پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 17417
تاریخ انتشار: 1401/03/22 00:51

«ره‌نگاشت آب» شاه‌کلید حل مشکل آب فولاد مبارکه

محدودیت در روند تامین زیرساخت‌های کشور در سال‌های اخیر به چالشی جدی برای صنعتگران بدل شده است.

 طی ۲ سال گذشته مجموعه خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه چالش‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته که تمام این چالش‌ها منشأ بیرونی داشته و به زیرساخت‌های کشور مربوط است. محدودیت‌های آب به‌دلیل شرایط اقلیمی، محدودیت گاز و در نهایت محدودیت‌های مربوط به حمل مواد اولیه و حمل محصول از چالش‌های جدی فولاد مبارکه به‌شمار می‌رود. حل این چالش‌ها بسیاری از تصمیمات مدیریتی را در بخش خدمات فنی و پشتیبانی به خود معطوف کرده است.

محمدکاظم صباغی‌هرندی، مدیرارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: خدمات فنی و پشتیبانی از واحدهای مختلفی تشکیل شده که تعمیرات، بازرسی تجهیز، تامین انرژی سیالات، حمل مواد اولیه محصولات و تامین لجستیک فولاد مبارکه را به‌عهده دارد.

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، وی افزود: این شرکت در ۲ سال گذشته با محدودیت‌های زیرساختی روبه‌رو بوده است. این محدودیت‌ها به‌دلیل نبود توسعه مناسب زیرساخت‌های کشور متناسب با دیگر توسعه‌ها به‌ویژه توسعه صنایع ایجاد شده که تمام صنایع را به‌نحوی درگیر کرده است.

کاهش میزان مصرف آب

وی اذعان داشت: در سال ۷۱ که فولاد مبارکه تولید خود را آغاز کرد، دیماند یا مجوز برداشت آب‌خام از رودخانه زاینده‌رود برای این شرکت به‌ازای تولید ۲.۴ میلیون تن هزار و ۲۶۰ لیتر بر ثانیه بود. فولاد مبارکه از همان ابتدا هدف خود را کاهش وابستگی به آب‌خام رودخانه قرار و در این راستا پروژه‌های زیادی را انجام داده است. در سال ۹۹ همزمان با افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا ۷ میلیون تن، برداشت آب خام فولاد مبارکه به ۶۵۰ لیتر بر ثانیه رسید. صباغی‌هرندی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰، برای تولید ۷ میلیون تن، ۴۷۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب انجام شد. در نتیجه از سال ۷۱ تا سال ۱۴۰۰ تولید ۳ برابر شده،اما برداشت آب تقریبا یک‌سوم شده است. نکته دیگر این است که در سال ۱۴۰۰، برداشت آب از رودخانه حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. وی عنوان کرد: مصرف آب‌خام به ازای هر تن تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه در حال ‌حاضر ۲.۱ مترمکعب است. این یعنی در فولاد مبارکه برای تولید هر کیلو فولاد حدود ۲ لیتر آب مصرف می‌شود. نکته دیگر این است که برداشت آب فولاد مبارکه از کل حوضه آب زاینده‌رود کمتر از ۱.۵ درصد است که قرار است با پروژه‌های در حال انجام، در آینده نزدیک به‌حداقل ممکن برسد. صباغی‌هرندی ابراز کرد: از ابتدای بهره‌برداری از خطوط تولید فولاد مبارکه، ۳ اقدام مهم برای کاهش مصرف آب‌خام انجام شده که یکی از آنها تصفیه پساب شهری است و پس از گذشته ۳ دهه، فولاد مبارکه موفق شده با تصفیه پساب ۹ شهر اطراف خود، آب موردنیاز خود را تامین کند.

نگاهی به سند «ره‌نگاشت آب»

مدیرارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: همه این پروژه‌ها در راستای تحقق سندی با عنوان «ره‌نگاشت آب» در حال اجرا است و با اجرایی شدن این سند و انتقال بخشی از آب خلیج‌فارس یا دریای عمان به فلات مرکزی، قسمت دیگری از آب موردنیاز فولاد مبارکه تامین شود و وابستگی فولاد مبارکه به آب‌خام زاینده‌رود به صفر خواهد رسید. وی اظهار کرد: اجرای پروژه‌هایی همچون احداث تصفیه‌خانه پساب شهرهای اطراف فولاد مبارکه، علاوه بر اینکه به محیط‌زیست کمک می‌کند، یکی از خدمات فولاد مبارکه در منطقه برای ارتقای سطح رفاه و بهداشت مردم به‌حساب می‌آید، چرا که چنین پروژه‌هایی به‌طورمعمول طی ۲۰ سال توسط دولت‌ها انجام می‌شوند. صباغی‌هرندی بیان کرد: باتوجه به اعمال محدودیت‌های برق از ۱۵ خرداد به صنایع، از جمله صنایع فولادی، پیش‌بینی‌های لازم درباره تولید انجام گرفته است، اما طی ۳ ماه آینده به‌طبع شاهد کاهش میزان تولید خواهیم بود.

کاهش وابستگی به شبکه برق

وی اذعان کرد: به‌تازگی فولاد مبارکه همچون بسیاری از صنایع دیگر، مکلف به تامین برق موردنیاز خود شده‌اند. در مهر سال گذشته مقرر شد نزدیک به ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید برای تامین برق موردنیاز صنایع احداث شود که از این مقدار، مسئولیت احداث نیروگاه برای تامین حدود هزار و ۵۰۰ مگاوات به فولاد مبارکه سپرده شد. فولاد مبارکه در کمترین زمان ممکن، پیمانکار احداث نیروگاه را مشخص کرده و قرار است ۲ واحد گازی و یک واحد بخاری احداث کند. امیدواریم تا اردیبهشت‌ سال آینده ۲ واحد گازی در مدار قرار گیرد. بدین‌ترتیب وابستگی فولاد مبارکه به شبکه برق، به‌میزان ۵۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد.

افزایش ۷ برابری نرخ برق

صباغی‌هرندی خاطرنشان ساخت: احداث نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در ۲ بخش نیروگاه خورشیدی و بادی در حال پیگیری است و امیدواریم بخش قابل‌توجهی از نیاز فولاد مبارکه از طریق نیروگاه خورشیدی تامین شود. این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور است که به‌همت فولاد مبارکه احداث می‌شود و امیدواریم تا سال آینده بخش زیادی از این نیروگاه در مدار قرار گیرد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به‌میزان ۶۰۰ مگاوات از طریق این نیروگاه، برق تولید شود. وی گفت: فولاد مبارکه در سال ۹۹ به‌ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق، ۸۲ تومان هزینه پرداخت می‌کرد. این رقم در سال ۱۴۰۰ با افزایش 7برابری نرخ به ۵۴۸ تومان رسید که حاکی از نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی است و با نرخ مصرف برق خانگی قابل‌مقایسه نیست. نرخ آب برای فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، 4برابر شده بود و این نرخ امسال نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

حمل ۱۲ میلیون تن مواد اولیه

وی بااشاره به حمل ۱۲ میلیون تن مواد اولیه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: سهم حمل‌ونقل ریلی از این میزان حدود ۵۷ درصد و سهم حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۴۱ درصد بوده است که البته روی آوردن به این میزان استفاده از محدودیت‌های جاده‌ای، ناشی از محدودیت‌های موجود در زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل ریلی بوده است.

 صباغی‌هرندی تاکید کرد: فولاد مبارکه در راستای حمایت از سامانه حمل‌ونقل کشور و همچنین تعهد به مسئولیت اجتماعی خود، قراردادی برای خرید ۵۰ دستگاه لکوموتیو با شرکت مپنا منعقد کرد تا از یک‌سو، سهم ریلی فولاد مبارکه افزایش یابد و به حل مشکلات کشور در حوزه ریلی کمک کند و از سوی دیگر از شرکت‌های داخلی با خرید محصول تولید داخل حمایت کند. تاکنون ۸ دستگاه لکوموتیو تحویل فولاد مبارکه داده شده و قرار است در قالب تفاهمنامه‌ای در شبکه ریلی کشور برای حمل مواد اولیه استفاده شود. گروه فولاد مبارکه قرار است برای توسعه خطوط ریلی کشور نیز سرمایه‌گذاری کند تا به‌زودی شاهد احداث یا توسعه خطوط ریلی جدید به‌ویژه در شرق کشور باشیم.

سخن پایانی

طی ۲ماه گذشته رکوردهای بی‌نظیری در فولاد مبارکه به‌ثبت رسیده که نشان می‌دهد اگر محدودیتی پیش‌روی این شرکت نباشد، شاهد درخشش هر ماهه فولاد مبارکه در عرصه تولید خواهیم بود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کاهش تولید به‌دلیل محدودیت‌هایی است که به‌طورعمده به زیرساخت‌ها مربوط است و مانع تولید حداکثری این شرکت می‌شود.

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qax9j