جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 91548
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/05/17 06:42

کـاش تنها یـک روز خـبـرنـگـار باشید!

۱۷ مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است که نشان از شأن و جایگاه والای خبرنگاران در توسعه و پیشرفت، همگرایی و انسجام ملی در کشور دارد.
کـاش تنها یـک روز خـبـرنـگـار باشید!

بی‌تردید خبرنگاران را باید روشنگران عرصه اجتماعی، حافظان شفافیت، درستی و مخالفان تاریکی و خمودگی در جامعه دانست که سلاح آنان سلامت نفس و قلم‌شان است که در راه جست‌وجوی حقیقت با صدق گفتار و عمل با سختی‌های پیشرو مقابله می‌کنند تا آگاهی و درستی را به افکار عمومی اهدا کنند. خبرنگاری زمان نمی‌شناسد و خبرنگاران همواره درصدد کسب و انتشار اخبار و رویدادها هستند. در این بین، خبرنگارانی تاثیرگذار خواهند بود که در کنار روایت صادقانه‌ رویدادها، آگاه‌سازی و ارتقای آگاهی مخاطبان را مدنظر قرار دهند. خبرنگارها در خیلی از مواقع باید دادستان باشند و هر کسی بخواهد کاری انجام دهد از طریق خبرنگار موضوع را رسانهای میکند، اما در مواقع لزوم کسی نیست که داد خودشان را بستاند؛ دادستانهایی که فقط برخی در هنگام نیاز آنان را میبینند و وقتی کارشان تمام شد، دیگر با آنها کاری ندارند.

اصول اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری، باید روزنامه‌نگاران را در هر مرحله و مقامی که باشند، وادار کند که ضمن ایمان به جامعه، در جهت خیر و مصلحت آن و مردم کوشش و حقایق را منعکس کنند و نیز تامین منافع شخصی و کوشش برای پیش بردن مقاصد خصوصی که با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آیین‌ اخلاقی روزنامه‌نگاری است. در حالی که هرسال خبرنگاران در روز خبرنگار از مشکلات، دردها و مسائل خود می‌گویند؛ اما این دردها همان‌هایی است که بازگو نشده، مشکلاتی است که یک عمر قشر خبرنگار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما از آن دم نمی‌زنند و البته شاید امسال نیز روز خبرنگار را در سکوت خبری برای این قشر تلاشگر سپری کنیم.

امروز و در شرایطی که توسعه فضای مجازی و گسترش شمار فعالان شبکه‌های اجتماعی، از یک سو سرعت انتشار اخبار را به شدت افزایش داده و از طرفی دقت و صحت خبر را کم کرده؛ ارزش کار خبرنگاران بیش از گذشته مشهود بوده و اهمیت توجه به جنبه آگاهی بخشی و ارتقای اطلاعات مخاطبان، بیشتر شده است.

بی‌شک اینکه یک روز با صدور پیام‌های مختلف به یاد خبرنگاران سپری شود هیچ دردی از این قشر سختکوش که در واقع زندگی‌شان را دائم در اضطراب و نگرانی می‌گذرانند، دوا نمی‌کند، چراکه سخت‌هایی که این قشر می‌کشند را تنها زمانی می‌توان به معنای واقعی و ذاتی آن لمس کرد که یک روز را خبرنگار شد و در کسوت خبرنگاری تلاش کرد.

مسئولان باید بدانند حمایت از خبرنگار در شعار دادن و مراسم روز خبرنگار خلاصه نمی‌شود، بلکه حمایت از خبرنگار در عمل، با احترام به آزادی قلم و آزاداندیشی به اثبات می‌رسد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45jvbx