شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 94859
تاریخ انتشار: 1402/07/16 11:39
گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار طلا و سکه؛

پیش بینی حساس از قیمت طلا در پی درگیری‌های اخیر

محمدولی گفت: پیش بینی در بحث قیمت طلا و سکه آسان نیست اما اگر روند این چند روز اخیر ادامه پیدا کند، روند افزایشی برای قیمت ها پیش بینی می‌شود.
پیش بینی حساس از قیمت طلا در پی درگیری‌های اخیر

قیمت طلا و سکه از ابتدای هفته و تحت تاثیر تنش‌های جدید بین فلسطین و اسرائیل با افزایش قیمت روبرو شد و آرامش چند هفته‌ای حاکم بر بازار را به هم زد. در کنار این اتفاق دلار نیز روز گذشته در بازار آزاد وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد و نگرانی فعالان این صنعت را بیش از پیش کرد. آخرین قیمت طلای ۱۸ عیار گرمی ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان، قیمت هر مثقال طلا به ارزش ۹ میلیون و ۹۰۲ هزار تومان و قیمت هر انس طلا ۱۸۳۲ دلار اعلام شده است.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم. .

دلیل جهش افزایشی قیمت طلا چیست؟

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مهمخ‌ترین عامل موثر بر افزایش قیمت طلا این است که بین فلسطین و اسرائیل درگیری جدیدی رخ داده است و این تنش بین المللی به سرعت بر قیمت انس جهانی طلا اثرگذار بوده است و در نهایت منجر به صعودی شدن قیمت طلا در بازار داخلی شده است.

وی افزود: دلیل دیگری که چون گذشته بر بازار طلا و سکه اثرگذار بوده است تغییرات قیمت دلار در بازار ارز است. هر وقت نوسانات دلار در بازار ارز به سمت افزایش میل می‌کند، آرامش بازار طلا و سکه را به هم زده و قیمت‌ها را صعودی می‌کند. عامل دیگری که بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است، آرامش چند هفته‌ای بازار بود که بعد از حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته، روندی طبیعی است که قیمت طلا و سکه مجدد دستخوش تغییر شود و روند افزایشی را در پیش بگیرد.

کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: قیمت یک مثقال طلا در هفته گذشته تا مرز ۹ میلیون و ۷۲۰ تومان رسید اما در حال حاضر به بالای ۹ میلیون ۹۰۲ هزار تومان جهش پیدا کرد. این جهش قیمت در بازار طلا عادی است و این انتظارات در بحث بازار طلا گاهی می‌تواند طبیعی جلوه کند. اگر شرایط تنش‌زا بین کشورهای منطقه باقی بماند، همچنین مجدد شاهد تغییرات قیمت درانس جهانی طلا باشیم در این صورت احتمال نوسانات افزایشی بیشتر می‌شود و باید منتظر جهش قیمت در بازار طلا و سکه باشیم.

پیش بینی قیمت طلا با توجه به تغییرات قیمت دلار

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: اگر دلار در نیمه دوم سال جاری طبق پیش بینی‌های کارشناسان اقتصادی افزایش پیدا کند، طبیعی است که بر قیمت طلا نیز اثرگذار باشد. التهاب در بازار ارز یک پارامتر بسیار اثر گذار است و در صورت به هم خوردن آرامش و تغییرات جهشی به سمت صعودی شدن، اثر خود را بر بازار طلا و سکه نیز خواهد گذاشت.

توصیه به خریداران طلا و سکه در شرایط ملتهب بازار

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اغلب فعالان صنعت طلا به خرید از بازار طلا و سکه توصیه دارند و هیچ وقت انفعال را برای بازار نمی‌پسندند. بنابراین خرید طلا و سکه گزینه جذابی برای فعالان این صنعت است و علاقمند به خرید بیشتر مردم هستیم. از طرفی هم اگر فردی توان خرید طلا و سکه را دارد و هدف سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه خود را دارد در بلند مدت هیچ وقت دچار ضرر و زیان نخواهد شد. خرید طلا و مخصوصا مصنوعات طلا هم مورد استفاده شخصی خانواده‌ها خواهد بود هم به عنوان یک سرمایه بلند مدت برای افراد کارایی خواهد داشت.

کلام پایانی

خرید طلا و سکه همیشه به عنوان یک سرمایه با ارزش بین مردم رایج است و از گذشته تا امروز طرفداران خاص خود را داشته است. با این حال بازارهای مالی از حالت سنتی خود درآمده‌اند و باید با رعایت همه جوانب سرمایه‌گذاری کرد و به گفته کارشناسان بازارهای مالی همه سرمایه را در یک صنعت خاص خلاصه نکرد.

منبع:گسترش نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kgzj8