پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 93165
تاریخ انتشار: 1402/06/12 05:02

ساخت بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز در ایستگاه پایانی

طرح بیواتانول با ارزش سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در مرحله نهایی بهره‌برداری است.
ساخت بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز  در ایستگاه پایانی

ظرفیت روزانه این پروژه ۲۰۰ هزار لیتر است و محصول آن در تولید بنزین کاربرد فراوانی دارد. این پروژه در زمینی به وسعت ۱۲.۷ هکتار در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه در حال احداث بوده و مراحل پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد. این طرح از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسط شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در حال اجراست. هفته گذشته وزیر صمت از پروژه بزرگ بیواتانول شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس بازدید کرد. با حمایت دولت سیزدهم، بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز در کشورهای منطقه و نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه روی ریل پیشرفت و در ایستگاه پایانی افتتاح قرار دارد.

طرح تولید اتانول زیستی سال ۹۲ کلید خورد

در سال ۱۳۹۲ بود که احداث واحد بیواتانول کرمانشاه از طرح‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به این استان با قطعی شدن خرید زمین محل احداث کارخانه، برای تولید اتانول سوختی از ضایعات کشاورزی با ظرفیت روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار لیتر با توجه به ظرفیت‌های این استان کلید خورد. اتانول سوختی، بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال‌حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روزبه‌روز در حال افزایش است و با توجه به‌خطرات زیست‌محیطی MTBE، اتانول می‌تواند جایگزین این ماده و تا ۵ درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود. با توجه به مصرف روزانه بیش از ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور، حداقل روزانه ۳ میلیون لیتر اتانول مورد تقاضای شرکت ملی پخش و پالایش است تا جایگزین ماده MTBE شود. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واحدهای تولید بیواتانول سوختی خود را به‌صورتی طراحی می‌کند که قابلیت استفاده از انواع مواد سلولزی از جمله باگاس، ضایعات نخیلات، گندم، برنج و همچنین ذرت را نیز داشته باشند.

بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید می‌شود. روش‌های مرسوم تولید بیواتانول خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر به‌حساب می‌آید و می‌تواند از مواد خام کشاورزی به‌دست آید. زیست‌اتانول می‌تواند از فرآورده‌ها و ضایعاتی مانند گندم، نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت به‌دست آید.

تکیه بر توان داخل

احداث نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه توسط متخصصان داخلی که به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد از این دست در کشورهای منطقه نیز به شمار می‌رود، جلوه‌ای از تکیه بر توان داخلی در شرایط تحریم به‌شمار می‌رود. با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) توانسته طرح بیواتانول کرمانشاه که در نوع خود یکی از طرح‌هایی است که در منطقه و کشور بی‌نظیر محسوب می‌شود را با بهره‌گیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی به مرحله پایانی خود برساند. طرح تولید اتانول زیستی در کرمانشاه برای جایگزینی افزودنی‌های سوخت‌های فسیلی در سال ۱۳۹۲ با خرید زمینی به وسعت ۱۲.۷ هکتار، توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و با مشارکت بخش خصوصی در شهرک صنعتی بیستون کلید خورد. عملیات اجرایی این طرح به‌خاطر برخی مسائل و مشکلات در اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز شد و با سرعت لاک‌پشتی ساخت پروژه ادامه داشت که در تاریخ هفتم شهریور ۱۳۹۵ «کیوان شیدانی» مدیرعامل وقت شرکت اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده و در صورت تخصیص به موقع امکانات و اعتبارات، پروژه تا آبان ۹۷ آماده افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. پروژه نه‌تنها در تاریخ اعلام شده به بهره‌برداری نرسید، بلکه عملیات اجرایی آن نیز متوقف شد. ساخت و تکمیل این واحد تولیدکننده سوخت دوباره در سال ۹۸ از سر گرفته شد، اما در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

اشتغالزایی ۲۵۰ نفره در بیواتانول کرمانشاه

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه نیز با توجه به اهمیت پروژه و طولانی شدن روند ساخت این طرح تولیدی سوخت و از طرفی اشتغال حدود ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اولویت خود را بر اتمام پروژه و پیگیری جذب اعتبارات و امکانات ملی جهت بهره‌برداری نخستین تولیدکننده سوخت سبز کشور به کار گرفت.

استاندار کرمانشاه ۹ اسفند ۱۴۰۱ در جلسه با معاون نوسازی و بهره‌برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که با هدف بررسی و تسریع در تکمیل طرح «بیواتانول» کرمانشاه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت و نیاز اشتغال و تولید در استان کرمانشاه چندین برابر کشور است و ما برای اشتغالزایی و رونق تولید در استان باید هر چه بیشتر تلاش کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به سفر خود به تهران برای پیگیری و کمک به اجرای طرح‌های صنعتی استان گفت: به‌صورت جدی اجرای این پروژه‌ها را با هدف کمک به رونق اقتصادی در دستور کار قرار داده‌ایم و خوشبختانه در این زمینه به نتایج خوبی هم دست پیدا کرده‌ایم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس تولیدکننده بیواتانول در استان از آن به‌عنوان طرحی مهم و ضروری به‌منظور تامین سوخت پالایشگاه‌ها نام برد و گفت: باید نگاه توسعه‌ای به طرح بیواتانول داشته باشیم، زیرا بازار مصرف بالایی برای دارد به‌طوری که علاوه بر پالایشگاه موجود کرمانشاه، اقدامات لازم برای آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا نیز در دست اجراست.

صحرایی تصریح کرد: باید تلاش کنیم در آینده یک زنجیره تولید از این طرح در استان داشته باشیم و زیرساخت‌های آن هم در کرمانشاه فراهم است.

سخن پایانی

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هزار واحد تولیدی و صنعتی با بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی دارد. با روند جاری در عملیات این پروژه انتظار می‌رود عملیات ساخت، نصب، تست و راه‌اندازی این زیست پالایشگاه مهم در امسال به پایان برسد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده با افتتاح رسمی آن توسط رئیس‌جمهور وارد مدار تولید شود.

 طرح زیست پالایشگاه تولید بیو اتانول سوختی از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است که با راه‌اندازی آن و تولید سالانه ۶۶ میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از ۶۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود. با بهره‌برداری از این پروژه همچنین سالانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی نیز به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که اکنون به‌عنوان ماده ارزشمند تغذیه دام به‌صورت وارداتی تامین می‌شود. بیواتانول سوختی به‌عنوان محصول پاک در راستای حفظ محیط‌زیست جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین می‌شود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qxjj8