دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 14017
تاریخ انتشار: 1401/01/17 01:11
مدیرعامل سایپا اعلام کرد

تولید روزانه ۱۵۰۰ خودرو در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از این شرکت گفت: متوسط تولید روزانه خودرو، در سایپا ۱۲۵۰دستگاه بود که به‌دلیل خواب ۱۲ هزار میلیاردی سرمایه در کف پارکینگ در ۲ ماه اخیر به ۱۱۰۰ خودرو کاهش یافت.

اجرای برنامه‌های جدید
به‌ گزارش سایپانیوز، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره دستور رئیس‌جمهوری برای تسریع در تحویل خودروهای تولیدی افزود: بالاترین تحویل خودرو در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته انجام شد؛ به این صورت که ۴۷ هزار خودرو ازسوی این شرکت خودروساز تحویل داده شد.
تیموری تاکید کرد: در راستای تحقق فرمان هشت‌ ماده‌ای رئیس‌جمهوری که به‌تازگی ابلاغ شده، از ۱۴ فروردین امسال، تولید روزانه خودرو، به ۱۵۰۰ دستگاه افزایش یافته و این گام محکمی برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمینه خودروهای کف پارکینگ در این شرکت خاطرنشان کرد: تعداد خودروهای کف پارکینگ در ۲۳ دی سال گذشته، حدود ۸۰ هزار خودرو بود که تا پایان سال به ۴۴ هزار خودرو کاهش یافت.
وی گفت: تا آخر فروردین امسال نیز تعداد خودروهای کف پارکینگ به ۲۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.


واگذاری اختیارات به شرکت‌های اصلی
همچنین تیموری در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ با حضور در مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا از نزدیک از دستاوردها و پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی این شرکت در زمینه طراحی و ساخت محصولات جدید روی پلتفرم‌های سایپا و برنامه‌های توسعه محصول گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد.این بازدید به‌منظور بررسی پیشبرد فرمان هشت‌ماده‌ای ریاست‌جمهوری برای تحول در صنعت خودرو و در حوزه توسعه محصول، انجام شد. تیموری به‌همراه معاونان و مدیران‌ارشد با حضور در سالن‌های واقعیت مجازی (VR)، استودیو طراحی و آزمایشگاه‌ها از سایر امکانات و توانمندی‌های این مرکز بازدید کرد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جریان این بازدید بر ‌ضرورت تشکیل کمیته عالی توسعه محصول با حضور مدیران‌ارشد گروه تاکید کرد و مقرر شد جلسات منظم این کمیته تشکیل و راهبری پروژه‌های توسعه محصول در سطح عالی انجام و موانع و مشکلات رفع شود. وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی و مطالعات استراتژیک سایپا باید در حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش، بخش‌های تخصصی ایجاد کند تا تعاریف دقیق و متناسب با نیازهای واقعی جامعه، طراحی و ارائه شود.
مدیرعامل سایپا با اشاره به ‌اهمیت ایجاد شرکت‌های درجه یک (Tier One) در این گروه گفت: اختیارات باید به شرکت‌های اصلی گروه سپرده شود تا بتوانند برمبنای رعایت صرفه و صلاح شرکت، نسبت به سرمایه‌گذاری در توسعه محصولات خود اقدام کنند. او تاکید کرد: این شرکت‌ها باید بتوانند با ایجاد و مدیریت زنجیره تامین زیرمجموعه خود، مدیریت زنجیره مالی و فروش محصولات خود را انجام دهند و فناوری‌های مرتبط با محصولات را نیز کسب کنند.


تحقق مطالبه ترخیص خودروها
وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین‌ بار پس از صدور فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهوری در حوزه خودرو از گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد و در جریان روند تحویل خودروها و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها قرار گرفت. سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ‌در حاشیه بازدید از گروه خودروسازی سایپا، گفت: تحقق مطالبه ترخیص خودروهای کف پارکینگ زودتر از موعد مقرر، اتفاق بسیار مناسبی است که طی این مدت ازسوی خودروسازان پیگیری شده است.
او افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، مطالبه کیفیت ازسوی خودروساز به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات ازسوی شرکت‌های خودروسازی بادقت دنبال شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازدید با تاکید بر اینکه بالاترین میزان تحویل خودرو در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته و هر ماه ۴۷ هزار خودرو بود، گفت: در اسفند سال گذشته، آمار خودروهای ناقص به ۴۳ هزار و ۵۰۰ خودرو کاهش پیدا کرد و همچنین تا اول اردیبهشت امسال تعداد خودروهای کف پارکینگ به ۲۰ هزار خودرو خواهد رسید.تیموری با بیان اینکه تکمیل کاری خودروهای کف پارکینگ و افزایش تولید روزانه موجب شد نرخ خودروهای این شرکت در بازار در ماه‌های پایانی سال گذشته روند کاهشی به خود بگیرد (به‌عنوان‌ مثال خودرو تیبا ۹ میلیون تومان کاهش نرخ داشت)، گفت: تمام سعی ما این است که با سرعت‌بخشی به تکمیل کاری خودروهای کف پارکینگ و افزایش تولید خودرو به‌سمت اجرای فرمان هشت‌ماده‌ای ابلاغ‌شده از سوی رئیس‌جمهوری و کاهش نرخ خودرو در بازار حرکت کنیم. او با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۹۷ هزار خودرو تولید شد که یک‌چهارم آن در ماه‌های بهمن و اسفند بود، ادامه داد: در ماه‌های یادشده، ۹۴ هزار خودرو تحویل مشتریان سایپا شد و همچنین در راستای عمل به تعهدات از ۶ فروردین امسال بیش از هزار دستگاه خودرو تحویل متقاضیان شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار کرد: رسیدن تولید روزانه خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه، گام محکمی برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جدید خواهد بود.
گفتنی است لزوم افزایش ۱.۵ برابری تولیدات خودرویی کشور، افزایش کیفیت تولیدات با چند اولویت ویژه، خروج خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید و جایگزینی محصولات جدید و به‌روز و افزایش گارانتی خودروهای عرضه‌شده از ۲ سال و ۴۰ هزار کیلومتر به ۳ سال و ۶۰ هزار کیلومتر از جمله ۸ فرمان ابلاغ شده است.


تحقق ۷ هدف کلیدی
همچنین در راستای تحقق ۸ فرمان ابلاغ‌شده ازسوی رئیس‌جمهوری، گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو همکاری خود را به‌صورت اشتراک‌گذاری و بهره‌مندی از توانمندی‌های طرفین از امسال آغاز کرده‌اند.
نایب‌رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا با اشاره به حضور مدیرعامل ایران‌خودرو در سایپا، گفت: این نشست مشترک با هدف گسترش همکاری‌ها، بهبود زنجیره تامین و افزایش صادرات به کشورهای همسایه بود و در این میان توافق‌هایی حاصل شد تا طرفین از امکانات و ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
تیموری با تاکید بر اینکه همکاری مشترک بین دو مجموعه خودروسازی بعد از سال‌ها و در راستای ابلاغ ۸ فرمان رئیس‌جمهوری و توصیه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شده، گفت: باتوجه به زیرساخت‌های مناسب تولیدی سایپا، مقرر شد یکی از شرکت‌های گروه سایپا برای تولید اقتصادی مشترک، اختصاص پیدا کند و از سوی دیگر بنا شد تمام سایت‌هایی که در خارج از کشور وجود دارند، با مشارکت دو ۲خودروساز فعالیت کنند و تولید خود را ادامه دهند.
وی افزود: مرکز تحقیقات سایپا بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات خاورمیانه است و از آنجا که به‌جهت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین دانش فنی سطح بسیار مناسبی دارد، توافق شد ایران‌خودرو بتواند از ظرفیت این مجموعه نیز استفاده کند.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه موارد عنوان‌شده، راهبردی است که دو خودروساز برای سال ۱۴۰۱ خواهند داشت، اظهار کرد: با همکاری‌های مشترک می‌توان به توسعه صنعت خودرو، تولید کیفی، محصولات ایمن، کاهش نرخ تمام‌شده، تحویل به‌موقع خودرو به مردم، افزایش صادرات و حضور پررنگ در بازار کشورهای هدف دست یافت.
او گفت: براساس مذاکرات و تفاهم اولیه‌ای که با مجموعه ایران‌خودرو صورت گرفت، به‌زودی امکان بهره‌مندی از قوای محرکه ایران‌خودرو فراهم خواهد شد و بر این اساس امسال شرکت ایران‌خودرو، ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا تولید خواهد کرد. تیموری درباره مزیت همکاری‌های مشترک و هم‌افزایی‌ای که شکل گرفته، ادامه داد: علاوه ‌بر جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی، مدیریت هزینه‌های تولید و همچنین کاهش بهای تمام‌شده خودرو مهم‌ترین دستاوردی است که در این همکاری محقق خواهد شد.


افزایش توان صادرات
مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا درباره دیگر توافقات صورت‌گرفته، به امکان تولید محصولات سایپا در سایت تولیدی ایران‌خودرو در کشور آذربایجان اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام، مسیر ورود محصولات سایپا به کشورهای همسایه را هموار خواهد کرد، زیرا یکی از موضوعاتی که دولت مردمی دنبال می‌کند، افزایش صادرات به کشورهای همسایه است؛ بنابراین برای تحقق ۸ فرمان ابلاغ‌شده از سوی رئیس‌جمهوری و حضور در بازار کشورهای همسایه، این مهم می‌تواند بسیار اثربخش باشد. وی افزود: یکی دیگر از سایت‌های تولیدی خودروهای ایرانی که قرار است فعال‌تر از گذشته شود، سایت تولیدی سایپا در سوریه است. این همکاری نیز با هدف کاهش هزینه‌های تولید و افزایش و تقویت حضور در بازار سوریه است.
تیموری با تاکید بر اینکه بازار دیگری که مدنظر قرار گرفته، ارمنستان است، گفت: در جهت توسعه صادرات محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای همسایه، صادرات به ارمنستان با استفاده از امکانات ایران‌خودرو صورت خواهد گرفت.
تیموری یادآور شد: همکاری دو خودروساز بزرگ کشور، سبب جلب منافع بیشتر برای اقتصاد ملی خواهد شد و سعی بر این است که همکاری‌ها در قالب‌های عنوان‌شده توسعه پیدا کند.


بهره‌گیری از توان دانش‌بنیان‌ها
همچنین پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب و شعار سال مبنی‌ بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ابلاغیه‌ای را خطاب به معاونان، مدیران و شرکت‌های زیرمجموعه صادر کرد.
در این ابلاغیه آمده است؛ تمام مواد و قطعاتی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد و ظرفیت خطوط تولید را تامین می‌کند، واردات آن در گروه خودروسازی سایپا ممنوع است. امیدواریم شرط لازم و کافی تولید اقتصادی که همان کیفیت است، در تمام زنجیره تامین رعایت شود.
او با تاکید بر استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: تمام واحدها و شرکت‌های زیرمجموعه باید علاوه‌ بر ارتباط موثر با دانشگاه‌ها، بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیانی را که توان طراحی و تولید قطعات باکیفیت در داخل کشور را دارند، در اولویت کار خود قرار دهند.
تیموری تصریح کرد: منویات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به‌‌ نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» سرلوحه فعالیت‌های گروه خودروسازی سایپا قرار خواهد گرفت تا با رونق تولید و بالا رفتن بهره‌وری، اشتغال نیز افزایش یابد.
او در ادامه بر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی تاکید کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ علاوه ‌بر افزایش تیراژ و تولید اقتصادی می‌کوشیم با افزایش کیفیت محصولات و خدمات، سطح رضایت هموطنان از محصولات گروه خودروسازی سایپا را افزایش دهیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qa6qa