پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 39617
نویسنده: محمد علیخانی
تاریخ انتشار: 1402/02/06 05:50

حمل‌ونقل عمومی در دام «فرسودگی»

محمد علیخانی-عضو پیشین شورای شهر تهران
حمل‌ونقل عمومی در دام «فرسودگی»

حملونقل عمومی بهویژه مترو و اتوبوسرانی، یکی از بخشهای مهم مدیریت شهری کلانشهرها و بهویژه پایتخت است. این درحالی است که تجهیزات این بخش بهدلایل گوناگون از جمله مشکلات اقتصادی و تحریمها دچار فرسودگی هستند که تاثیر زیادی بر عملکرد آن داشته است.  البته متولیان امر همواره بهدنبال اورهال و مناسبسازی واگنها، اتوبوسها و... در راستای بالا بردن کیفیت خدمات حملونقل عمومی شهر هستند. با اینهمه در تامین منابع مالی برای توسعه و بروزرسانی تجهیزات این بخش، مشکلاتی وجود داشته که در نهایت شهرداری نتوانسته طبق برنامه پیش برود و همیشه از برنامه عقبمانده است؛ یعنی در زمینه خرید ناوگان جدید و روزآمد، چه در مترو و چه در اتوبوسرانی، همیشه با چالشهایی روبهرو بودهایم که اگر این عدمموفقیت را ریشهیابی کنیم، بخش زیادی از آن به دولت و اجرا نشدن وظایفش برمیگردد.حتی در حوزه مترو با مشکلات وسیعتری مواجه هستیم. درحالحاضر مترو تهران به حدود ۳ هزار واگن جدید نیاز دارد. در دوره قبل هزینه یک واگن مترو حدود ۵ میلیارد تومان بود؛ یعنی هزینه تامین یک رام قطار که ۷ واگن دارد، حدود ۳۵ میلیارد تومان میشد. درحالحاضر، نرخ یک واگن به حدود ۳۰ میلیارد تومان (البته تا قبل از نوسانات ارزی اخیر) رسیده؛ یعنی باید حدود ۲۵۰ میلیارد تومان برای تهیه یک رام قطار هزینه شود. حال اگر ۲۵۰ میلیارد تومان را ضربدر ۳ هزار واگن موردنیاز مترو تهران کنیم، رقم قابلتوجهی میشود. با این حساب اگر همه کارهای شهرداری را تعطیل کنیم و تمام بودجه شهرداری تهران به این بخش اختصاص داده شود، باز هم نیاز مالی این بخش تامین نخواهد شد و این یک مشکل جدی در این بخش است.

در کل، تکمیل مترو تهران که شامل تامین واگن و هزینه ساخت آن میشود حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و اگر با روند فعلی پیش برویم و راهکاری اساسی برای رفع مشکلات این بخش دنبال نکنیم، تا ۲۰ سال آینده هم مترو تهران تکمیل نخواهد شد.علاوه بر مترو، اتوبوسرانی تهران هم نقش بسیاری در کیفیت حملونقل عمومی این کلانشهر دارد. در تمام سالهای گذشته دولتها به وظایفی که در قبال حملونقل عمومی بهویژه در بخش اتوبوسرانی داشتند بهدلایل گوناگون، عمل نکرده و این بخش از حملونقل عمومی، نهتنها در شهر تهران که در تمام کشور دچار فرسودگی شدند. بهعنوان نمونه اورهال تجهیزات حملونقل عمومی، بخش مهمی از برنامههای مدیریت شهری است که باید همواره در برنامههای مربوط موردتوجه قرار گیرد. در شرایط کنونی هزینه اورهال اتوبوسهای ناوگان حملونقل عمومی شهر افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است. وقتی صحبت از اورهال میکنیم، منظورمان فقط رنگ و صافکاری و رسیدگی به شکل ظاهر خودرو نیست.در این فرآیند باتوجه به بحث آلودگی هوا، باید موتور این اتوبوسها و قطعات و تجهیزات آنها مدام بروزرسانی شده و در مواردی ارتقا یابد. در کل مدیریت شهر و نگهداری تجهیزات آن هزینه دارد و باتوجه به گستردگی و تقاضای موجود در شهر، گاهی سرسامآور میشود.

منبع: گسترش نیوز، سایت خبری تحلیلی صمت

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qdmyj