پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 20971
تاریخ انتشار: 1401/09/22 10:09

جواهر آمریکایی بازار خودروی ایران / این کادیلاک ۱.۵ میلیارد می‌ارزد

شاید بتوان بازار خودروی ایران را یکی از منابع غنی خودروهای کلاسیک به‌خصوص آمریکایی دانست. این مورد نیز به دلیل همکاری خودروسازان آمریکایی و ایرانی در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ است.

 

حال این روزها باوجوداینکه سروکله مدل‌های جدید از داخلی تا وارداتی پیداشده اما همچنان افرادی که در ایران علاقه به خودروهای کلاسیک دارند کم نیستند. این در حالی است که بسیاری از افراد مدام در حال خریدوفروش خودروهای کلاسیک هستند. روزگار خودرو در این گزارش به بررسی خودرو کادیلاک سویل از تاریخچه تولید تا قیمت آن پرداخته است.

تاریخچه تولید کادیلاک در ایران

یکی از خودروهای کلاسیک جذاب و پرطرفدار در بازار ایران کادیلاک سویل است. شاید بتوان خودروسازی کادیلاک را از معروف‌ترین برندهای خودرویی نه‌تنها در آمریکا بلکه در جهان دانست. این خودروساز با توجه به این‌که با رقیبان داخلی خود دست‌وپنجه نرم می‌کند رقبای خارجی زیادی دارد و از گذشته به‌نوعی عمل کرده که هیچ‌گاه در طراحی و تولید محصولات خود بی‌گدار به آب نمی‌زند. شاید جالب باشد بدانید درزمانی که تولید پیکان در ایران صورت می‌گرفت هم‌زمان شاهد عرضه کادیلاک نیز در کشور بودیم.

این در حالی است که با تلاش‌های جعفر اخوان، مؤسس جنرال موتورز ایران یکی از به‌روزترین محصولات کادیلاک یعنی مدل سویل که در سال ۱۹۷۶ به‌شدت معرفی‌شده بود سر از ایران درآورد. بدین ترتیب طلسم تولید کادیلاک در ایران شکسته شد. در حقیقت محبوبیت بالای کادیلاک در ایران و در کنار آن بازاریابی صحیح مدیران شرکت جنرال موتورز ایران باعث شد این خودروساز محبوب آمریکایی به فکر تولید یک رقیب جدی برای مرسدس بنز در ایران بیفتد.

 

مونتاژ سویل در کشور

کادیلاک سویل در زمان خود یکی از خودروهای بسیار لوکس محسوب می‌شد. ابتدا حدود ۲۰۰۰ دستگاه از این خودرو در سال ۱۳۵۶ به‌صورت وارداتی به ایران راه یافت اما سپس با توجه به استقبال ایرانیان از این خودرو مونتاژ آن نیز شروع شد.

تولید این خودرو در آمریکا طی سال‌های ۱۹۷۶ الی ۲۰۰۴ انجام و در ایران نیز مونتاژ آن از سال ۱۳۵۶ شروع شد اما این تولید یک سال بیشتر دوام نداشت و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ وقت خداحافظی با این خودرو محبوب فرارسید.

سویل۲

مشخصات فنی

یکی از جذاب‌ترین نکات درباره کادیلاک سویل بخش فنی آن است. این خودرو از یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی ۵.۷ لیتری بهره می‌برد. لازم به ذکر است که این پیشرانه توسط یکی دیگر از خودروسازان محبوب آمریکا یعنی اولدزموبیل تولید می‌شد. پیشرانه موردنظر از نوع ۱۶ سوپاپ بود و توانایی تولید قدرتی بین ۱۷۰ الی ۱۸۰ اسب بخار را داشت. علاوه بر این پیشرانه قدرتمند این خودرو می‌تواند در دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه گشتاوری معادل ۳۶۶ نیوتن. متر تولید کند که عدد بسیار قابل‌توجهی است. ناگفته نماند که سویل با پیشرانه دیزل نیز عرضه می‌شد که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار و ۲۹۸ نیوتن. متر گشتاور را دارد.

قدرت پیشرانه سویل از طریق یک گیربکس سه سرعت اتوماتیک هیدرولیک یا به‌اصطلاح هایدراماتیک به محور عقب منتقل می‌شود. استفاده از خودرویی با چنین پیشرانه قدرتمند و گیربکس اتوماتیک در سال ۱۳۵۶ شاید رؤیایی به نظر برسد چراکه این روزها بسیاری از مردم همچنان باوجود ترافیک‌های سنگین مجبور به استفاده از خودروهایی با گیربکس دستی هستند.

سویل-۳

مصرف سوخت

این پیشرانه قدرتمند مصرف سوخت قابل قبولی نیز دارد. مصرف سوخت این خودرو در شهر ۱۴.۵ لیتر و در جاده ۱۲.۵ لیتر است. این در حالی است که چنین مصرف سوختی با توجه به داشتن یک پیشرانه حجیم و همچنین وزن بالای ۱۹۲۰ کیلوگرمی این خودرو تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد.

ظاهر

شاسی کادیلاک سویل از شاسی ایکس شکل شورولت نوا بر گفته‌شده و مهندسان این خودروسازی تغییراتی را برای بهبود وضعیت آن انجام داده‌اند. به‌عنوان‌مثال فنرهای عقب خودرو توسط آسترهایی از جنس تفلون پوشیده شده و همچنین مهره‌ها و واشرها توسط اپوکسی ایمن شده‌اند.

درنتیجه شاهد یک سواری بسیاری نرم و راحت در این خودرو هستیم ضمن این‌که سویل از سیستم فرمان هیدرولیک بهره می‌برد و همه‌چیز برای راحتی راننده و سرنشینان فراهم‌شده است. سیستم تعلیق جلوی این خودرو نیز از نوع فنر لول است. در بخش سیستم ترمز هم ابتدا این خودرو با ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب به تولید رسید اما سپس در تولیدات بعدی سیستم ترمز به‌صورت کامل برای هر چهارچرخ دیسکی شد.

امکانات رفاهی باورنکردنی

کادیلاک سویل در زمان تولید خود یک خودروی کاملاً لوکس به‌خصوص در بخش طراحی داخلی محسوب می‌شد. وقتی درهای این خودرو را باز می‌کنید ابتدا مبلمان جذاب و همچنین جای پای بسیار عالی نظر شمارا جذب می‌کند. به‌طورکلی معمولاً خودروهای کلاسیک به‌خصوص در نسخه‌های لوکس مثل کادیلاک از صندلی‌های بسیار نرم و راحتی بهره می‌برند و این مورد یکی از ویژگی‌های بارز محصولات آمریکایی محسوب می‌شود.

نکته جالب دیگر درباره این خودرو آن است که هر دو صندلی جلو برقی هستند. صندلی راننده در ۶ حالت و صندلی شاگرد در ۲ حالت برقی است. این مورد را نیز می‌توان با خودروهای داخلی که هم‌اکنون در حال تولید هستند مقایسه کرد. این در خالی است که اکنون بسیاری از محصولات داخلی حتی از آپشن صندلی برقی، تنها برای راننده نیز بی‌نصیب هستند.

سویل-داخل-۲

اگر بخواهیم به یکی دیگر از امکانات جذاب این خودرو اشاره‌کنیم، بهره بردن از سیستم تهویه «climate control» است که با استفاده از آن راننده می‌تواند دمای اتاق را روی عدد دلخواه تنظیم کند. این سیستم به‌صورت خودکار با روشن و خاموش کردن سیستم تهویه دمای کابین را روی یک درجه حرارت ثابت نگه می‌دارد.

درصورتی‌که آفتاب‌گیر سمت شاگرد را پایین دهید یک آینه مشاهده می‌کنید که در دو طرف آن چراغ‌هایی به‌صورت عمودی قرارگرفته و نکته جالب اینجاست که امکان تنظیم شدت نور این چراغ‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این روی ۲ ستون عقب خودرو چراغ‌های مطالعه نیز تعبیه‌شده که قابلیت چرخش دارند.

ازجمله دیگر آپشن‌های جالب این خودرو می‌توان به داشتن ۳ عدد فندک اشاره کرد. دو مورد از این فندک‌ها در ردیف عقب خودرو و یک مورد نیز در کنسول جلو تعبیه‌شده است. زمانی که فندک گرم می‌شود با یک‌صدای پیانویی جذاب حاضر شدن آن اعلام خواهد شد.

کادیلاک به‌نوعی برای تولید این خودرو سنگ تمام گذاشته و شاهد امکاناتی هستیم که حتی در بسیاری از خودروهای امروزی نیز یافت نمی‌شود. به‌عنوان‌مثال زمانی که در تاریکی شب می‌خواهید درهای خودرو را بازکنید به‌محض لمس کردن دستگیره‌ها چراغی روی دستگیره روشن می‌شود تا امکان پیدا کردن محل چرخاندن سوییچ فراهم شود ضمن این‌که چراغ‌های داخل خودرو نیز روشن خواهند شد.

سویل-داخل۱

در این خودرو به‌جای استفاده از سیم‌های مسی در سیستم برق از فیبر نوری استفاده‌شده است. روی کاپوت خودرو در دو طرف نیز نمایشگرهای کوچکی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها متوجه خواهید شد که سیستم برق چراغ‌های جلو به‌درستی عمل می‌کند یا خیر. این سیستم برای چراغ‌های عقب نیز به‌کاررفته است. این نکته را نیز باید گفت که تمام شیشه‌های کادیلاک سویل از نوع «سافت ری» هستند و نور خورشید را منعکس می‌کنند.

از دیگر امکانات خاص کادیلاک سویل می‌توان به کروز کنترل، سانروف برقی، کمربندهای ایمنی اتوماتیک، فرمان هیدرولیک باقابلیت تغییر روند چرخش در سرعت‌های مختلف و جمع شدن در تصادفات، در صندوق برقی و ساعت دیجیتال کوارتز اشاره کرد.

سخن پایانی

اگر دنبال خرید یک کادیلاک سویل در ایران باشید باکمی گشت‌وگذار در بازار و همچنین سایت‌های فروش اینترنتی می‌توانید نسخه‌هایی را با کارکردها و قیمت‌های مختلف پیدا کنید. قیمت این خودرو تا حد زیادی به سال ساخت، میزان کارکرد و نحوه بازسازی آن بازمی‌گردد. کادیلاک سویل در ارزان‌ترین حالت ممکن باقیمت ۱۰۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد و در نسخه‌های کم کارکرد و به‌اصطلاح تمیز قیمت این خودرو محبوب به حتی ۱.۵ میلیارد تومان نیز می‌رسد.

منبع-گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3z9856