دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 39265
تاریخ انتشار: 1402/01/30 06:17
در تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی مطرح شد

رشد ۸ درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی درحالی از رشد ۸.۱ درصدی تولید خبر داد که صنعت خودرو با ۴۱.۳ درصد رشد، بیشترین رشد را در میان همه صنایع ثبت کرد.
رشد ۸ درصدی تولیدات صنعتی

پژوهشکده پولی و بانکی در تازهترین گزارش خود از رشد ۸.۱ درصدی تولید در شرکتهای صنعتی بورس خبر داد. مهمترین عامل این صعود، رشد تولید در صنعت خودرو اعلام شده است. طبق این گزارش میزان تولید در گروه محصولات غذایی کاهش یافته است. همچنین میزان تولید در کارخانههای صنعتی که در بورس پذیرفته شدهاند، شاخصی است که نمایی از میزان کل تولید در کشور را نشان میدهد. تازهترین گزارش، پژوهشکده پولی و بانکی نشان میدهد، این شاخص در آخرین ماه سال گذشته ۸.۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد کرده و نشان میدهد روند تولید در فصل زمستان همچنان مثبت بوده است. آنطور که بازوی پژوهشی بانک مرکزی گزارش داده، مهمترین عامل رشد تولیدات صنعتی در آخرین ماه سال قبل، رشد قابلتوجه تولید خودرو بوده است.آمارها نشان میدهد سطح تولید در صنعت خودرو در اسفندماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۱.۳ درصد افزایش یافته، این بالاترین میزان تولید در میان همه صنایع است. میزان تولید در این صنعت در بهمنماه سال گذشته نیز ۳۴.۸ درصد افزایش یافته بود.بعد از صنعت خودرو، گروه محصولات فلزی با رشد ۲۱ درصد و صنعت نساجی با ۱۴ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. از دیگر صنایعی که در اسفندماه سال گذشته با رشد تولید مواجه شدهاند، میتوان به گروه فرآوردههای نفتی که عمدتا شامل پالایشگاهها هستند و محصولات کاغذی و دستگاههای برقی اشاره کرد.نکته قابلتوجه این است که طبق دادههای پژوهشکده پولی و بانکی صنعت محصولات شیمیایی بهعنوان بزرگترین صنعت کشور در اسفندماه سال گذشته برای چندمین ماه متوالی رشد ضعیفی و در حد صفر داشته است. اهمیت این صنعت به غیر از ابعادش در میزان ارزآوری برای کشور نیز هست.

این گزارش همچنین نشان میدهد صنایع غذایی اسفندماه سال گذشته بیشترین کاهش تولید را داشتهاند بهطوری که میزان تولید در این صنعت در آخرین ماه سال قبل در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است. در بهمن و اسفند امسال تنها صنعتی که با کاهش تولید مواجه شده، صنایع غذایی است.مقایسه رشد شاخص تولید گروههای مختلف نشان میدهد در اسفندماه شرکتهای کوچک و متوسط و تولیدکنندگان کالاهای نهایی تولید بیشتری داشتهاند.در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با وجود ثبات و حتی کاهش در نرخ رشد شرکتهای بزرگ، رشد تولید شرکتهای کوچک و متوسط روند صعودی داشته و رشد شاخص تولید شرکتهای بزرگ در اسفندماه از شرکتهای کوچک و متوسط کمتر بوده است.

میزان فروش صنایع

دادههای پژوهشکده پولی و بانکی از موجودی انبار کارخانههای صنعتی نشان میدهد میزان فروش شرکتها در سال گذشته پرنوسان بوده است. محاسبه میزان موجودی انبار شرکتها نشان میدهد این کارخانههای صنعتی تا چه حد رشد یا کاهش داشته است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد موجودی انبار در آن دوره افزایش مییابد و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش مییابد.تغییرات شاخص موجودی انبار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مثبت بوده که نشاندهنده رشد فروش و افزایش در موجودی انبار صنایع بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ ورق برگشت و تغییرات موجودی انبار صنایع منفی شد؛ بهعبارت دیگر رشد فروش شرکتها بیشتر از رشد تولید آنها بوده است. در اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ اگرچه تولید با اندکی اغماض تقریبا مشابه مدت مشابه سال گذشته بوده ولی فروش شرکتهای صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد کرده و همین موضوع باعث شده موجودی انبار صنایع در اینماه کاهش داشته باشد.در تابستان ۱۴۰۱ در ادامه روند کاهش موجودی انبار صنایع رشد فروش شرکتها بیشتر از رشد تولیدشان بوده و این باعث کاهش قابلتوجه موجودی انبار کارخانههای صنعتی شده است.بخش قابلتوجهی از کاهش در موجودی انبار در ۳ ماه تابستان مربوط به کاهش قابلتوجه موجودی انبار شرکتهای خودروسازی است و چهبسا موجودی انبار صنایع به غیر از خودروسازی در تابستان افزایش نیز داشته است. در ماههای اخیر رشد فروش شرکتهای خودروسازی بهطور قابلتوجهی از رشد تولیدشان پیشی گرفته و همین باعث کاهش در موجودی انبار این شرکتها شده که در سالهای قبل تجمیع شده بودند. در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ نیز شاخص موجودی انبار صنایع بهدلیل افزایش قابل ملاحظه تولید و موجودی انبار در صنعت خودروسازی افزایش داشته است.

 

انتصاب مدیران مطالعات فنی و اقتصادی مناطق ویژه ایدرو

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در احکام جداگانهای مدیر مطالعات فنی، اقتصادی و توازن سرمایهگذاری، مدیر مهندسی سازمان، فناوریاطلاعات و امنیت فضای مجازی و سرپرست مدیریت اجرای طرحهای صنعتی و مناطق ویژه ایدرو منصوب کرد. به گزارش ایدرونیوز در حکم انتصاب علیرضا گرشاسبی به سمت مدیر مطالعات فنی، اقتصادی و توازن سرمایهگذاری بر شناسایی و معرفی سرمایهگذاری در مناطق کشور بهویژه کمتر توسعهیافته صنعتی با تاکید بر توازن سرمایهگذاری در کشور تاکید شده است.همچنین در حکم انتصاب مازیار ماهری به سمت مدیر مهندسی سازمان، فناوریاطلاعات و امنیت فضای مجازی بر بررسی و ارزیابی نیازهای جدید فناوریاطلاعات ایدرو، تدوین و اجرای برنامههای ارتقای امنیت فضای مجازی و سیاستها و استراتژیهای مرتبط با فناوری و اطلاعات اشاره شده است.در حکم سیدمجید موسوی به سمت سرپرست مدیریت اجرای طرحهای صنعتی و مناطق ویژه ایدرو نیز بر بهرهگیری از توان و امکانات و هماهنگی تمامی بخشهای ایدرو برای اجرای طرحهای صنعتی و مناطق ویژه تصریح شده است.علیرضا گرشاسبی، دانشآموخته دکترای تخصصی علوم اقتصادی است و عضویت هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی را در رزومه خود دارد.مازیار ماهری، کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات است و مدیریت فناوری اطلاعات صندوق بازنشستگی فولاد، مدیریت آموزشهای مجازی و فناوری اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی و رئیس اداره مهندسی فرآیندها ایدرو از سوابق کاری وی بهشمار میرود. سیدمجید موسوی، دانشآموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع است و ریاست هیات مدیره شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس، مدیریت ارزیابی عملکرد و نظارت بر طرحها و نظارت بر ارزشیابی و مدیر تشکیلات و منبع انسانی ایدرو را در سوابق خود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qdm7a