-

تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری چیست؟

از مهم‌ترین نکاتی که باید در کسب‌وکارهای مدرن مورد بررسی دقیق قرار دهید، تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری است. فایفو و لایفو از موارد بسیار مهمی هستند که در انبارداری مدرن وجود داشته و باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. در واقع این مفاهیم به‌شکلی هستند که فرایند چینش و خروج محصولات در انبار را مشخص می‌کنند.

تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری چیست؟

البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و به‌نحوی جداگانه انبار را کنترل می‌کنند. اگر می‌خواهید به‌طور کامل با این روش‌ها آشنایی پیدا کرده و آن‌ها را ازنظر تفاوت‌ها بررسی کنید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مطلب آموزشی همراه ما باشید.

معرفی فایفو (FIFO)

اگر به‌دنبال این هستید که با استفاده از روش‌های مدرن انبار شرکت خود را کنترل کنید، باید روشی مدرن در انبارداری مدرن بهره ببرید. یکی از جدیدترین این روش‌ها FIFO یا همان First In First Out نام دارد. فایفو نوعی روش ورود و خروج کالا از مرکز توزیع را نشان داده و استراتژی خاصی محسوب می‌شود.

باید گفت که این مدل استراتژی به‌گونه‌ای است که کالایی که مدت‌ها پیش وارد مرکز توزیع شده، زودتر از کالاهای جدیدتر خارج می‌شود. در واقع این استراتژی را باید همانند یک صف دانست؛ اولین کالایی که وارد شده، به‌عنوان اولین کالا نیز خارج می‌شود. از این نوع استراتژی برای کالاهای فاسد‌شدنی یا کالاهایی که احتمال خارج‌ شدن از مُد را دارند بهره می‌برند.

لایفو یا LIFO چیست؟

روش دیگری که در انبارداری مدرن وجود داشته و می‌توانید از آن برای سهولت حسابداری انبار بهره ببرید، لایفو نام دارد. LIFO یا Last In First Out نیز روشی مدرن برای مدیریت و نگهداری از محصولات و کالاهای موجود در انبار بوده و نسبت به روش قبلی کمی تفاوت دارد.

باید این روش را همانند یک پشته و خلاف صف دانست. در این روش اولین کالایی که وارد انبار یا مرکز توزیع می‌شود، به‌عنوان آخرین کالا خارج خواهد شد. در واقع مفهوم اصلی این روش این است که آخرین کالای وارد‌شده به‌عنوان اولین کالا خارج می‌شود. این روش در بسیاری از کشورها ممنوع بوده و دلیل آن افزایش قیمت فروش کالای نگهداری شده نسبت به قیمت خرید آن است.

مزایای بهره‌گیری از فایفو

نکته بسیار مهمی که شما را برای درک تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری کمک می‌کند، مزایایی است که برای هرکدام از این روش‌ها وجود دارند. باید گفت که روش فایفو مزایایی دارد که شما را در مدیریت انبار کمک خواهد کرد. از مهم‌ترین این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جلوگیری از فاسد شدن محصولات مد نظر به‌دلیل رسیدن تاریخ انقضا
  • عدم هدر رفت سرمایه در انبارها
  • بهبود کیفیت تمامی محصولات علی‌الخصوص مواد غذایی
  • تسریع در انجام کار و اجتناب از کار اضافی در انبارها
  • ایجاد یک تعادل عالی در چرخه کالا
  • پیشگیری از خوابیدن سرمایه در بخشی از انبار

روش فایفو چه معایبی دارد؟

موضوعی که باید دررابطه‌با FIFO بدانید این است که علاوه‌بر مزایای جذاب و کاربردی، معایبی نیز برای این استراتژی وجود دارند. از مهم‌ترین عیب‌هایی که در استراتژی فایفو وجود دارند باید به نکات زیر اشاره کنیم:

  • دور بودن از اصل انطباق
  • افزایش میزان سود در زمان تورم
  • ایجاد مالیات بیشتر برای درآمد اضافی
  • نادیده‌ گرفته‌ شدن هزینه جایگزینی در محاسبه سود و پیچیده ‌شدن آن

مزایای روش لایفو

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره شد، علاوه‌بر روش FIFO که یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های مدیریت انبار است، روش دیگری به نام لایفو وجود دارد. مزایای این روش نسبت به فایفو کمتر بوده و موارد محدودتری را پوشش می‌دهد. از مهم‌ترین مزایایی که در استراتژی LIFO وجود دارد باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد کمترین میزان مالیات ‌بر درآمد
  • رعایت تمامی معیارهای محافظه‌کاری در شرایط تورم
  • مناسب برای کالاهایی که از فاسد شدن یا ردشدن تاریخ انقضا دور هستند

معایب روش لایفو

قبل‌از اینکه استراتژی مدیریت انبار LIFO را انتخاب کرده و آن را در سیستم مدیریت انبارداری شرکت به‌کار ببرید، باید بدانید که این کار معایبی را هم برای شما خواهد داشت. در واقع این معایب باعث شده‌اند تا شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از این روش دوری کرده و سراغ FIFO بروند. از مهم‌ترین عیب‌هایی که در استراتژی لایفو مشاهده می‌شود باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تحریف سود در کالاهای گوناگون
  • گزارش حسابداری به‌صورت غیرواقعی از فهرست موجودی محصولات در آخر دوره
  • سقوط کسب‌وکار به‌دلیل نگهداری برخی از کالاها به‌شکل غیراستاندارد

ابزارهای مورد نیاز برای مخزن فایفو

همان‌طور که در نکات بالا مشاهده کردید، مزایای استراتژی FIFO نسبت به LIFO بیشتر بوده و معایب کمتری را نیز به خود اختصاص داده بود. همین موضوع نیز باعث شده تا ابزارهای بسیار زیادی برای سهولت مدیریت مخزن فایفو ارائه شوند.

از مهم‌ترین ابزارهایی که برای این مخزن نیاز دارید باید به لیبل بارکد، چاپگر لیبل، بارکدخوان یا دستگاه‌های دستی اشاره کنیم. برای پیاده‌سازی سیستم فایفو باید اطلاعات مورد نیاز را در بارکد هر کالا وارد کنید تا انجام استراتژی راحت‌تر باشد. بارکدخوان و هند هلد نیز به این کار کمک کرده و فرایند را برای شما سریع‌تر می‌کنند.

تفاوت‌ها و شباهت‌های میان لایفو و فایفو

علاوه‌بر مزایا و معایبی که باهم بررسی کردیم، موارد دیگری نیز وجود دارند که این 2 استراتژی در آن‌ها شباهت و تفاوت دارند. یکی از مواردی که در تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری جای می‌گیرد، نوع موجودی است که در هرکدام از این استراتژی‌ها باقی می‌مانند.

در واقع باید گفت که در استراتژی LIFO، آخرین موجودی انبار یا همان باقی‌مانده‌ها، قدیمی‌ترین موجودی هستند؛ اما در فایفو این موضوع متفاوت است. در FIFO موجودی که در انبار وجود دارد جدیدترین کالاها بوده و دلیل این موضوع نیز وجود یک‌ چرخه کامل برای کالاها است.

این تفاوت در قیمت کالاها و کاربرد در صنایع گوناگون نیز دیده می‌شود. به‌طور مثال، قیمت‌ها در روش LIFO نشان‌دهنده قیمت تمام‌شده محصول و در روش FIFO نشان‌دهنده قیمت فعلی موجود در بازار است.

جمع‌بندی

درصورتی‌که می‌خواهید یک استراتژی بهینه برای انبارداری داشته باشید، باید تفاوت فایفو و لایفو در انبارداری را بررسی کنید. هرکدام از استراتژی‌های LIFO و FIFO را باید جزء مهم‌ترین روش‌هایی دانست که در انبارداری مدرن وجود دارند.

شما باید با هرکدام از آن‌ها آشنا بوده و مزایا و معایبی که برایشان وجود دارند را بررسی کنید. در این مطلب تمام این موارد را توضیح دادیم. در انتها نیز تفاوت‌های موجود میان این استراتژی‌ها را ارائه دادیم تا راحت‌تر بین آن‌ها انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*