چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 86759
تاریخ انتشار: 1402/03/16 08:50
فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع است

ممنوعه‌ای که فروخته می‌شود

درحال‌حاضر فروش سیگار و تنقلات، اولویت نخست دکه‌های مطبوعاتی است. هرچند که فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی ممنوع است.

اصلیترین مشکلات دکههای روزنامه فروشی این است که مردم روزنامه نمیخوانند و فروش روزنامه و مجلههای مطبوعاتی در اولویت دوم کاری این دکهداران قرار گرفته است و اولویت اول آنها فروش سیگار، شارژ تلفن همراه و اغذیه است.

ایران یکی از ضعیفترین کشورها در رتبهبندی مالیات دخانیات

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با نرخ متوسط ۱۵.۵ درصد مالیات، به عنوان یکی از ضعیفترین کشورهای منطقه رتبهبندی شده است و مقایسه ایران با سایر کشورهای منطقه در زمینه اجرای راهبردهای کلیدی کاهش تقاضای مصرف دخانیات نشان میدهد که باوجود اقدامات قابل توجه کشورمان در حیطههای مذکور، وضعیت کشور در حوزه مالیات بر دخانیات قرمز است. همچنین براساس آمار دود سیگارحاوی ۴ هزار ماده زیانبخش و دود قلیان دارای ۷۵۰۰ ماده سمی است. از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ بر اساس آمار وزارت بهداشت، ۱۴.۰۱درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرفکننده دخانیات بودند. (۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان). در عین حال مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال، در زنان ۵۷.۶ درصد و مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است و به طورکلی حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است. مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸سال) در زنان ۱۷.۲ درصد و مردان ۰.۵۴درصد و به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش گزارش شده است.

فروش سیگار به این افراد ممنوع شد

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال تاکید کرد: حتی تکفروشی نیز به این افراد ممنوع است.محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به قانون جامع کنترل دخانیات گفت: فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال حتی به صورت تکفروشی نیز ممنوع است. او بیان کرد: دکه و کیوسک و سوپرمارکت و... بر اساس قانون تعریف شده هستند و بنابراین طبق قانون فقط مکانهایی قادر به فروش دخانیات هستند که از شهرداری و اداره بهداشت مجوز داشته باشند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان این که نیروی انتظامی و سازمان اصناف و شهرداری و تعزیرات ناظر هستند ولی متاسفانه قوانین اجرایی نمیشود، افزود: مشکلات به دلیل نبود قوانین و آییننامه نیست ولی آن کس که باید نظارت، اجرا و پیگیری کند، وجود ندارد یا سهلانگاری میکند. مسجدی همچنین مصرف دخانیات را در اماکن عمومی ممنوع دانست و افزود: هرجایی که بسته نسبت، جزئی از امکان عمومی است؛ حال آن که اداری، ورزشی، فرهنگی یا تجاری باشد. او در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز بهجای قهوهخانه قلیانخانه داریم، گفت: قهوهخانه مخصوص ارائه مواد غذایی سالم است ولی امروز میگویند بیشتر درآمدشان بر اساس فروش دخانیات است.

قطع سالانه ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار

محمدرضا مسجدی گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده میشوند، گفت: این تعداد درخت قطع میشود تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم میشود. سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین میرود. متاسفانه ۴۵ الی ۵۰ درصد زمینهای زراعی کشور در استانهایی مانند آذربایجان غربی، گیلان و غیره به کشت توتون اختصاص دارد، حتی در آستارا شرکت دخانیات، کشاورزان را به کشت توتون در زمینهایشان تشویق میکند. حالا سوال اینجا است چرا به جای توتون، در زمینها دانههای روغنی کشت نمیشود؟ چرا به جای خودکفایی در گندم به فکر خودکفایی در تنباکو هستند؟

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات، سالیانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر در جهان میشود، گفت: ۷ میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به علت قرار گرفتن در معرض دود ناشی از استعمال دخانیات (دود دست دوم) از دنیا میروند. از این تعداد ۶۵ هزار مرگ سهم بچههای زیر ۶ سال است. وی تاکید کرد: دود دخانیات وارد دستگاه تنفسی زنان بارداری که در معرض دود سیگار و قلیان قرار میگیرند، میشود و از طریق گردش خون از جفت عبور کرده و وارد دستگاه گردش جنین میشود و مرگ، سقط نارس، تولد با وزن کم و مشکل تنفسی نوزاد در روزهای نخست تولد را به دنبال دارد.

اجرای طرح پاد در مدارس

مسجدی درباره طرح پاد تصریح کرد: طرح پاد برای (پیشگیری از استعمال دخانیات) با هدف کاهش استعمال دخانیات در بین دانش آموزان برای نخستین بار در کشور در سال ۹۵ در شهرستان ورامین با همکاری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات شروع شد. وی افزود: این طرح باهدف اجرا در سطح ملی، هماکنون در ورامین به عنوان پایلوت در حال اجراست که درحالحاضر بیش از ۵ هزار نفر دانشآموز را آموزش داده است و در شهرستان رباط کریم نیز در حال اجراست. همچنین واحد فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، برای آشنایی هرچه بیشتر خردسالان با مضرات دخانیات از سال ۱۳۸۸ راهاندازی شده است. مسجدی افزود: بر اساس محاسبات بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی، دولتها بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای درمان بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه میکنند. بسیاری از کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه از جمله کشورهای همسایه نظیر ترکیه و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیجفارس با افزایش مالیات بر دخانیات تا ۸۰ درصد نرخ خردهفروشی، باعث کاهش مصرف محصولات دخانی، افزایش درآمد دولت و کاهش قابل توجه مرگ و میر و بار بیماریهای ناشی از آن شدهاند.

مصرف سالانه ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات کشور گفت: افزون بر ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف میشود که از این تعداد ۱۱ میلیارد نخ تولید داخل و ۴۰ میلیارد نخ واردات است که ۳۰ میلیارد آن قاچاق بوده است. به گزارش ایرنا، منوچهر منصوری ضمن بیان این مطلب افزود: دغدغه دخانیات و مبارزه با آن زیاد است پایهگذاری جمعیت مبارزه با دخانیات از ۴۰ سال پیش بوده است، اما نباید فقط یک روز در سال را آن هم در روز مبارزه با دخانیات به بحث مضرات مواد دخانی پرداخته شود. وی اظهارکرد: مصرف انواع مواد دخانی ورود به انواع ناهنجاریها است باید مبارزه با دخانیات به یک دغدغه و مطالبه گری در جامعه تبدیل شود. منصوری تصریح کرد: برای مبارزه با دخانیات عزم و اراده ملی میخواهد، در یک جای خاص مانند آموزش و پروش، صدا و سیما یا سازمانی نمیتوان بحث مبارزه با دخانیات را در پیش گرفت باید رسانهها به عنوان یک پیام رسان، بحث مبارزه را به یک دغدغه تبدیل کنند، ما دراین زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم. به گفته وی، تاکنون مبارزه با دخانیات در کلام و کاغذ بوده و اثر ملموس نداشته باید کار فرهنگسازی را امروز شروع کنیم تا برای نسل آینده تاثیرگذار باشد. وی افزود: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران در اثر مصرف دخانیات در کشور میمیرند اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید. منصوری تاکید کرد: ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور سالانه مصرف میشود که از این تعداد ۱۱ میلیارد نخ تولید داخل و ۴۰ میلیارد نخ واردات است که ۳۰ میلیارد آن قاچاق بوده است. وی افزود: در روز حدود ۵ میلیارد تومان سیگار در کشور دود میشود، حدود ۲ برابر این مبلغ را صرف بیماری که آلوده به دود سیگار میشود، میکنیم.

سخن پایانی

با توجه به موارد یاد شده در آخرین اظهارنظرها حمیدصاحب مدیر کل سلامت شهردار تهران در مورد فروش مواد مخدر اظهار کرد: فروش مواد دخانیاتی در کیوسکهای مطبوعاتی ممنوع است، ولی به دلایلی که برای ما منطقی نیست، این کار را انجام میدهند. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش سایت شهر، «سیگار یا سلامتی» شعار هفته ملی بدون دخانیات است که به همین منظور ویژه برنامهای در بوستان سهند منطقه ۱۴ با عنوان گذر بدون دخانیات برگزار شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kggbd