دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 9589
تاریخ انتشار: 1400/10/11 13:34

آتشفشان در راه است

واریانت اُمیکرون به سرعت برق و باد در حال گسترش است. همزمان با اعلام زنگ خطر شیوع انفجاری اُمیکرون نرم‌افزار ماسک نیز معیار رنگ‌بندی کرونایی براساس شاخص بستری را تغییر داد. در رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اُمیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد. متخصصان اپیدمیولوژیست هشدار می‌دهند فورانی که اپیدمی با واریانت اُمیکرون به‌دنبال خواهد داشت،

 نگران‌کننده است. این گزاره که اُمیکرون مثل آتشفشانی است که در کمتر از ۱۵ روز طغیان خواهد کرد، شرایط اپیدمی کووید-۱۹ را باوجود روند کاهشی آمارهای ابتلا و فوتی در ایران بسیار شکننده کرده است.  ۲۸ آذر نخستین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران تایید شد و در روز 6 دی تعداد مبتلایان قطعی به اُمیکرون ۲۶ برابر شده است. شیوع انفجاری و غیر قابل گریز سویه جدید اُمیکرون خطرآفرینی پیک جدید کرونا را محتمل‌تر کرده است. طبق اعلام رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تا ۶ دی، ۲۶ مورد ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد مشکوک نیز در دست بررسی است.  همچنین تاکنون در شهرهای تهران، مشهد، بابل، اصفهان و هرمزگان اُمیکرون شناسایی شده است. احمد وحیدی، وزیر کشور تاکید کرده است در صورت رشد قابل‌توجه این سویه مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید هستیم. متخصصان اپیدمیولوژیست بارها اعلام کرده‌اند برای پیش‌بینی دقیق اپیدمی باید مولفه‌های میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه، موارد مثبت روزانه و مراجعات سرپایی مورد توجه قرار گیرد تا شرایط کرونایی هر شهرستان به‌صورت شفاف‌تر منعکس و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود؛ اینکه برای هر گونه اقدامات مقابله‌ای و واکنش سریع باید ملاک رنگ‌بندی کرونایی به لحاظ شاخص بستری تغییر کند و ابتلای سرپایی ملاک قرار گیرد.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز نسبت به شاخص‌های رنگ‌بندی کرونایی گلایه می‌کند و می‌گوید: از یک سال و نیم پیش از ستاد ملی کرونا در دولت قبلی درخواست کردیم معیار رنگ‌بندی را که براساس تعداد موارد مثبت بستری است تغییر دهند، چراکه با این معیار رنگ‌بندی، 2 هفته از مقابله با اپیدمی عقب می‌افتیم. او می‌گوید: در معیار جدید، رنگ‌بندی براساس موارد روزانه مثبت، مراجعات سرپایی به مراکز درمانی و پایش‌های ژنتیکی تغییر می‌کند.

همه چیز بستگی به تدابیر ما دارد 

به‌اعتقاد ناجی اینکه شیوع بالایی از واریانت اُمیکرون در اروپا اتفاق افتاده، به‌دلیل کاهش آنتی‌بادی حاصل از واکسیناسیون در ۶ ماه گذشته است؛ به‌همین دلیل تفاوتی که کشور ما با اروپا دارد، همان زمان تزریق واکسن است. البته این را هم باید در نظر بگیریم که کشورهای اروپایی گردش ویروس را کنترل می‌کنند و محدودیت‌های‌شان به‌درستی اجرا می‌شود.  همچنین با آنکه واکسیناسیون در اروپا زودتر شروع شده و کماکان هم ادامه دارد، درصد افرادی که برخورد با عفونت داشته‌اند، به‌علاوه جمعیت افراد واکسینه‌نشده موجب شده عفونت اُمیکرون در اروپا با شدت بالایی بچرخد. از طرفی این را هم باید در نظر گرفت که یکی از خصوصیات اصلی اُمیکرون ایمن‌گریزی آن نسبت به واکسن‌ها است؛ بنابراین با آنکه پس از شیوع واریانت اُمیکرون در اروپا و امریکا تعداد بیماران واکسینه‌نشده بیشتر بود، به‌تازگی درصد ابتلا در افراد واکسینه‌نشده به افراد واکسینه‌شده نزدیک شده

 است. او با بیان اینکه واکسیناسیون در ایران از 3 ماه گذشته شدت گرفته، عنوان می‌کند: اینکه در ایران نسبت به وضعیت شیوع اُمیکرون آرامش بیشتری احساس می‌شود را نباید به واکسیناسیون ربط دهیم، چراکه چنین تفکری به‌معنای پیشبرد سیاست ایمنی گله‌ای است، در حالی که ما دو پیک بلند آلفا و دلتا را از سال گذشته تاکنون تجربه می‌کنیم و هنوز هم در روز 2 هزار مورد مثبت داریم.  البته چنانچه تعداد تست‌های پی‌سی‌آر افزایش یابد، تعداد موارد ابتلا بیش از اینها هم خواهد بود. پیش‌بینی ما این است که اُمیکرون در ایران به‌دلیل واکسیناسیون جدید و عفونت قبلی پیک بلندی ایجاد نمی‌کند اما باید در نظر داشته باشیم اگر محدودیت‌ها را اجرا نکنیم 2 هفته دیگر پیک بعدی را تجربه می‌کنیم و همه اینها بستگی به تدابیر ما دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qrzn4