شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 97041
تاریخ انتشار: 1402/08/22 09:15

سینما، ارتباط ایران و روسیه را به لایه‌های اجتماعی می‌کشاند؟

ایران و روسیه دو کشور مهم در عرصۀ بین‌المللی هستند که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به دلیل اشتراک منافع، در بالاترین سطح مقامات با یکدیگر ارتباط سیاسی داشته و دارند. این مراودات دیپلماتیک به ویژه در تحولات منطقه تأثیرگذار بود و نقش مهمی در نابودی گروهک‌های تروریستی و خروج نظامیان آمریکایی از منطقه داشت.
سینما، ارتباط ایران و روسیه را به لایه‌های اجتماعی می‌کشاند؟

 ارتباط دو کشور بعد از تنش‌های ایجاد شده بین روسیه و ناتو و بعد ورود روسیه به جنگ با اوکراین، رنگ دیگری گرفت و حالا مقامات دو کشور بیش از گذشته منافع خود را در تعمیق این ارتباط می‌دانند.

بعد از زمینه‌سازی برای توسعۀ ارتباطات اقتصادی، حالا نوبت به مراودات فرهنگی به ویژه در حوزۀ سینماست. به هر حال، امروزه سینما نه فقط یک هنر، بلکه یک ابزار مهم در قدرت نفوذ کشورهاست و به همین دلیل کشورهای ابرقدرت هزینه بسیار بالایی در این بخش انجام داده‌‌اند چون به خوبی به این مهم واقف هستند.

امروزه این تأثیرگذاری به حدی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند سینما از سیاست جلوتر است و چیزهایی را نشان می‌دهد که در آینده در دنیای سیاست رخ خواهد داد.

از طرفی، سینما در همگرایی فرهنگی نیز تأثیرگذار است و می‌تواند دوستی و صلح بین دو کشور را تا زیرلایه‌های اجتماعی نفوذ دهد و سرمایۀ اجتماعی قابل اتکایی بین ملت‌ها ایجاد کند.

با این دید، ارتباط سینمایی بین دو کشور را می‌توان گامی مثبت در جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ دو کشور و تعمیق روابط اجتماعی دانست؛ موضوعی که حالا به یک ضرورت تبدیل شده است.

در همین رابطه، برگزاری نشست‌های تخصصی بین مسئولان سینمایی ایران و روسیه برای اکران فیلم‌های ایرانی در این کشور، علاوه بر آنچه گفته شد، یک محک جدی برای سینمای ایران در عرصه‌ای جدید است که این خود می‌تواند افقی جدید بگشاید.

در تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشور منعقد شد، به مواردی مانند: توسعه زمینه‌های ساخت فیلم مشترک، افزایش مبادله، اکران و معرفی آثار سینمایی برای فروش، تبادل متخصص و نیروی انسانی دو کشور در پروژه‌های سینمایی و رویدادهای مرتبط، تسهیل در جهت حضور نهادها و سازمان‌های سینمایی دو کشور در جشنواره‌های فیلم، هفته فیلم و رویدادهای فرهنگی مرتبط با سینما و محتوای سمعی و بصری، تبادل دانش و تجربه طرفین در تولید فیلم، تولید آثار مشترک و آموزش متخصصین حوزه سینما، پیشبرد محتوای سمعی و بصری در بازارهای خارجی، تأکید شده است.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qw6gp