جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 18220
تاریخ انتشار: 1401/04/20 22:58
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هشدار داد

قدرت سرایت بالای این زیرسویه جدی است

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد کنونی ویروس در گردش کشور، از نوع بی‌ای۵ است، تاکید کرد: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن، همچنان مورد توجه جامعه باشد.

 حمیدرضا جماعتی در حاشیه هفتادودومین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: روند ابتلا، بستری‌ و اندکی هم مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ در کشورهای جهان رو به افزایش است؛ به‌گونه‌ای که در ۴ منطقه از ۶ منطقه سازمان جهانی بهداشت افزایش موارد یادشده، گزارش شده است. در همین حال براساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به ۲۰ تیر، ۱۴۵۳ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی و ۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: در روزهای اخیر موارد ابتلا به کرونا در کشور به بیش از 2 هزار و بستری‌های جدید به حدود ۳۰۰ نفر رسیده است؛ بنابراین توصیه کمیته علمی این است که حتی در فضاهای باز که افراد تجمع دارند و همچنین در فضاهای بسته و وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، مترو، قطار و اتوبوس حتما در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از ماسک هم استفاده شود. وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد زیرسویه بی‌ای۵ بیشتر از سایر زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور در گردش باشد، ادامه داد: قدرت سرایت این زیرسویه بسیار بالا است؛ گرچه شدت بیماری‌زایی، میزان درگیری ریه و مرگ‌ومیر آن براساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی، کمتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا است اما باتوجه به عوارض بعد از کرونا، باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور واکسن تمرکز کنیم تا شدت بیماری افراد و گردش ویروس در جامعه کمتر شود.

جماعتی به افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در جهان اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت باتوجه به افزایش موارد این بیماری در دنیا که براساس آخرین آمارها، بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ مورد بوده، هشدار داده و در کشور ما هم باتوجه به شناسایی این بیماری در ترکیه و امارات، باید گوش به زنگ باشیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره علائم زیرسویه بی‌ای۵ گفت: این زیرسویه، علائم اختصاصی ندارد و همانند سایر زیرسویه‌های اُمیکرون با علائم سیستم تنفسی فوقانی و تب، لرز، ضعف، گلودرد، عطسه و سرفه بروز می‌کند. زیرسویه بی‌ای۵ در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا افرادی که واکسینه نشده و سن بالا دارند، حتی می‌تواند منجر به بستری یا مرگ‌ومیر شود. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3woj7d