پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 93911
تاریخ انتشار: 1402/06/29 05:06
تاکید رئیس‌جمهوری در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد

بنای ایران همکاری با سازمان ملل است

سید ابراهیم رئیسی ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بدرقه رسمی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی عازم نیویورک در ایالات‌متحده‌امریکا شد.
بنای ایران همکاری با سازمان ملل است

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز اول سفر خود به نیویورک علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های امریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی ایالات‌متحده و اعضای هیات‌امنای جامعه شیعیان این کشور، با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد.

رئیسی پس از دیدار با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی امریکا در آخرین برنامه روز اول سفر به نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار با بیان اینکه بنای جمهوری اسلامی ایران همکاری با سازمان ملل است، بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تاکید کرد.وی همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست اخبار مربوط به ایران را مستقیما و از مسیر درست و صحیح پیگیری و دریافت کند، چراکه رسانه‌های تحت‌تاثیر نظام سلطه تصویر درستی از ایران ارائه نمی‌دهند. آیت‌الله رئیسی عدالت جنسیتی و توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم‌نظیر خواند و حضور چشمگیر زنان و دختران ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی را از مصادیق آن برشمرد. آنتونیو گوترش نیز در این دیدار ضمن ابراز علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به‌عنوان ۲ کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در قبال تحولات یمن، بر حمایت این نهاد بین‌المللی از ابتکارات ایران برای پایان بخشیدن به بحران یمن تاکید کرد. رئیسی در این دیدار دفتر یادبود سازمان ملل را امضا کرد.

اهداف سفر رئیسی به نیویورک

رئیس دولت سیزدهم پیش از عزیمت به نیویورک و در فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند، اظهار کرد: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تاثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.

رئیسی همچنین در بدو ورود به امریکا و در فرودگاه «جان اف. کندی» درباره هدف این سفر گفت: ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی و فساد حرف برای گفتن دارد. امیدوارم به‌عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه را اقتضای این نمایندگی است، بیان کنم.

۵ دیدار و ۳ نشست در روز اول سفر

نخستین برنامه رئیس قوه مجریه در روز اول این سفر دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های امریکایی بود. رئیسی در این دیدار بااشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات امریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های امریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدیدنظر کنند، چراکه ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فائق‌‌اید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

به‌گزارش ایرنا، وی همچنین عنوان کرد: عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و بی‌توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندان در روز ۲۵ شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.در ادامه، برنامه‌های نخستین روز سفر، رئیسی در دیدار زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.در این دیدار رئیسی، دوران تحمیل نظرات و خواست‌ها بر ملت‌ها را پایان‌یافته دانست و با تاکید بر مقابله با چنین جریانی، تصریح کرد: چرا امریکا و اروپایی که خودشان صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای هستند، جلوی بهره‌مندی سایر کشورها از آن را می‌گیرند؟ جمهوری اسلامی ایران توانسته است با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دستاوردهای قابل‌ملاحظه‌ای در حوزه کشاورزی، صنعت و پزشکی داشته باشد و در همین راستا ما سال گذشته توانستیم با رادیو داروها یک‌میلیون بیمار را مداوا کنیم.رئیس‌جمهوری کرواسی هم در این دیدار بااشاره به عضویت کشورش در پیمان ناتو و اتحادیه اروپا تاکید کرد: با این وجود، همواره تلاش‌مان بر این بوده است که سیاست‌های مستقل اتخاذ و از آن پیروی کنیم.

پس از آن، رئیسی در مقر سازمان ملل با قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان دیدار کرد و همسایگی ۲ کشور از طریق دریای خزر و عضویت در سازمان شانگهای را بستر مناسبی برای توسعه روابط ۲ کشور دانست و گفت: افزایش تبادل کالا بین ایران و قزاقستان چه از طریق دریا و چه از طریق راه‌آهن به‌نفع ۲ ملت و کشورهای منطقه است و باید گام‌های موثرتری برای تسریع در تحقق این هدف برداشته شود.همچنین رئیس‌جمهوری قزاقستان در این دیدار بااشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در ۲ کشور، ایران را شریکی راهبردی و دوستی صمیمی برای قزاقستان دانست و با استقبال از افزایش تبادل کالا بین ۲ کشور، به ظرفیت‌های بسیار مناسب ترانزیتی ایران اشاره و علاقه‌مندی کشورش را برای تسریع در اجرایی شدن توافقات ۲ کشور اعلام کرد. دیدار و گفت‌وگو با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر دیگر برنامه رئیسی در روز اول سفرش به نیویورک بود و در این دیدار، طرفین با تاکید بر ارتقای روابط میان ۲ کشور و اشاره به تسریع پیشبرد اهداف مشترک، بر گسترش سطح همکاری‌ها و توسعه روابط در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی تاکید کردند. رئیس قوه مجریه در دیدار صادیر جپاروف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان نیز با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات ایران و قرقیزستان، تاخیر در تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور را از جمله این موانع دانست و فعال شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kga6d