزی در ششمین نشست خبری خود با رسانهها با ارائه آمارهایی از وضعیت تورم، تاکید کرد: همانطور که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز رئیسجمهوری تاکید کردند، تا پایان امسال، اولویت دولت در بخش اقتصاد کلان، ثبات اقتصادی و مهار تورم خواهد بود.

وی افزود: تلاش دولت این بوده بتواند از طریق موتورهای خلق تورم چه در طرف نوسانات ارزی یا نوسانات در حوزه حاملهای انرژی، چه از طرف بیانضباطی مالی دولت و چه از طریق بیانضباطی پولی شبکه بانکی، همه موتورهای خلق تورم را مهار کند. ثمراتی که تاکنون حاصل شده این آمارها را برای نخستینبار میشنوید.

وی تصریح کرد: وضعیت تورمی همچنان از نظر دولت مقبول نیست و در جلسه هماهنگی اقتصادی که این آمار را به اطلاع رئیسجمهوری رساندیم، رئیسجمهوری تاکید کردند تا پایان سال، اولویت اقتصاد کلان دولت، مسئله ثبات اقتصاد کلان و مهار تورم باید باقی بماند و هر نهادی هم که برنامه رشد غیرتورمی تخلف میکند، به شکل جدی از طریق جلساتی که معاون اول یا معاونت اقتصادی دولت، باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه تخلف
 داشته
اند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت سیزدهم در کنار اصلاح سیاستهای اقتصادی از تصمیمات اقتصادی شتابزده پرهیز کرد و براساس برآوردهای اولیه کارشناسان اقتصاد امیدواریم در تابستان ۱۴۰۱ شاهد افزایش رشد تولید باشیم.

خاندوزی ادامه داد: نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشینآلات، بهار سال گذشته ۳.۸ بود که بهار امسال ۵.۸ افزایش یافت.

سخنگوی دولت با بیان جزئیات مصوبات حمایت از کسبوکارهای مجازی گفت: قطع اینترنت در یک ماه گذشته، به برخی کسبوکارهای مجازی لطمه جدی زد و درآمد بسیاری از آنها را تحتتاثیر قرار داد.

وی افزود: چون این مسئله حائز اهمیت است، در کمیته اشتغال دیجیتال دولت، جلسات متعددی تشکیل شده و تاکید بر آن است که دولت حامی کسبوکارهای دیجیتال بوده و پشت آنها را خالی نمیکند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488m8k