چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 4192
تاریخ انتشار: 1400/08/04 11:59

کاهش ارزبری ۳۷ میلیون یورویی با داخلی‌سازی قطعات

از میز اول خودکفایی تاکنون، ۱۴۹ قطعه برای داخلی‌سازی تعریف‌شده که تا امروز ۸۷ قطعه با کاهش ارزبری سالانه ۶۹.۴ میلیون یورو به تولید انبوه رسیده است.

در ادامه طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» تعداد ۱۳ پروژه و ۱۸ قطعه در میز پنجم تعریف‌شده که ۱۴ سازنده داخلی تامین این قطعات را بر عهده دارند. کاهش میزان ارزبری سالانه این قطعات، ۳۷.۴ میلیون یورو است.

پروژه‌های خودکفایی

فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به همت و اراده قوی قطعه‌سازان در اجرای پروژه‌های خودکفایی، گفت: تاکنون حدود ۶۰ درصد اهداف داخلی‌سازی قطعات محقق شده است. هدف کاهش ارزبری میزهای اول تا پنجم ساخت داخل، برای داخلی‌سازی ۱۴۹ قطعه، سالانه ۲۰۴ میلیون یورو پیش‌بینی شده است. به‌گزارش ایکوپرس، مقیمی، پیشران‌های اصلی آینده صنعت خودرو را کاهش آلایندگی، افزایش ایمنی، افزایش راحتی و افزایش زیبایی و همچنین سبک‌سازی خودرو برشمرد و افزود: تحقق سبک‌سازی در گرو استفاده از ورق‌های سبک‌تر، تحقق ایمنی در گرو استفاده از ورق‌های مقاوم‌تر و در برخی از بخش‌ها، نیازمند استفاده از قطعات پلیمری و... است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این‌باره به داخلی‌سازی ورق‌های محصول تارا اشاره کرد و گفت: بخش قابل‌توجهی از ورق‌های موردنیاز خودرو تارا که جدیدترین محصول ایران‌خودرو است، داخلی‌سازی شده است.

چالش خودروسازی

مقیمی یکی از چالش‌های حال حاضر صنعت خودرو را تامین قطعات الکترونیکی دانست و عنوان کرد: ضروری است در حوزه داخلی‌سازی مواد اولیه برق و الکترونیک، فعالیت‌های لازم توسط نهاد یا سازمان‌های مسئول با جدیت بیشتری دنبال شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه تاکنون ۸۷ قطعه به تولید انبوه رسیده، گفت: ۵۳ قطعه تا پایان سال به تولید انبوه خواهد رسید. مقیمی اظهار امیدواری کرد، با همت قطعه‌سازان، اهداف میزهای داخلی‌سازی هر چه بهتر و بیشتر محقق شود و صنعت خودرو کشور در ادبیات و اقتصاد دنیا، نقش سازنده و بزرگی را ایفا کند. گفتنی است در آیین برگزاری پنجیم میز تخصصی صنعت خودرو، ۱۴ قرارداد میان شرکت طراحی، مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) و قطعه‌سازان به امضا رسید که ۴ قرارداد در حوزه خودکفایی قطعات خودروهای تجاری و تامین قطعات خودروهای دیزلی بود. در میزهای اول تا پنجم خودکفایی تاکنون بیش از ۶۹.۴ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق شده است.

تولید انبوه تارا اتوماتیک به‌زودی

مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو، گفت: در محصول تارا اتوماتیک، از سامانه ورود و استارت بدون کلید (کیلس) استفاده شده است. این اقدام در هماهنگی با شبکه برق و الکترونیک و سامانه مدیریت موتور و گیربکس انجام و موجب می‌شود علاوه‌بر امکانات رفاهی برای راننده، خودرو از امنیت بالایی نیز برخوردار شود.

 سیداحمد مدیرقمی با اشاره به اینکه تارا اتوماتیک مجهز به سامانه کنترل پایداری به‌روز است، خاطرنشان کرد: نسخه دستی تارا نیز به سامانه کنترل پایداری تجهیز شده؛ این، نخستین‌بار است که یک محصول ایرانی به این سیستم مجهز می‌شود.

او گفت: در محصول جدید تارا اتوماتیک، کالیبراسیون گیربکس به‌دلیل ارتباط با دیگر سیستم‌ها، نسبت به خودروهای دیگر شرایط بسیار پیچیده‌تری داشت که خوشبختانه با وجود زمان کم برای مناسب‌سازی استفاده در فصول سرد و گرم سال، به‌طور بسیار مطلوبی در این خودرو توسعه یافته است.

مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو، کنترل پایداری را سامانه‌ای در راستای ایمنی راننده و سرنشینان دانست و تصریح کرد: این سامانه سبب می‌شود در صورتی که به هر نحوی خودرو از مسیر خود منحرف شود، با ترمزهایی که به‌طور مستقل بر هر چرخ عمل می‌کنند، یا با در اختیار گرفتن سیستم گاز، از انحراف خودرو، چرخش و واژگونی آن جلوگیری شود.

 مدیرقمی با بیان اینکه سامانه کنترل پایداری موجب جلوگیری از لغزش خودرو نیز می‌شود، افزود: اگر خودرو در موقعیت‌های سربالایی و شرایط بارندگی، یخ‌زدگی، شن و ماسه و دیگر سطوح لغزنده قرار گیرد، در چرخ‌ها سرخوردگی ایجاد نمی‌شود و با کنترلی که بر سیستم گشتاور موتور و تعویض دنده اعمال می‌شود، امکان حرکت خودرو بدون هرزگردی چرخ‌ها فراهم می‌شود.

مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو با بیان اینکه امکان دیگری هم در محصول تارا اتوماتیک و هم در نمونه دستی تعبیه شده، جلوگیری از پس زدن در زمان شروع حرکت در سربالایی است، اظهارکرد: این امکان نیز که به HSA معروف است، به‌وسیله سامانه کنترل پایداری فراهم می‌شود. 

وی بیان کرد: سامانه ورود و استارت بدون کلید و باز شدن درها به صورت لمسی، تنها بخشی از امکاناتی است که سیستم برق و الکترونیک تارا اتوماتیک فراهم آورده است. به‌گفته مدیرقمی، باز شدن هوشمند در صندوق‌عقب به‌عنوان امکانات آینده این محصول در نظر گرفته شده است.

او سامانه «RLS» موسوم به اتولایت و حسگر باران را از امکانات رفاهی و ایمنی به‌کار رفته در تارا اتوماتیک برشمرد و گفت: با بهره‌گیری از این سامانه، چراغ‌ها از حسگر نور و برف‌پاک‌کن‌ها از حسگر باران فرمان می‌گیرند. به این ترتیب، در صورت تنظیم در حالت اتوماتیک، برف‌پاک‌کن با بارش باران به صورت خودکار شروع به‌کار می‌کند. همچنین در صورت تنظیم چراغ‌ها در حالت اتوماتیک، در موقعیت‌هایی مانند ورود به تونل یا پارکینگ، چراغ‌ها به صورت خودکار روشن و پس از خروج، خاموش می‌شوند. حالت خودکار برف‌پاک‌کن و چراغ‌ها توسط راننده فعال یا غیرفعال می‌شود. علاوه‌بر امکانات یادشده، تارا اتوماتیک، مجهز به سامانه نمایش فشار باد چرخ‌ها و آینه‌های تاشونده برقی نیز هست. 

مدیرقمی با اعلام اینکه تارا اتوماتیک به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد، به توان و ظرفیت تولید این محصول اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، با توجه به رقابت‌پذیر بودن این محصول، استقبال بالایی از سوی مشتریان و بازار انجام شود و بر همین اساس، امکان افزایش ظرفیت تولید با همکاری سازندگان زنجیره تامین وجود خواهد داشت.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wj8r2