شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 3689
تاریخ انتشار: 1400/07/26 13:01

حضور سفیران ۴ کشور در استان مرکزی

سفرای کشورهای چک، اندونزی، افریقای جنوبی، بنگلادش و دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران پس از آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی صنعت سنگ محلات در دیدار با استاندار استان مرکزی بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران و استان مرکزی تاکید کردند.

 به گزارش مهر، استاندار استان مرکزی در این نشست گفت: پیشنهاد می‌شود کمیته دائمی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تشکیل شود و نتایج سفر، پیشنهادات و ظرفیت‌های کشورهای هدف مورد بررسی قرار گیرد تا در زمینه ماموریت‌های اقتصادی دو کشور یک برنامه‌ریزی دقیق انجام شود. سیدعلی آقازاده با اشاره به افتتاح نمایشگاه بین‌المللی سنگ نیم‌ور محلات افزود: در این نمایشگاه یک‌صدم ظرفیت صنایع و معادن استان مرکزی در معرض نمایش قرار گرفته بود و امیدواریم تعامل و همکاری استان با کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاران خارجی گسترده‌تر شود و از ظرفیت‌های استان بیشترین بهره‌گیری صورت گیرد تا دستاوردهای این سفرها برای مردم و کشورهای دوست ملموس‌تر باشد. وی تاکید کرد: انتظار می‌رود کمیته تشکیل‌شده صرفا برای استان و کشور مورد هدف باشد و تفاهمنامه‌ای میان استان و سرمایه‌گذاران منعقد شود. استاندار مرکزی بیان کرد: جای خرسندی است که سفیر افریقای جنوبی دو بار به استان مرکزی سفر کرده‌ و نخستین سفر سفیر جمهوری چک در ایران، به استان مرکزی بوده است.

نمایشگاه سنگ محلات

سفیر بنگلادش در ایران گفت: به دلیل کیفیت و تنوع مناسب تحت تاثیر نمایشگاه سنگ محلات قرار گرفتم. اعظم سارکر افزود: در کشور بنگلادش ساخت‌وساز رونق دارد و محصولات این نمایشگاه می‌تواند در کشورمان مورد استفاده قرار گیرد. وی اظهار کرد: متاسفانه تاجران بنگلادشی از تنوع محصولات استان مرکزی بی‌اطلاع هستند.

سفیر بنگلادش در ایران گفت: در ژانویه آینده در بنگلادش نمایشگاهی دایر خواهد شد که از فعالان صنعت سنگ استان مرکزی برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌شود. سارکر افزود: پیشنهاد سرمایه‌گذاری و همکاری دوجانبه داریم زیرا سرمایه‌گذاری سبب تولید محصولات باکیفیت می‌شود. وی اظهار کرد: امیدواریم با سفر نمایندگان اتاق بازرگانی اراک به بنگلادش، سرمایه‌‌گذاری مشترک و همکاری‌ها اتفاق بیفتد. سفیر بنگلادش در ایران گفت: تاجران استان مرکزی به سرمایه‌گذاری در بنگلادش توجه بیشتری داشته باشند تا زمینه همکاری‌های چندجانبه نیز توسعه یابد. سارکر افزود: در کشور ما منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که مزایایی برای سرمایه‌گذاران قائل است تا ورود به بازارهای بزرگ تسهیل شود.

ظرفیت‌های برتر استان مرکزی

سفیر کشور چک در ایران گفت: در سفر به استان مرکزی با جنبه‌های مختلف این استان آشنا شدم و اطلاعات مطلوبی از ظرفیت‌های استان کسب کردم که آنها را به کشورم منتقل خواهم کرد. یوزف ریختار افزود: در بازدید از شرکت ساینا، ماشین‌آلات تولید کشور خود را در حال کار کردن دیدم که موقعیت خوبی برای ادامه همکاری است. وی اظهار کرد: در بازدید از نمایشگاه سنگ محلات تحت تاثیر ساماندهی خوب به‌عنوان دیپلمات قرار گرفتم و موارد خوبی را به کشورم منتقل خواهم کرد.

مذاکرات ایران و افریقای جنوبی

سفیر کشور افریقای جنوبی در ایران گفت: مسئولان افریقای جنوبی در ۲ سال اخیر به استان مرکزی سفر کردند که به علت شیوع کرونا نتوانستیم خروجی مطلوبی داشته باشیم. ویکا کومالو افزود: تعهدی بین افریقا جنوبی و جمهوری اسلامی ایران انجام شده که در آن ۱۵ تفاهمنامه منعقد شد. این توافق شامل موضوعات معدنی بود که می‌تواند مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها باشد. وی اظهار کرد: باید مذاکرات تخصصی بین دو کشور انجام شود تا هر دو طرف منتفع شوند. سفیر افریقای جنوبی در ایران گفت: در کشور ما استان‌هایی هست که توانمندی‌هایی مانند استان مرکزی دارد که می‌تواند منجر به روابط مشترک دو کشور شود و امید است تا ۵ ماه آینده بتوان نتایج این سفر را ارزیابی کرد.

اشتراکات استان مرکزی با اندونزی

سفیر اندونزی در ایران گفت: استان مرکزی وجه اشتراکات زیادی با اندونزی دارد و این ظرفیت می‌تواند روابط تاجران دو کشور را توسعه دهد. رونی پراستیو یولیانتورو افزود: قرار است از ۱۹ تا ۲۱ اکتبر امسال نمایشگاهی در زمینه‌های مختلف به صورت مجازی در اندونزی برپا شود که از اتاق بازرگانی اراک برای حضور در این نمایشگاه با هدف توسعه همکاری بیشتر دعوت می‌کنیم.

افزایش تبادل تجاری با تاجیکستان

دبیر اول سفارت تاجیکستان گفت: میزان تبادل تجاری ایران و تاجیکستان در ۸ سال گذشته از ۳۰۰ میلیون یورو به ۶۰ میلیون یورو کاهش یافته که در سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران به تاجیکستان میزان تبادل تجاری دو کشور قرار است به ۵۰۰ میلیون یورو برسد. معروف جان عبدالرحمن اف افزود: کشور من در بخش کشاورزی و منابع خام و محصول پنبه و آلومینیوم توجه ویژه‌ای دارد و حکومت تاجیکستان مصمم بر هدف‌گذاری استراتژیک در توسعه صنعت است. وی اظهار کرد: ۱۸۰ سند همکاری بین دو کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qxpj4