شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 104341
تاریخ انتشار: 1402/11/23 07:41

ایدرو حامی صنایع برای دانش‌بنیان‌شدن است

شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌هایی مانند اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکا به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌روند. برهمین اساس در دولت سیزدهم ریل‌گذاری جدیدی در حوزه دانش‌بنیان انجام‌شده و وزیر صمت اهتمام جدی به دانش‌بنیان در حوزه صنایع دارد.
ایدرو حامی صنایع برای دانش‌بنیان‌شدن است

معاون نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: صنایع بزرگ کشور در بخش‌های فنی و سرمایه‌گذاری در مسیر دانش‌بنیان‌شدن موردحمایت قرار می‌گیرند. به گزارش ایدرونیوز، سعید جعفری کرهرودی در حاشیه بهره‌برداری و کلنگ‌زنی چهار طرح در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در استان سمنان افزود: برای توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع فناوری پیشرفته (های‌تک) بخش خاصی در سازمان ایدرو برای شرکت‌های دانش‌بنیان و هوشمندسازی صنایع و دانش‌بنیان‌کردن صنایع بزرگ در نظرگرفته شده است.

وی تاکید کرد: ایدرو از طریق کمک‌های تکنیکی و سرمایه‌گذاری به صنایع بزرگ کمک می‌کند به سمت دانش‌بنیان شدن پیش بروند.جعفری به ارتباط مستقیم سرمایه‌گذاری با اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: یکی از اهداف ایدرو بسترسازی برای سرمایه‌گذاری به‌منظور ایجاد اشتغال در کشور است که به‌ویژه در مناطق کمتربرخوردار هدف‌گذاری می‌شود.

وی بااشاره به اینکه ایدرو با ایجاد زیربنای لازم به تکمیل زنجیره ارزش صنایع ورود می‌کند، افزود: برای تکمیل زنجیره در صنایع پیشران مانند نساجی، حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش خودروهای سنگین، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، در حوزه انرژی نیز سرمایه‌گذاری‌هایی برای ایجاد کوچک‌مقیاس یا متوسط برای کمک به صنایع گام‌هایی برداشته شده است.

با حضور معاون نوسازی و اجرای طرح‌های صنعتی ایدرو ۲ واحد صنعتی نیک اکسیر سلامت و اطلس نیرو دیزل بهره‌برداری و ۲ طرح کارخانه آسه تجارت آسیا و سایت یک شبکه توزیع برق و روشنایی کلنگ‌زنی شد.

ممنوعیت واردات کالاهای مشابه محصولات دانش‌بنیان

چندی پیش نیز مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: درحال‌حاضر بزرگ‌ترین دغدغه ما بحث واردات کالاهای مشابه شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ چراکه تعرفه خیلی از کالاهای مشابه دانش‌بنیان یک درصد است که باید اصلاح شود.

بابک احمدی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست خبری «دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، انقلاب صنعتی چهارم و شهر هوشمند»، با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: باید از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاری و سایر موارد در هوشمندسازی صنایع بهره ببریم؛ از این‌رو سه زیرساخت بزرگ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ازجمله نمونه‌سازی، ساخت سریع و تولید نیمه‌صنعتی در دستور کار قرارگرفته است.

رئیس هیات عامل ایدرو همچنین با بیان اینکه فضاهای صنعتی و زیرساخت‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده و برای رسیدن آنها به بلوغ، تجاری‌سازی می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد این حمایت‌ها تبدیل به جریان‌سازی و ایده‌ها تبدیل به محصولات فناورانه شود.

نقش دانش‌بنیان‌ها در اشتغال و کارآفرینی

استاد دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل شرکت کویرسبز یگانه شرق گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به‌شمار می‌روند و با توجه به شرایط و زیرساخت‌های مناسب گناباد مانند نیروی کار تحصیلکرده و وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بستر خوبی برای فعالیت این شرکت‌ها فراهم شده است.

 سیدفرشید وزین ادامه داد: با توجه به اینکه بیکاری به‌ویژه در قشر تحصیلکرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده، شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت غنی توسعه و اشتغالزایی برخوردار هستند.

وی گفت: تولیدات سنتی توانایی پاسخگویی به نیازها و ظرفیت‌های گناباد را ندارد؛ بنابراین تغییر نهادهای تولید و حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان امری ضروری و حیاتی است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی و صاحب‌نظر مسائل اقتصادی گناباد اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب‌وکارهای محلی و تولیدی باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می‌شوند.

ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: این مسئله موجب حفظ و توسعه و پایداری شرکت‌های دانش‌بنیان شده و درنتیجه بستر اشتغال و رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید را افزایش داده‌اند.

رئیس مرکز رشد فناوری گناباد نیز گفت: علم و دانش به‌عنوان اساس فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر جنبه‌های فنی در سایر حوزه‌های موثرکسب و کار شامل بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و... تاثیر مثبت دارد که خود منجر به افزایش کارآیی فعالیت آنها می‌شود.

حسین تقوی ادامه داد: برای افزایش سطح کارآیی و توسعه و رونق فعالیت‌های اقتصادی و تولیدات باید اساس بخش تولید مبتنی بر علم و دانش و پژوهش شکل گیرد تا کسب‌وکارهای موجود را حفظ و ارتقا یابد و چه‌بسا بتوان برخی مشاغل فراموش‌شده را دوباره احیا کرد. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: تحقیق و پژوهش ضرورت و ارکان مهم کارآفرینی و اشتغالزایی است و توسعه بدون توجه به آن امکان‌پذیر نیست و بسیاری از شرکت‌های تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه‌اندازی کردند و در بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌ها و رقابت‌پذیری محصولات خود موفق بودند.

هادی ایزدی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان که برپایه تحقیق و دانش شکل‌گرفته‌اند، زیربنای توسعه اشتغال و کارآفرینی هستند و ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش صنعت ضرورت توسعه و رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

سخن پایانی

شرکت‌های دانش‌بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق گوناگون تاثیر زیادی دارند به‌طوری‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان بر اهمیت نقش این شرکت‌ها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه‌های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند. پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه‌های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری‌های خارجی شده و این برای کشور ما که از منابع سرشار برخوردار است، یک ضعف مهم به‌شمار می‌رود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qwnen