شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 9565
تاریخ انتشار: 1400/10/11 12:21
برآورد صمت از وضعیت رویدادهای نمایشگاهی جهان در سال ۲۰۲۲

کشتی رویدادهای نمایشگاهی جهان به آب افتاد

بحران کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌صورت یکپارچه صنعت نمایشگاهی سراسر جهان را تحت‌تاثیر قرار داد. در همه کشورها، سالن‌های نمایشگاهی به محفلی برای قرنطینه بیماران کرونایی تبدیل شده و پس از کشف واکسن‌ها نیز همین مراکز برای واکسیناسیون افراد گوناگون مورداستفاده قرار گرفتند.

از اواسط ۲۰۲۱، آسیایی‌ها دست به برگزاری رویدادهای گوناگون زدند اما در مقابل اروپایی‌ها مقاومت کردند و تقریبا رویدادهای چندان مهمی را برگزار نکردند. به‌عنوان مثال، نمایشگاه‌های آنوگا در آلمان یا فیتور در اسپانیا برگزار نشدند و فقط به‌صورت مجازی آن هم در برخی گروه‌های کالایی خاص، میزبان مخاطبان بودند. در این گزارش صمت نگاهی می‌اندازیم به وضعیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سال ۲۰۲۲ و برنامه‌های پر و پیمانی که مدیران نمایشگاهی در کشورهای گوناگون برای برگزاری رویدادهای از دست رفته در ۲ سال اخیر دارند.

نگاهی به برنامه‌های نمایشگاهی در آسیا

کشورهای آسیایی از ابتدای سال ۲۰۲۱ فعالیت‌های نمایشگاهی خود را آغاز کردند و رویدادهای گوناگونی نیز برگزار شد. فقط در روسیه بیش از ۳۰ رویداد نمایشگاهی مهم داشتیم که می‌توان از میان آنها به نمایشگاه صنایع غذایی مسکو PRODEXPO و البته رویداد بزرگ صنایع هوایی یا همان ماکس معروف اشاره کرد. رعایت پروتکل‌ها اگرچه به‌خوبی انجام شد اما بازدیدکنندگان اروپایی کمترین مشارکت را در این رویدادها داشتند. در سال ۲۰۲۲ اما قرار است تعداد رویدادها ۴ برابر شود. آنطور که آمارهای مربوط به سایت‌های نمایشگاهی نشان می‌دهد، عناوین نمایشگاهی در مسکو، سن‌پیترزبورگ و چند شهر دیگر به بیش از ۱۲۰ عنوان خواهد رسید.

نمایشگاه بین‌المللی ساختمان و دکوراسیون، نمایشگاه بین‌المللی ستاره‌های اوراسیا مسکو روسیه، نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی، نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی و نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز مسکو از جمله این رویدادها هستند. چینی‌ها نیز بالای ۱۰۰ رویداد بین‌المللی را در تقویم شهرهای گوناگون جای دادند.

کشوری که البته به‌ندرت مشارکت از کشورهای اروپایی را در خود دید اما شلوغ‌ترین سالن‌ها را داشت. احتمالا این آمار در سال ۲۰۲۲ بالاتر نیز خواهد رفت. چین به‌عنوان کشوری که در گذشته هر ۶۰ دقیقه یک رویداد بین‌المللی برگزار می‌کرده، قصد دارد رکوردهای شگفت‌انگیز خود را دوباره تکرار کند.

نمایشگاه فناوری‌های سرگرمی گوانجو، نمایشگاه قطعات، رویداد لوازم یدکی و جانبی و تعمیرگاهی خودرو، نمایشگاه ساختمان و دکوراسیون پکن، نمایشگاه تجهیزات دندانپزشکی گوانجو، نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنعت داروسازی شانگهای، نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات الکترونیکی هنگ‌کنگ، نمایشگاه بین‌المللی محصولات کودکان و نوزادان شانگهای و بسیاری از رویدادهای تجاری قرار است فقط در نیمه نخست ۲۰۲۲ برگزار شوند. به هند می‌رسیم. کشوری که روند توسعه صنعتی را به‌سرعت طی می‌کند. هندی‌ها در ۲۰۲۱ هم نمایشگاه برگزار و هم هیات تجاری به کشورهای گوناگون اعزام کردند. در سال جدید برنامه‌های نمایشگاهی این کشور قرار است جدی‌تر از قبل دنبال شود. رویدادها و نمایشگاه‌های سالانه مرتبط با صنعت سفر و گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای توسعه تجاری در این کشور به‌شمار می‌رود. از این‌رو، برنامه‌ریزی‌های گوناگونی برای برگزاری دو رویداد گردشگری بزرگ در دهلی و بمبئی انجام‌شده است. سایت نمایشگاهی F&A نمایشگاه تجاری پارچه و لوازم جانبی در بنگلور و دهلی نو به‌نام‌های یارنکس و نمایشگاه بین‌المللی نخ هند را راهبری می‌کنند.

نمایشگاه تامین پوشاک نیز با عنوان تجاری هومتکس خریداران و تامین‌کنندگان نساجی را گردهم می‌آورند تا محصولات خود را معرفی کنند. نمایشگاه صنعت لاستیک هند دهلی نو، نمایشگاه هنر، نمایشگاه صنایع دارویی هند با عنوان تجاریCPhI India و بسیاری رویدادهای دیگر به‌زودی میزبان مخاطبان خواهند بود.

در میان کشورهای آسیایی در منطقه خاورمیانه نیز شاهد برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ با حدود یک سال تاخیر در امارات متحده عربی بودیم که البته نیمی از آن در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به‌صورت ادامه‌دار برگزار می‌شود. این یعنی در سال جدید نیز می‌توان همچنان از اکسپو دوبی به‌عنوان مهم‌ترین رویداد این کشور نام برد و پیش‌بینی خواهد شد روند حضور مخاطبان بین‌المللی نیز در سال جدید بیشتر از ۳ ماهه نخست باشد. از دیگر رویدادهای مهم سال ۲۰۲۲ در امارات متحده عربی می‌توان به عرب‌هلث دوبی، نمایشگاهBig ۵ صنعت ساختمان دوبی، نمایشگاه صنایع غذایی گلفود و... اشاره کرد.

رویدادهای نمایشگاهی ۲۰۲۲ در کشورهای اروپایی

از مهم‌ترین کشور نمایشگاهی جهان شروع می‌کنیم؛ آلمان. فعالان نمایشگاهی این کشور کوچک‌ترین فعالیتی در دوره دو ساله کرونا نداشتند و تمام تمرکز خود را بر مهار کرونا گذاشتند. برای کشوری که فضای توسعه صنعتی خود در ۷۰ سال گذشته را بر پایه رویدادهای نمایشگاهی استوار کرده، چنین رکودی بسیار زیانبار بود.

اکنون اما آنها با قدرت برگشتند تا نقش اول خود را پس بگیرند. در تقویم شهرهای گوناگون آلمان از جمله هانوفر، فرانکفورت و دوسلدورف می‌توان بیش از ۳۰ رویداد مهم صنعتی مشاهده کرد. نمایشگاه منسوجات خانگی ۲۰۲۲HEIMTEXTIL آلمان از جمله مهم‌ترین این رویدادهاست. نمایشگاه لوازم آرایشی کلن، نمایشگاه بین‌المللی هنر و نقاشی دوسلدورف، نمایشگاه بین‌المللی حق امتیاز، نمایشگاه صنعت ساختمان برلین، نمایشگاه صنعت گردشگری برلین، نمایشگاه صنایع‌دستی مونیخ، نمایشگاه خدمات غذایی مهمانداری، نمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی و بسیاری رویداد دیگر همگی قرار است پس از دو سال سکوت و سکون برگزار شوند.

در اسپانیا اما فعالان نمایشگاهی ترجیح دادند کمی بیشتر مراعات کنند. آنها همچنان و در سال جدید نیز تمرکز خود را بر رویدادهای مجازی گذاشتند. نمایشگاه گردشگری فیتور یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای حوزه گردشگری است که با رضایتمندی بالای ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان سال‌های قبل و گردش مالی بیش از ۶ میلیارد یورو از پرارزش‌ترین گردهمایی‌های فعالان عرصه گردشگری به‌شمار می‌رود.

آنها قصد دارند این رویداد را نیز با شرایط خاصی برگزار کنند. بنا بود این نمایشگاه ۶ تا ۱۰ مارس ( ۱۵ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۰) برگزار شود اما بر خلاف اعلانیه‌های نمایشگاه و به‌دلیل شدت موج جدید کرونا در اروپا، برگزاری ‌آن به‌صورت حضوری لغو شد. این نمایشگاه در تاریخی که از پیش اعلام شده، به‌صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد. دو رویداد گذشته نیز به همین منوال و در سایت رسمی این رویداد برگزار شد. در وب‌سایت‌های مربوط به شهرهای گوناگون اسپانیا نیز اطلاعات خاصی از رویدادهای پیش‌رو در دست نیست.

اوضاع برگزاری رویدادها در ایتالیا کمی بهتر است. آنها در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادهای مهم در حوزه معماری و صنایع غذایی هستند. نباید فراموش کنیم سایت نمایشگاهی میلان بزرگ‌ترین نمایشگاه در حوزه صنایع‌دستی جهان را هم برگزار می‌کند.

ضمنا نمایشگاه «بورس بین‌المللی گردشگری» بار دیگر قرار است به‌صورت حضوری از ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ (۲۴ تا ۲۶ بهمن) در مرکز نمایشگاهی فیرا میلانو سیتی در میلان ایتالیا برگزار شود. نمایشگاه بورس بین‌المللی گردشگری در سال ۲۰۲۲ به ۳ حوزه اصلی اوقات فراغت، کنفرانس‌ها، نشست‌ها و جلسات انگیزشی و ارائه‌دهندگان خدمات تجاری و شبکه‌سازی تقسیم می‌شود که کلیدی‌ترین مباحث صنعت در سال آینده میلادی است. آمارها نشان می‌دهد در تقویم کشور ایتالیا و در جریان سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۷۰ رویداد نمایشگاهی مهم گنجانده شده است.

برنامه مهم امریکایی‌ها برای درخشش نمایشگاهی

قاره امریکا ظهور و بروز چندانی در حوزه رویدادهای نمایشگاهی ندارد. اما برخی رویدادهای مهم حوزه خودرو در این کشور برگزار خواهد شد. در سال ۲۰۲۲ البته غیر از رویدادهای نمایشگاهی حوزه خودرو عنوان مهم لوازم الکترونیکی مصرفی CES نیز برگزار خواهد شد. رویدادی که یک سال برگزار نشد، یک سال مجازی بود و البته امسال می‌خواهد به‌صورت حضوری میزبان مخاطبان باشد.

مدیرعامل CTA، نهاد برگزارکننده نمایشگاه CES، به‌تازگی اعلام کرد این رویداد با حضور فیزیکی افراد در لاس‌وگاس، شهری که بیش از ۴۰ سال میزبانی چنین گردهمایی را برعهده داشته، برگزار خواهد شد. این رویداد البته فقط حضوری نخواهد بود و بخشی از آن به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

ناگفته نماند نمایشگاه ساختمان نیویورک نیز امسال برگزار خواهد شد. نمایشگاهی پیشرو در زمینه ساخت‌وساز و طراحی که کارشناسان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه ساخت‌وساز و طراحی یاد می‌کنند. از ویژگی‌های نمایشگاه NEW YORK BUILD EXPO این است که بیش از ۳۰۰ سخنران برتر صنعت در ۱۱ موضوع و کارگاه‌های موردتایید AIA CES، را دور هم جمع می‌کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qrln4