-
نبود زیرساخت‌های صادراتی و محدودیت ارزآوری بخش معدن

مدیران کارآمد مشکلات معادن را رفع می‌کنند

بنا بر عقیده فعالان و کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی، قسمت عمده‌ای از مشکلات موجود در این حوزه‌ها به تصمیم‌گیری‌های دولتی و مدیریت نهاد‌های وابسته به آن برمی‌گردد و به‌عبارتی آب از سرچشمه گل‌آلود است؛ بنابراین لازم به تاکید نیست که برای حل معضلات امروزه معادن، ابتدا باید گره‌های اصلی شناسایی و راهکاری برای باز شدن آنها اندیشیده شود. همچنین وجود مدیران کارآمد در سازمان‌های متولی بخش معدن، راه را برای فعالیت معدنکاران هموارتر خواهد کرد.

وجود مشکلات پایه‌ای برای صادرات

رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی با اشاره به دلایل ارزآور نبودن محصولات معدنی آذربایجان‌غربی گفت: این عدم ارزآوری به‌دلیل نبود زیرساخت‌های مطلوب برای صادرات مواد استخراجی و واحدهای فرآوری است؛ از همین رو بسیاری از محصولات استخراجی استان پس از حمل و فرآوری از طریق سایر استان‌ها صادر می‌شوند.

به گزارش تسنیم جمال کسیانی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد معادن استان، معادن سنگ‌های تزئینی هستند، افزود: خوشبختانه سنگ‌های تزئینی استان به‌دلیل تنوع رنگ و سایر مشخصات، جزو بهترین سنگ‌های تزئینی محسوب می‌شوند، اما متاسفانه به‌دلیل نبود واحدهای فرآوری حداکثر حدود ۴ تا ۶ درصد محصولات استخراجی درجه ۲ و ۳ در داخل استان فرآوری و باقی محصولات به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان حمل و فرآوری می‌شوند. وی در ادامه با اشاره به چرایی سرمایه‌گذاری نکردن بخش خصوصی در بخش فرآوری محصولات معدنی بیان کرد: هر محصول تولیدی در وهله نخست باید بازار مصرف داخلی و خارجی داشته باشد.

کسیانی افزود: در استان آذربایجان‌غربی به‌دلیل دوری از بازار مصرف، برای بیشتر تولیدات مواد معدنی به‌ویژه سنگ‌های تزئینی محدودیت منابع مصرفی وجود دارد.

بروکراسی، مانع پیشرفت

رئیس خانه معدن آذربایجان‌غربی گفت: در زمینه بازار خارجی باوجود اینکه بیشتر محصولات فرآوری‌شده سنگ‌های تزئینی استان در کشورهای همجوار مصرف می‌شود، متاسفانه به‌دلایل متعدد مثل نبود زیرساخت‌های صادراتی و مقررات خاص حمل در این استان، محصولات از طریق سایر مرزها توسط واحدهای فرآوری اصفهان و تهران صادر می‌شود. وی ادامه داد: از سایر مشکلات نیز می‌توان به مراحل اداری و بروکراسی در آذربایجان غربی اشاره کرد که به اندازه‌ای طولانی و دشوار است که اغلب سرمایه‌گذاران رغبت آنچنانی برای سرمایه‌گذاری در این استان ندارند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه بخش دولتی نیز در استان به‌ویژه در بخش معدن راغب به سرمایه‌گذاری نیست و در آذربایجان‌غربی تنها یک معدن آن هم «زره‌شوران» دولتی است و سایر آنها را بخش خصوصی اداره می‌کنند.

کسیانی افزود: از سوی دیگر متاسفانه محصولات استخراجی معادن استان توسط خود بهره‌برداران صادر نمی‌شود، به همین دلیل میزان ارزآوری آن مشخص نیست. البته برخی از محصولات صنایع معدنی استان مثل سیمان توسط واحدهای ذی‌ربط صادر می‌شود اما به‌عنوان ارز صادراتی مواد معدنی منظور نمی‌شود.

انتصاب معاون معدنی جدید

مشکلات بخش معدن برای حضور مناسب در بازارهای مختلف داخلی و خارجی تنها به استان آذربایجان غربی محدود نمی‌شود و اغلب فعالان معدنی از این معضل گلایه دارند، این در حالی است که وجود نگاه درست مدیریتی در بخش معدن می‌تواند بسیاری از معضلات اینچنینی را حل کند. انتصاب معاون جدید امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از خبرهایی است که می‌تواند احتمال روزهای روشن پیش ‌روی معادن را نوید دهد.

رضا محتشمی‌پور که پیش از این قائم‌مقام بورس کالای ایران بود با حکم سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه منصوب شد.

امید به احیای بخش معدن

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد صنایع معدنی انتصاب رضا محتشمی‌پور به‌عنوان معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت را امیدبخش توصیف کرد. به گزارش معدن ۲۴ او در این باره گفت: باتوجه به آنکه محتشمی‌پور آشنایی مطلوبی با صنایع معدنی کشور و روند بازار این محصولات دارد و در روند عرضه زنجیره فولاد کشور و همچنین توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا نقش ویژه‌ای داشته، می‌تواند یک رویکرد جدید را در امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد کند و با برقراری تعامل مناسب میان تشکل‌های این حوزه، اهداف مهم کشور در حوزه معادن را تحقق بخشد.

از سوی دیگر تخصص بالا و اشراف محتشمی‌پور در زمینه بازار محصولات معدنی و صنعتی باعث می‌شود رویکردهای ضدبازاری همچون قیمت‌گذاری دستوری محصولات از دستور کار سیاست‌گذار خارج شود؛ موضوعی که طی چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان بوده است. این فعال صنایع معدنی در پایان گفت: ایجاد توازن در زنجیره تولیدات این بخش و تعامل میان فعالان صنعت می‌تواند به ثبات هر چه بیشتر بازار و تحقق اهداف بلند کشور در حوزه معادن پیرو منویات رهبر معظم انقلاب کمک کند که کارنامه معاون جدید معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید پیاده‌سازی این رویکرد و کمک به احیای بخش معدن را می‌دهد.

سخن پایانی

یکی از مواردی که مدیران را در فعالیت‌های‌شان موفق می‌کند، اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادات کارشناسان و فعالان بخش مربوطه است؛ به همین جهت انتظار می‌رود دولت جدید و مدیرانی که برای ساماندهی هر بخش منصوب می‌شوند، در جهت پیشرفت اقتصاد کشور، توسعه معادن و همچنین حل شدن مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی کشور ضمن توجه به گره‌های موجود به راهکارهایی که توسط فعالان این حوزه مطرح می‌شود، توجه مناسبی نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*