شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 18848
تاریخ انتشار: 1401/05/18 23:59
مذاکرات وین در گام‌های پایانی

بی‌اعتمادی به غرب، پاشنه آشیل توافق نهایی

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک 5 ماه وقفه، از روز پنجشنبه، 13 مرداد در پایتخت اتریش آغاز شد.

گفت‌وگوها پس از آن آغاز شد که جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به‌تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است و با جزئیات دقیق به لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای موردنیاز برای بازگرداندن برجام می‌پردازد. دوشنبه، 17 مرداد نیز با پایان این دور از گفت‌وگوها، هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران بازگشت. گفت‌وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب به‌ویژه ایالات متحده امریکا، به‌عنوان طرف نقض‌کننده توافق سال ۹۴ است. هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به‌نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به‌عنوان اهرم فشار برای استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وی درباره دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

طرف‌ها جدیت داشته باشند

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تاکید بر اینکه هیات مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور دارد و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقیمانده ارائه داد، اظهار کرد: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده ازسوی انریکه مورا به وی منتقل شده و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

امیرعبداللهیان ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده برای تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد: توافق نهایی باید تامین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به‌ویژه ازسوی امریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

مذاکرات مثبت بود

صمتجوزپ بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد: معتقدم در دور اخیر گفت‌وگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است.

ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است.

ما به‌عنوان هماهنگ‌کننده به تلاش‌های خود برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

به نتیجه مذاکرات وین خوشبین هستم

انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در جلسه توجیهی با خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات درباره متن پیش‌نویس توافق به پایان رسیده و ادعا کرد متن تولیدشده و آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، بستگی به پاسخ مشارکت‌کنندگان دارد. معاون دبیر کل اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار جداگانه با نمایندگان ایران و ایالات متحده امریکا گفت مذاکرات در حال پیشرفت است و به نتیجه ‌کار خوشبین است.

فضای مذاکرات جدی است

در همین حال دیپلمات ارشد روسیه، فضای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را جدی توصیف و تصریح کرد زمان، نتیجه گفت‌وگوها را مشخص خواهد کرد. میخائیل اولیانوف گفت: وضعیت برای من کاملا روشن نیست، اما ظاهرا همه طرف‌ها در زمینه متن نهایی در حال رسیدن به اجماع هستند. وی افزود: رسیدن به خط پایان ممکن است خیلی آسان نباشد و زمان، نشان خواهد داد که آیا ما موفق می‌شویم یا خیر؛ اما در کل فضای گفت‌وگوها جدی است.

میخائیل اولیانوف افزود: متن پیش‌رو متعلق به اتحادیه اروپا نیست و سندی است که اسفند گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد؛ با این تفاوت که برخی از بندهای آن اصلاح شده است. او در این باره گفت: من معتقدم این یک تفسیر نادرست است، چراکه متن اتحادیه اروپا وجود ندارد، بلکه یک متن مشترک است که هماهنگ‌کنندگان اتحادیه اروپا تعدادی اصلاحات را در آن پیشنهاد کرده‌اند؛ بنابراین متن متعلق به اتحادیه اروپا نیست، بلکه یک میراث مشترک است که روی میز باقی مانده و روی آن بحث می‌شود.  اولیانوف ادامه داد: طرف ایرانی نیز پیشنهادات خود را ارائه کرده که فراتر از اصلاحات اروپایی‌ها است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45ao6o