یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 7489
تاریخ انتشار: 1400/09/15 12:28

مهاجرت از زیست‌بوم دولتی به خصوصی

رویکرد سنتی صنعت فضا، توجه به بازیگران دولتی در حوزه فضایی است.

 در این رویکرد، تمرکز بر بازیگران دولتی و بودجه دولتی برای دستیابی به یکسری از اهداف است.

 این رویکرد در زمان خود مناسب بود و با این رویکرد، کشور صاحب پرتابگر شد و توانستیم ماهواره بومی بسازیم که اقدام خوبی بود.

 ولی در همان زمانی که ما صاحب ماهواره و پرتابگر بومی شدیم، دنیا در صنعت فضایی در حال پوست‌اندازی بود.

 براساس آن شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس و با فاصله چند سال، شرکتی مانند پلنت‌لب با رویکرد بازیگری جدی بخش خصوصی در حوزه فضایی در حال شکل‌گیری بود. به این معنا که در آن زمان، دنیا در حال مهاجرت از زیست‌بوم دولتی به خصوصی بود.

حال که عزم کشور در بازگشت به سمت فضا معطوف شده، باید با این رویکرد جدید به صنعت فضایی بازگردیم و اگر بخواهیم با رویکرد گذشته به این صنعت رجوع کنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

برهمین اساس، طی نامه‌ای که برای رئیس‌جمهوری ارسال کردیم، این نکته را به استحضار ایشان رسانده بودیم که اگر بخش خصوصی و مردمی شدن صنعت فضایی جدی گرفته شود، کشور می‌تواند در این زمینه گام‌های بزرگی بردارد و در عرصه بین‌الملل جایگاه مناسبی برای خود داشته باشد اما اگر رویکرد سنتی باشد، اتفاق جدیدی در کشور رخ نمی‌دهد.

ضمن آنکه دولت توان این را ندارد که از این حوزه پشتیبانی کند. پیشنهاد می‌شود نگاه‌ها در این صنعت به سمت تیم‌های نوآفرین، خلاق و جوان باشد، نه به سمت تیم‌های سنتی، در غیر این صورت، کشور در این حوزه پیشرفتی نخواهد کرد. چند سال قبل رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان سخنرانی داشتند و به صراحت اعلام کردند که محور بسیاری از این اقدامات به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واگذار شود. ما نیز در این مجموعه خصوصی، بیشترین کمک و حمایتی که دریافت کردیم، از سوی معاونت علمی بوده است. در نهایت اینکه بخش خصوصی باید در عرصه فضایی وارد شود و اگر دولت جدید بتواند این مهاجرت از بخش دولتی به خصوصی را مدیریت کند، بزرگ‌ترین خدمت را به این صنعت کرده است. 

 در غیر این صورت، نباید منتظر اتفاق جدی در کشور در این صنعت باشیم. چنانچه ۳۰ شرکت دانش‌بنیان از جمهوری اسلامی ایران با حضور در نمایشگاه هوایی مکس ۲۰۲۱ که از ۲۹ تیر تا ۳ مرداد در مسکو برگزار شد، دستاوردهای علمی و فناوری خود را به نمایش گذاشتند. 

در نمایشگاه هوایی ماکس، جدیدترین دستاوردهای صنعت هوافضای روسیه چه در حوزه هواپیماهای مسافری و باری و چه هواپیماهای جنگی، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای راهبردی روسیه که بنا به ملاحظات خاص در سایر نمایشگاه‌های هوایی به نمایش درنمی‌آیند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. ایران همواره در نمایشگاه‌های ماکس روسیه، حضور فعال و چشمگیری داشته است.

 نمایشگاه هوایی ماکس، یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های هوایی جهان و بزرگ‌ترین نمایشگاه هوایی شرق اروپاست که تحت‌نظارت مستقیم رئیس‌جمهوری روسیه برگزار 

می‌شود. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این نمایشگاه، حکایت از توان این شرکت‌ها در حوزه هوافضا دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qn6a3