دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 39271
نویسنده: کتایون ملکی
تاریخ انتشار: 1402/01/30 07:15
حاضران بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را چطور گذراندند

رشد ۱۸ درصدی بزرگان معدن و صنایع‌معدنی

هدایت نقدینگی موجود در جامعه که عموما در سال‌های اخیر بین بازار طلا و ارز سرگردان بوده است، در مسیر درستی مانند خرید سهام شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، می‌تواند دستاورد بسیار خوبی برای توسعه صنعتی و اشتغال‌زایی محسوب شود.
رشد ۱۸ درصدی بزرگان معدن و صنایع‌معدنی
عکاس: آیدا فریدی

رشد ۱۸ درصدی فروش شرکتهای معدنی بورسی نشان میدهد این پتانسیل در بخش معدن وجود دارد و میتواند حمایت سهامداران را افزایش دهد.به گزارش صمت آمارها نشان میدهد شرکتهای بورسی در سال گذشته رشدی ۱۸ درصدی در فروش را ثبت کردهاند.بررسی عملکرد فروش ۹۰ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی بورسی در سال ۱۴۰۱ حاکی از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن است. عملکرد فروش ۹۰ شرکت فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی در سال گذشته با جهش ۱۸ درصدی به ۶۳۹ همت (هزار میلیارد تومان) معادل ۲۲.۴ میلیارد دلار رسید و وضعیت رو به رشد را نشان میدهد. فروش ماه اسفند نیز فوقالعاده بوده و با رشد ۳۶ درصد نسبت به بهمن، به ۸۳.۵ همت (۲.۹ میلیارد دلار) رسیده است.

خوشبینی به اقتصاد چین

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو در این زمینه میگوید: رشد قیمتهای جهانی ناشی از خوشبینی به اقتصاد چین و لغو محدودیتهای کرونا در این کشور، همزمان با تقویت دلار در بازار و رشد صادرات و قیمتهای بورس کالا، از عوامل رکورد فروش شرکتهای زنجیره معدن و صنایع معدنی در اسفندماه ۱۴۰۱ بوده است.از دلایل بسیار مهم برای رشد فروش همانطور که صباغ به آن اشاره کرد، موضوع افزایش نرخ ارز است زیرا بسیاری از این مجموعه ها شرکتهای صادراتی هستند که با رشد نرخ ارز درآمدهای صادراتی آنها افزایشی شد.البته نباید این موضوع را فراموش کرد که شرکتهای صادراتی باید ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بازگردانند که این موضوع میتواند تا حدودی منجر به کاهش صادرات شود، اما بهطورکلی افزایش نرخ ارز خود یکی از انگیزههایی است که توانست رشد فروش برای این مجموعه ها را به همراه داشته باشد.

اجرایی شدن طرحهای توسعهای

اما از دیگر دلایل باید به اجرای پروژههای طرحهای توسعهای در شرکتهای معدنی بهویژه شرکتهای حاضر در زنجیره فولاد اشاره کرد. شرکتهای فولادی با اجرای طرحهای توسعهای در تلاش هستند تا میزان تولید خود را افزایش داده و به ظرفیتهای اسمی دستیافته یا از آنها عبور کنند. هرچند این موضوع میتواند رقابت در بازار داخلی را سخت کند اما بدون شک حضور در بازارهای صادراتی را بیشتر میکند. از سویی دیگر این مجموعه ها برای توسعه بازار خود چه در داخل و چه در خارج به سمت توسعه سبد محصولات میروند که بازی برد برد برای صنعت فولاد و این شرکتها خواهد بود. صنعت فولاد کشور به سمت تولید محصولاتی با ارزشافزوده بیشتر میرود که بدون شک میتواند متقاضی بیشتری در بازارهای صادراتی داشته باشد. بازار فولاد جهانی به سمت فولادهای خاص درحرکت است و همین موضوع باعث میشود تا تولیدکنندگان داخلی از این موضوع غافل نمانند. اما در گام بعدی این افزایش فروش دستاورد دیگری برای صنعت فولاد و شرکتها به همراه دارد که توسعه هر چه بیشتر را محقق میکند. شرکتهای فولادی در سالهای اخیر بر اساس افزایش درآمدهای خود پروژههای مختلفی را چه در حوزه خطوط تولیدی و چه زیرساختی تعریف کردهاند که توانسته توسعه در این صنعت را سرعت دهد. این موضوع تا حدی پیش رفته است که پس از حضور فولادیها در اجرای پروژههای نیروگاهی، برای توسعه میادین گازی هم پیشنهادهایی را ارائه دهند. بخش عمدهای از این موضوع ناشی از افزایش فروش این مجموعه ها است که میتوانند تامین سرمایه برای اجرای پروژهها را انجام دهند.

نهضت ساخت داخل

البته از دیگر موضوعات که توانسته بهرهوری را افزایش دهد، موضوع نهضت ساخت داخلی و بومیسازی قطعات است. امروز بسیاری از شرکتهای تولیدکننده در حوزه صنایع معدنی یا حتی شرکتهای معدنی با حرکت در مسیر بومیسازی و افزایش تعاملات خود با شرکتهای دانشبنیان توانستهاند صرفهجویی ارزی خوبی به همراه داشته باشند که این عدد وارد پروژههای در دست اجرا میشود. از سویی دیگر تامین قطعات و تکنولوژیهای موردنیاز در داخل کشور میتواند، سرعت تولید را افزایش دهد، رشد تولید بدون شک به رشد فروش ختم میشود. درواقع دستیابی به این رشد میتواند نتیجه برنامهریزی دقیقی باشد که تمامی جوانب را در نظر گرفته و درنهایت با حضور در بورس کالا بتواند در بازاری آرام محصول خود را به فروش برساند.

حاصل رشد ۱۸ درصدی

اما نتیجه این رشد ۱۸ درصدی و همچنین توسعه صنایع معدنی چه خواهد بود؟ نوسانات نرخ ارز و طلا در سال گذشته توانست آرامش بازار را برهم زند و بسیاری از نقدینگی موجود در جامعه را راهی بازار ارز و طلا کند. این در حالی است که جهتدهی این نقدینگی در جریانی درست میتواند توسعه همهجانبه برای اقتصاد کشور داشته باشد. از سویی دیگر افزایش فروش شرکتهای بورسی میتواند منجر به افزایش سود سهام برای سهامداران شود. همین موضوع میتواند میزان حمایتها از شرکتهای بورسی را افزایش دهد و سهامداران نقدینگی خود را در بخش درستی سرمایهگذاری کنند.البته نکته مهم آن است که سهامداران شرکتهای معدنی و صنایع معدنی باید به این نکته توجه داشته باشند که سرمایهگذاری در این حوزه سرمایهگذاری بلندمدت است و میتوانند در بلندمدت به سوددهی خوبی دست پیدا کند. بازار جهانی کامودیتیها نیز در حال تغییراتی است که میتواند تقاضا برای برخی مواد و محصولات را افزایشی کند درنتیجه بهتر است با بررسی بازارهای جهانی و نگاهی بلندمدت، نقدینگی موجود در بازار را به مسیر درستی هدایت کرد که علاوه بر سوددهی بیشتر منجر به توسعه صنعتی و اشتغالزایی شود.مهمتر آن است که دولت بسترهای توسعه و افزایش فروش را فراهم کند بهعنوانمثال تصمیمگیری درباره عوارض صادراتی باعث میشود تا تردید صادرکنندگان برای حرکت در این مسیر افزایش پیدا کند و همین موضوع مستقیما میزان صادرات و فروش در بورس را تحت تاثیر قرار میدهد. از سوی دیگر این اتفاق میتواند میزان حمایت سهامداران را هم کاهش دهد. درنتیجه ادامهدار شدن این افزایش فروش نیازمند حمایتهایی از سوی دولت بهویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سخن پایانی

در پایان باید این نکته را یادآور شد که بسیاری از کارشناسان و فعالان معدن بر این باورند که این بخش میتوان خودبسنده باشد و از مشکلات و موانع بهسلامت عبور کند اما حداقل انتظار این است که دولت موانعی که تا به امروز ایجاد کرده است را افزایش ندهد و فرصتی فراهم آورد که معدن کاران بهنوعی تکلیف خود را با آییننامهها و بخشنامهها روشن کند و راهی برای عبور از این چالشها بیابد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zk7oj