یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
کد خبر: 96111
تاریخ انتشار: 1402/08/06 13:03

توسعه خوزستان، نیازمند تجارت مرزی است

در دهه‌های اخیر، خوزستان گرچه بیشترین هزینه را برای پاسداشت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب پرداخت کرده، اما علیرغم پتانسیل بالای این منطقه در اقتصاد، هرگز به توسعه‌یافتگی مطلوب نرسید.
توسعه خوزستان، نیازمند تجارت مرزی است

 این در حالیست که ظرفیت‌های خدادادی این استان نه فقط در ایران که حتی در برخی از موارد، در سطح منطقه به ویژه حوزه خلیج‌فارس منحصربفرد است. علاوه بر آن، خوزستان در بخش نیروی انسانی متخصص، متعهد، دانش‌آموخته و نخبه نیز یک منطقۀ غنی محسوب می‌شود و در کنار آن هم از مزیت‌های مرز آبی و خاکی بهره‌مند است و هم در بخش انرژی به طور خاص، منابع نفتی، یک شاخص.

با این حال، این منطقه که بخش زیادی از هزینه‌های کشور از محل درآمدهای آن تأمین می‌شود، هنوز در زمرۀ توسعه‌نیافتگان است و موضوع اشتغال به یک معضل فراگیر در استان تبدیل شده است. این معضل در حالی رخ داده که خوزستان از دیرباز در بخش تجارت با کشورهای عربی حوزۀ خلیج‌فارس، موفق بود.

در دور جدید اما استانداری خوزستان در تلاش است با همکاری و تعامل دولت، زمینه را برای توسعۀ تجارت استان با کشورهای منطقه و به طور خاص عراق فراهم کند. موضوعی که با توجه به ظرفیت‌های بالای این استان در رفع نیازهای بازار عراق، اشتغال قابل‌توجهی در این استان ایجاد خواهد کرد. اشتغالی که هم تولید را رونق دهد و هم در بحث ترانزیتی و حمل‌ونقل لنجی، نشاط را دوباره به بنادر این استان برگرداند.

فراموش نکنیم که یکی از عوامل مهم در مبارزه با قاچاق و پراکندگی جمعیت در مناطق مرزی، ایجاد نشاط اقتصادی و اشتغال پردرآمد برای جمعیت بومی و همچنین امکان مبادله تجاری  با بازارهای همسایه است. در این بین، ایجاد بازارچه‌های مرزی نیز نقش بسزایی در رونق استان خواهد داشت.

در کنار این کسب‌وکارهای خُرد، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران خارجی نیز می‌تواند ارز لازم را برای توسعۀ استان تزریق کند تا زمینۀ لازم برای همکاری‌های مشترک و حتی تولید تقاضامحور در این استان فراهم شود که البته این مهم به تسهیل آمدوشد تجار و سرمایه‌گذاران دو طرف و تمهیدات استانداری به عنوان مقام عالی دستگاه اجرایی در استان و همچنین سفارتخانه و کنسولگری‌ نیز بستگی دارد که شرایط را برای نشست‌های تخصصی معرفی ظرفیت‌ها، نیازها، چالش‌ها و برنامه‌های مشترک و همچنین برپایی نمایشگاه‌های متنوع از دستاوردهای فناورانه، محصولات و خدمات فنی و مهندسی و همچنین توان تولیدی فراهم کند.

منبع:همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kgpzv