-
نرخ پرواز‌ها سر به فلک کشید

کاسبی ایرلاین‌ها با اربعین

اجرا نشدن همه قوانین شرکت‌های هواپیمایی در فصول مختلف سال، فرسودگی ناوگان هوایی و وقوع تاخیر در انجام پروازهای مختلف همواره باعث نارضایتی مردم از عملکرد این شرکت‌ها شده است.

اکنون که به ایام اربعین نزدیک می ‌ شویم و حضور مسافران از سراسر کشور و حتی اتباع خارجی برای اعزام به کربلا و شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی افزایش یافته، مردم برای خرید بلیت هواپیما در مسیر ورود به خوزستان دچار مشکل شده ‌ اند.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار کرد: باوجود پیگیری ‌ هایی که از 2 ماه گذشته داشتیم، هنوز وضعیت فروش بلیت ‌ های هواپیمایی اصلاح نشد؛ همچنین از 2 ماه قبل که عنوان شده فروش بلیت برای اتباع خارجی به ‌ صورت ارزی انجام می ‌ شود، دو نوع آسیب وارد شد؛ نخستین آسیب آن است که صنعت گردشگری بعد از 2 سال رکود به ‌ دلیل شیوع بیماری کرونا با این کار آسیب می ‌ دید و گردشگری کشور با تهدید روبه ‌ رو می ‌ شد؛ دوم اینکه برای استان ‌ هایی مثل خوزستان که با مرکز کشور و شهرهای گردشگری و زیارتی فاصله زیادی دارد و سفر با اتوبوس یا خودرو شخصی خطرناک و از نظر زمانی به ‌ صرفه نیست، وضعیت بدی را پیش آورد. سید کریم حسینی تصریح کرد: رفت ‌ وآمد بیماران و خانواده ‌ های آنها برای ادامه درمان به مرکز کشور دچار مشکل جدی شد و مردم به زحمت بلیت تهیه کردند؛ حتی ارائه بلیت در سامانه ‌ ها با مشکل مواجه شده است.

همه با مشکل تهیه بلیت مواجهند

نماینده مردم اهواز در مجلس بیان کرد: از 2 ماه قبل در مجلس به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادیم و از طریق مسئولان مربوطه هم پیگیری کردیم و اعلام شد طرح فروش بلیت به ‌ صورت ارزی لغو شده و باید کاهش قیمت ‌ ها لحاظ شود، اما باز هم ما با مشکل تهیه بلیت مواجهیم.

وی عنوان کرد: این آسیب برای خوزستان جدی ‌ تر است، چون آنهایی که دچار فشار اقتصادی شده و در تهیه بلیت با مشکل مواجه می ‌ شوند، مردم عادی هستند که برای درمان یا سفری که سالی یک ‌ بار به مشهد مقدس و سایر اماکن گردشگری انجام می ‌ دهند با مشکل مواجهند. نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: وزارت راه باید به ‌ طور شفاف و صریح اعلام کند که ساماندهی فروش و عرضه بلیت را پیگیری کرده و در این زمینه مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد.

انجام روزانه ۳۰ تا ۳۵ پرواز ورودی و خروجی

مدیرکل فرودگاه ‌ های خوزستان عنوان کرد: باتوجه به اینکه 2 مرز چزابه و شلمچه در خوزستان برای پیاده ‌ روی اربعین حسینی فعال هستند، استقبال عمومی برای سفر هوایی عتبات در مسیر پروازی اهواز به نجف خیلی بالا نیست. سید مهدی بزاز ادامه می ‌ دهد: برای سهولت در تردد مسافران و زائران حسینی، پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه ‌ های اهواز و آبادان (برای تهران و مشهد) به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت هواپیمایی یک هواپیمای ۷۳۷ جدید را وارد خط پروازی کرده، تصریح کرد: این اقدام باعث کاهش چشمگیر بار ترافیک شده است.

مدیرکل فرودگاه ‌ های خوزستان خبر داد: در فرودگاه اهواز به ‌ صورت استاندارد روزانه ۳۰ تا ۳۵ پرواز ورودی و خروجی انجام می ‌ شود و به بیشتر مراکز استان ‌ ها از جمله تهران و مشهد پرواز داریم.

رزاز خبر داد: فرودگاه اهواز از نظر تعداد پرواز چهارمین فرودگاه کشور است که به اقصی نقاط ایران از جمله تبریز، شیراز، اصفهان، بندرعباس، مشهد، زاهدان و کیش پرواز دارد.

وی در واکنش به نبود بلیت برای مسیر تهران به اهواز یا تهران به آبادان تا تاریخ ۲۴ شهریور گفت: خوزستان یک استان مرزی و صنعتی است و زائران حسینی، مسافران معمولی، تاجران، مدیران و کارشناسان از مجموعه ‌ های بزرگ صنعتی، نفتی و پتروشیمی به این استان تردد دارند؛ بنابراین دور از انتظار نیست که صندلی ‌ های پرواز در این خط به فروش رسیده باشد. البته تمام تلاش خود را برای افزایش بیشتر پروازها به کار می ‌ گیریم.

۶۰ درصد ناوگان هوایی کشور ضعیف است

رئیس انجمن صنفی آژانس ‌ های مسافرتی خوزستان با اشاره به ضعیف بودن ناوگان هوایی کشور بیان کرد: در کشوری با ۸۵ میلیون نفر جمعیت فقط ۲۵۰ هواپیما وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آنها زمین ‌ گیر هستند و به ‌ دلایل مختلف از جمله کمبود قطعات یدکی و خرابی موتور فعال نیستند. وحید خادمی ادامه داد: در حال ‌ حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیما در کشور فعال هستند که به ‌ صورت میانگین به ازای هر یک میلیون نفر یک هواپیما وجود دارد، در حالی که کشور نیازمند حداقل ۴۰۰ هواپیمای فعال است. وی با اشاره به اینکه باتوجه به تحریم ‌ های تحمیل ‌ شده به کشور پاسخگو نبودن ناوگان هواپیمایی طبیعی است، انتقاد کرد: هجوم عراقی ‌ ها به کشور با هدف مسافرت باعث شده با کمبود بلیت مواجه شویم. یک شرکت هواپیمایی خوزستانی روزانه ۱۵ پرواز در مسیر رفت و ۱۵ پرواز در مسیر برگشت دارد، اما باز هم جوابگوی نیاز نیست. رئیس انجمن صنفی آژانس ‌ های مسافرتی خوزستان با اشاره به اینکه فقط به 2 تا 3 هواپیما برای مسافران عراقی نیاز است، اضافه کرد: عراقی ‌ ها از ظرفیت خوزستان استفاده می ‌ کنند و به دیگر مسافران مجال نمی ‌ دهند. در حقیقت ما جور عراق را هم می ‌ کشیم.

خادمی در پاسخ به این پرسش که شرکت ‌ های هواپیمایی از عمد تعدادی بلیت را نگه می ‌ دارند، با اشاره به افزایش ورود زائران حسینی به خوزستان برای تشرف به کربلا و نجف گفت: اصلا شرکت ‌ های هواپیمایی بلیت پرواز را نگه نمی ‌ دارند، چون از نظر مالی به ضرر آنهاست. تاکید می ‌ کنم تمامی بلیت ‌ ها تا ۲۴ شهریور به فروش رفته و مردم آنها را به ‌ صورت سیستمی خریداری کرده ‌ اند. وی با اشاره اینکه حتی برای خرید بلیت خود در تاریخ ۲۱ شهریور به مشکل برخورده، چون همه بلیت ‌ ها سیستمی به فروش رفته اظهار کرد: ناوگان هوایی فعلی کفاف جمعیت را نمی ‌ دهد.

گشتی در بازار

در مسیر تهران به اهواز یا تهران به آبادان تا ۲۴ شهریور امسال همه بلیت ‌ ها به فروش رفته و رئیس اتحادیه آژانس ‌ های هواپیمایی خوزستان نیز بسته شدن عمدی سیستم فروش بلیت ازسوی آژانس ‌ های مسافرتی و شرکت ‌ های هواپیمایی را رد و این کار را دارای ضرر و زیان مالی برای آنها عنوان می ‌ کند؛ این در حالی است که برخی شهروندان اهوازی معتقدند از ماه ‌ ها قبل برای 2 هفته آینده، سیستم فروش بلیت هواپیما قفل شده و آنها بلیت ۹۰۰ هزار تومانی را با نرخ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از دفاتر شرکت ‌ ها خریداری می ‌ کنند. گندم طاهر یکی از شهروندان اهوازی در گفت ‌ وگو با مهر بیان کرد: چند ماه قبل بلیت پرواز اهواز به مشهد را با نرخ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کردم و پرواز به ‌ دلیل بیماری یکی از مسافران در اصفهان متوقف شد و بعد هم به ‌ دلیل نقص فنی با تاخیر بیش از ۱۴ ساعت، اصفهان را به مقصد مشهد ترک کرد. طبق قوانین شرکت ‌ های هواپیمایی در این مدت باید اسکان و پذیرایی رایگان انجام می ‌ شد، اما نه ‌ تنها این کار انجام نشده، بلکه چراغ ‌ های سالن فرودگاه نیز خاموش شد.

امیر جولایی یکی دیگر از شهروندان اهوازی اظهار ‌ کرد: برای یکی از نزدیکان قصد خرید بلیت مسیر تهران به اهواز را داشتیم که سامانه بسته بود، اما از طریق یکی از شرکت ‌ های هواپیمایی بلیت را با 2 برابر نرخ یعنی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریداری کردیم.

او ادامه داد: در چند ماه اخیر برای مسیر پروازی تهران به جنوب بیشتر بلیت تا 2 هفته آینده طبق اعلام سامانه به فروش رفته، اما همان بلیت ‌ ها با نرخ 2 برابر در بازار آزاد به فروش می ‌ رسد. این شهروند اهوازی عنوان کرد: با مدیران تعزیرات هم صحبت کردیم و وعده پیگیری دادند. همه منتظر پیگیری و برخورد اصولی هستیم تا دیگر شاهد سوءاستفاده شرکت ‌ های هواپیمایی از وضعیت موجود نباشیم.

سخن پایانی

همان ‌ طور که از گفت ‌ وگوی برخی شهروندان مشهود است، نارضایتی از عملکرد شرکت ‌ های هواپیمایی باید بیشتر زیر ذره ‌ بین نهادهای نظارتی قرار بگیرد تا از این بی ‌ نظمی سوءاستفاده نشود.

همچنین پیشنهاد می ‌ شود سازمان هواپیمایی کشوری نرخ بلیت ‌ های هر مسیر پروازی را تعیین کند تا شناور بودن قیمت ‌ ها بیش از این به ضرر شهروندان تمام نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*