اصفهان میزبان بزرگان سنگ و معادن کشور میشود
شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته از ساعت ۱۰ تا ۱۸ روزهای ۳ تا ۶ آذرماه در نمایشگاه بینالمللی اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبهروی منطقه روشندشت برپا میشود و میزبان فعالان، کارشناسان، متخصصان و علاقهمندان این حوزه خواهد بود.
گردهمایی بزرگان معدنی
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان از گردهمایی بزرگان سنگ و معادن ایران در قالب شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته خبر داد.
به گزارش ایلنا از اصفهان، علیرضا مرتضوی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ شرکت از استانهای مختلف کشور در نمایشگاه سنگ اصفهان حضور خواهند داشت، گفت: این نمایشگاه طی روزهای ۳ تا ۶ آذرماه برپا میشود و شرکتهای فعال در حوزههای مرتبط با نمایشگاه در ۴ روز دستاوردها، ظرفیتها و توانمندیهای خود را به نمایش خواهند گذاشت.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه، بزرگترین نمایشگاه سنگ و معادن منطقه مرکز و جنوب کشور بهشمار میرود، افزود: نمایشگاه سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان در ۳۰ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی برپا میشود و شرکتهایی از استانهای تهران، اصفهان، قم، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، البرز، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان و لرستان در آن حضور دارند. مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان به حوزه فعالیت شرکتهای حاضر در نمایشگاه سنگ اشاره کرد و ادامه داد: فعالان حوزه اکتشاف، استخراج، بهرهبرداری معادن سنگ، مهندسان مشاور، پیمانکاران، فعالان حوزه ماشینآلات استخراج و فرآوری سنگ، فعالان بخش تجهیزات و ادوات معادن و کارخانجات سنگ، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان تجهیزات ایمنی مرتبط با سنگ و معادن، فعالان حوزه حملونقل و بازرگانی و همچنین فعالان حوزه محیط زیست، نشریات تخصصی، تشکلها، سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه ۷ کشور فعال در حوزه سنگ و معادن نیز در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان حضور خواهند داشت، تصریح کرد: نمایندگانی از کشورهای روسیه، ترکیه، ارمنستان، ایتالیا، چین، اردن و امارات در نمایشگاه سنگ و معادن اصفهان حضور خواهند داشت و زمینه تبادلات تجاری میان فعالان اقتصادی را فراهم خواهند آورد.
مرتضوی با تاکید بر اینکه نمایشگاه سنگ اصفهان نسبت به دوره قبل از لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته، گفت: حضور شرکتهای بزرگ و برندهای نقشآفرین در حوزه سنگ و معادن در این نمایشگاه قطعی و همچنین پیشبینیشده در کنار این نمایشگاه فستیوال طراحی سنگهای کوچک مقیاس، همایش سنگ و کارگاههای آموزشی و پنلهای تخصصی نیز برگزار شود.
وی با بیان اینکه نمایشگاه سنگ اصفهان، بهعنوان معتبرترین نمایشگاه تجاری سنگ در ایران، ارتقا و پیشرفت شرکتهایی که تولید فناوری برای این صنعت انجام میدهند را هدف خود قرار داده، تاکید کرد: یکی از اصلیترین اهداف این نمایشگاه آن است که محصولات، تجهیزات و فناوریهای جدید را به نمایش بگذارد و فرصتی برای تجارت فراهم کند.
بهگفته مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان، کمک به توسعه روابط در دنیای سنگ و تلاش برای ارتقای وضعیت صنعت سنگ و افزایش حجم تجارت آن در سطح ملی از دیگر اهداف پیشبینی شده برای این نمایشگاه است.
دوسوم صادرات سنگ ایران به صورت خام است
مشاور انجمن سنگ ایران گفت: ایران یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ صادر میکند که از این میزان ۹۰۰ هزار تن به صورت بلوک و حدود ۴۹۰ هزار تن به صورت سنگ فرآوری شده صادر شد. سیامک حاجسیدجوادی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ واحد معدنی کشور، دارای پروانه استخراج هستند، تصریح کرد: از این تعداد، فقط ۱۱۰۰ معدن فعال هستند؛ بنابراین حدود ۵۰ درصد معادن سنگ کشور در تعطیلی به سر میبرند و ۵۰ درصد الباقی نیز با نصف ظرفیت خود، استخراج دارند. زمانی که صحبت از برنامه استراتژیک میشود، باید دستکم ۲۰ سال آینده را دید و آیندهپژوهی داشت.
وی افزود: ۲ میلیارد دلار تجارت از سوی رقبای اصلی در بازار جهانی وجود دارد. ترکیه، پس از ۳۰ سال به ۲.۵ میلیون تن صادرات رسیده؛ بنابراین نمیتوانیم بگوییم که میخواهیم در مدت ۴ سال به ۱۴۰ میلیون مترمربع دست پیدا کنیم. مشاور بینالمللی سنگ ایران خاطرنشان کرد: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت اسمی واحدهای معدنی ایران ۳۰ میلیون تن است. طبق آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۹، مجموع تولیدات معدنی ایران ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده و این در حالی است که میزان تولید کشور طی سال ۲۰۱۸، ۹ میلیون تن بوده و حدود ۶ سال پیش به ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن هم میرسید.
حاج سیدجوادی ادامه داد: این موضوع نشان میدهد در چند سال اخیر بهطور میانگین، سالانه ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داشتهایم. متأسفانه آمارهای دقیقی در بخش معدن ایران وجود ندارد و بهطور مستند نمیتوان گفت واقعا چند واحد کارخانه سنگبری و فرآوری سنگ در ایران وجود دارد اما براساس آمارهای غیررسمی ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ واحد وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۰۰۰ واحد غیرفعال بوده و باقی نیز با حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولیدشان مشغول کار هستند.
این تحلیلگر بازارهای جهانی ضمن اشاره به اینکه بازار داخلی یکی از بزرگترین مزیتهای کشور ما به شمار میآید، گفت: بازار مصرف داخل حدود ۶ تا ۸ میلیون تن است که این موضوع از صنعت سنگ کشور حمایت میکند. ایران پس از چین، هند و ترکیه، چهارمین تولیدکننده سنگ در جهان است؛ بنابراین با برنامهریزی دقیق پنجساله بهراحتی میتوان به ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن در سال رسید اما باید پیش از صادرات، جوابگوی نیاز داخل باشیم.
تامین ماشینآلات معدنی، معضل عظیم معادن سنگ کشور
مشاور بینالمللی انجمن سنگ ایران در ادامه درباره مشکلات معادن کشور و فعالان این حوزه در زمینه ماشینآلات معدنی که این روزها بسیار چالشبرانگیز شده، گفت: درحالحاضر معضل بزرگ معادن سنگ کشور، تأمین ماشینآلات سنگین و بیش از آن، هزینههای تعمیرات و لوازم یدکی این ماشینآلات است که بسیار سرسامآور بوده و به خودی خود، چالش مهمی محسوب میشود. حتی امکان ورود ماشینآلات دست دوم هم وجود ندارد و معدنکاران باید ماشینآلات فرسوده را از بازار اصفهان و محلات تهیه کنند.
حاج سیدجوادی تصریح کرد: در هیچ کجای جهان یک سرمایهگذار یا یک معدندار، صفر تا ۱۰۰ کار را خودش انجام نمیدهد؛ بنابراین باید امکانات و تسهیلات مالی فراهم شود. عمر ماشینآلات سنگین در معادن سنگ ساختمانی حداقل ۱۰ سال است. اگر تخصیص ارز داده شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک نیز حمایت خود را دریغ نکنند، بهراحتی میتوان با درآمدی که از استخراج معدن بهدست میآید، تمام بدهیها را پرداخت کرد و ارزشافزوده داشت.
وی ضمن تاکید بر اینکه، زمانی که بانک مرکزی ارز موردنیاز را تخصیص ندهد، چگونه میتوان ماشینآلات خریداری کرد، گفت: البته ۲،۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای ۲۰۰۰ واحد معدنی سنگ بسیار پایین است. ضمن اینکه در مرحله بعدی نیز معدندار با گمرک مواجه شده و به مشکل برخورد خواهد کرد.
مشاور انجمن سنگ ایران با بیان اینکه این موضوع در مقیاس کلان، نیاز به مدیریت کلان هم دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بهعنوان متولی وارد عمل شده و مشکلات را با بانک مرکزی برطرف کند، اظهارکرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲،۰۰۰ میلیارد تومان را از صندوق بیمه دریافت و ماشینآلات را خریداری کند. البته زمانی که ۵۰۰ عدد لودر و بیل مکانیکی را سفارش میدهیم، قیمتی مناسبتر، تجهیزات و امکانات لوازم یدکی را هم دریافت میکنیم و با وثیقه در اختیار معدنکاران قرار میدهیم.
این تحلیلگر بازارهای جهانی، ضعف اصلی کشور در صادرات را موضوع تحریمها، انتقال ارز، و هزینههای حملونقل دانسته و گفت: کشور ترکیه به عنوان رقیب ما، درحالحاضر معادل ۳۰ تا ۴۰ دلار به ازای هر تن سنگ را صادر میکند اما صادرکننده ایرانی برای صادرات سنگ فرآوریشده به بازار اروپا از سبد خرید بازارهای جهانی خارج میشود، چراکه با مشکلات حمل دریایی مواجه است و برای حمل زمینی نیز باید حدود ۲۲۰ دلار است هزینه کند که ۵ برابر هزینه ترکیه است؛ براین اساس صادرکننده ما را از سبد خرید بازارهای جهانی خارج میکنند.
حاجسید جوادی درباره نحوه حمایت ترکیه از معدنکاران خود، اظهارکرد: ترکیه حمایت کامل از صنعت خود دارد که این حمایت، شامل تأمین ماشینآلات، تسهیلات بانکی، حضور در نمایشگاههای بینالمللی، فناوری ساخت و ماشینآلات مورد نیاز فرآوری سنگ و... میشود؛ بنابراین به عبارتی بستر موردنیاز صنعتگر در ترکیه انجام شده است. این ترکیه توانسته با یک استراتژی، طی ۳۰ سال از صفر به لیدر صادرات سنگهای آهکی برسد.
مشاور انجمن ایران، ضمن اشاره به اینکه سنگهای گرانیت خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد که صادرات میشوند و به نسبت مزیتی رقابتی با سایر کشورهای تولیدکننده دارند، گفت: ما در بخش سنگ مرمر حرف اول را میزنیم.
حاجسید جوادی اعلام کرد: مقررشده انجمن سنگ ایران با همکاری ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) گزارش جامع توسعه صنعت سنگ ایران در راستای صادراتمحور را انجام دهند. البته این اقدام هنوز در مرحله ابتدایی تهیه آمار است.
سخن پایانی
نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، رویدادی برجسته برای حوزه سنگ، معادن، ماشینآلات فرآوری، ماشینآلات معدنی، تجهیزات و ادوات معادن سنگ، تجارت و بازرگانی بهشمار میرود. این نمایشگاه فعالان و صاحبنظران را در محیطی تخصصی و تجاری گردهم آورده تا صاحبان صنایع به ارائه محصولات و توانمندیهای خود بپردازند.