یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 104538
تاریخ انتشار: 1402/11/25 09:09

اولین نهاد صدور گواهی و آزمایشگاه تجهیزات ضد انفجار افتتاح شد

اولین مرکز صدور گواهینامه کیفی بین المللی کالا و آزمایشگاه مرجع کشور صبح امروز با حضور رئیس سازمان استاندارد، رییس هیات مدیره آزمایشگاه صنایع انرژی، نائب رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه پژوهش و انرژی در استان البرز افتتاح شد.
اولین نهاد صدور گواهی و آزمایشگاه تجهیزات ضد انفجار افتتاح شد

اولین مرکز صدور گواهینامه کیفی بین المللی کالا و آزمایشگاه مرجع کشور صبح امروز با حضور رئیس سازمان استاندارد، رییس هیات مدیره آزمایشگاه صنایع انرژی، نائب رئیس اتاق بازرگانی و جمعی از مسئولان و  فعالان حوزه پژوهش و انرژی  در استان البرز افتتاح شد.

در آئین افتتاح نخستین مرکز صدورگواهینامه کیفی بین المللی کالا و آزمایشگاه مرجع کشور، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد  با اشاره به پیشرفت های کشورمان در حیطه رتبه های استانداردی کشور در سطوح بین المللی گفت: ایران در شرایطی در رتبه بندی های کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد ۵ پله صعود کرده است که با سخت ترین دوره های تحریمی روبرو بوده است.

معاون رئیس جمهور افزود: هم اکنون پذیرش متقابل گفته شده در قبال ۶۰ کشور مطرح جهان اخذ شده و کشور ما با استانداردهای این ممالک  همخوانی کامل پیدا کرده که این دستاورد کمی نیست و باید به آن افتخار کرد.

اسلام پناه اضافه کرد:در حال حاضر۱۹ درصد صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای جهان اسلام  صورت می گیرد و این نشانگر این است که تطابق استاندارد ایران با دیگر کشورها، سیاستی موفق بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست دولت بر این مبناست که انطباق های استانداردی را به عنوان یک هدف جدی مد نظر قرار دهد اظهار کرد:بدون شک طبق برآوردها ۸۰ درصد تعاملات  صادراتی ما نیاز به ارزیابی‌های بین المللی و انطباقی دارد.

وی در خصوص افتتاح مرکز صدور گواهینامه بین المللی ارزیابی انطباق در بخش تجهیزات ضد انفجار که پیش از ظهر امروز در استان البرز صورت گرفت نیز گفت:چنین حرکت مثبت و کارسازی برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است و بخش خصوصی بطور مستقیم در این زمینه وارد عمل شده که این اتفاق مبین اعتمادی است که بدنه دولت به فعالان بخش خصوصی داشته است.

وی در عین حال بیان کرد: ورود به بازارهای جهانی یک ضرورت است و این تنها در شرایطی امکان پذیر است که انطباق استانداردهای ایران و کشورهای هدف شکلی عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.

رئیس سازمان استاندارد افزود: تنها، تولیدی که امکان عرضه در بازار‌های بین المللی را داشته باشد می تواند رشد تولیدی کشور را رقم بزند و بدون تردید این اتفاق محدود به مرزهای کشور نخواهد بود و بنابراین استراتژی تهییج مصرف کننده و تحریک تقاضا  می تواند یک راهبرد  جدی و کلی تلقی شود.

صرفه جویی ارزی و زمانی برای اخذ گواهینامه های کیفی بین المللی

بر اساس این گزارش همچنین حمید رضا صالحی رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان آزمایشگاه های صنایع انرژی نیز در خلال این مراسم اظهار کرد: تا پیش از افتتاح این مرکز نمونه های تولیدات داخلی برای دریافت گواهینامه کیفی بین المللی به خارج از کشور ارائه می شد اما هم اکنون دیگر نیازی به صرف هزینه و وقت فراوان برای این کار نیست و متخصصان داخلی می توانند چنین کاری را به انجام برسانند.

وی اضافه کرد: صرفه جویی ارزی و تسهیل در آزمایش محصولات داخلی کمترین سودی است که می توان از قبال افتتاح این مرکز نصیب اقتصاد کشور کرد و تولیدات گوناگون در حوزه های برق ،‌نفت و گاز، مخابرات،‌ تجهیزات پزشکی و ‌صنعت برق در همین مرکز می توانند آزمون های کیفی خود را از سر بگذرانند.

رییس هیات مدیره آزمایشگاه صنایع انرژی با اشاره به اینکه ایران به عنوان اولین کشور خاورمیانه در فهرست ۲۹ کشور دارنده مرکز صدور گواهینامه بین المللی کیفی قرار گرفته است گفت:در حال حاضر شعب مختلف  کنترل کیفی در گمرکات کشور راه اندازی شده تا بتوان از این رهگذر از ورود محصولات بی کیفیت به داخل کشور ممانعت به عمل آورد.

صالحی همچنین اضافه کرد: مسلم است که ورود کالاهای بی کیفیت خارجی به صنعت ما آسیب های فراوانی وارد کرده  و راه اندازی مراکزی از این دست می تواند چنین معضلاتی را مرتفع کند.

وی ادامه داد:  فعالیت های این مرکز می تواند نقش مهمی در توسعه  تبادلات تجاری کشور ما با بازارهای هدف ایفا کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nlnbo