یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 15111
تاریخ انتشار: 1401/02/06 02:05
مصوبات شورای‌عالی معادن لازم‌الاجراست

الزام ثبت‌نام معدنی‌ها در سامانه جامع تجارت

از بهمن سال گذشته تمامی واحد‌های معدنی دارای پروانه بهره‌برداری ملزم به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و گرفتن کد نقش شدند. براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی از جمله ارائه تسهیلات ترجیحی، تخصیص سوخت، صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری معادن و صنایع معدنی و توزیع‌ محصولات مرتبط، فعالان این حوزه‌ها باید در کمترین زمان ممکن در سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir ثبت‌نام و کد نقش دریافت کنند.

ابلاغ این دستورالعمل در راستای تحقق طرح تامین مالی زنجیره‌ای بوده و از ابتدای خرداد تمامی صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تامین مالی زنجیره تولید موظف به داشتن صورتحساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت هستند.


تاکید بر جلوگیری از انحراف منابع
تاکنون دو مرحله از «طرح تامین مالی زنجیره‌ای» به‌منظور حمایت عملی از تولید، اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی اجرایی شده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ۱۵ اردیبهشت در تمام استان‌‌های کشور دریافت تسهیلات در قالب طرح تامین مالی زنجیره تولید الزامی می‌شود. در گام سوم و از ابتدای خرداد نیز تمامی صنایع برای استفاده از تسهیلات مرتبط با تامین مالی زنجیره تولید باید دارای صورتحساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت باشند. در همین راستا از دی سال گذشته دستورالعمل ثبت‌نام واحد‌های معدنی در سامانه جامع تجارت به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نیز مکلف به پیگیری موضوع شده‌اند. بسیاری معتقدند با اجرایی شدن این طرح امکان نظارت و دستیابی به شفافیت در مصرف تسهیلات باتوجه به اینکه اطلاعات تمام زنجیره‌ها قابل رصد و پایش است، افزایش می‌یابد و شاهد رونق در بخش‌های مختلف اقتصاد خواهیم بود. همچنین در نشست مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران بانک‌ها که ۲۷ فرورین برگزار شد با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و موافقت بانک مرکزی مقرر شد از ابتدای اردیبهشت متقاضیان تسهیلات در ۷ استان به‌صورت پایلوت و در ۵ صنعت منتخب الزاما دارای صورتحساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت باشند.


محاسبه حقوق دولتی معادن براساس فاکتور‌های سامانه تجارت
براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از واحد‌های تولیدی از جمله ارائه تسهیلات ترجیحی، تخصیص سوخت، صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری معادن و صنایع معدنی و توزیع محصولات مرتبط فعالان این حوزه‌ها باید در کمترین زمان ممکن در سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir ثبت‌نام و کد نقش دریافت کنند.
 سامانه جامع تجارت به‌عنوان یک مرجع معتبر در زمینه پرداخت تسهیلات و برنامه تامین مالی زنجیره‌ای پیش‌بینی شده و تمامی فاکتور‌های خرید و فروش باید در این سامانه ثبت شود و از این پس فاکتور‌های الکترونیکی ملاک و مستند ارائه خدمات خواهند بود.
به‌گفته کارشناسان یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده محاسبه حقوق دولتی معادن براساس فاکتور‌های خرید و فروش ثبت شده در این سامانه است، به همین دلیل فعالان بخش معدن باید ضمن ثبت‌نام و گرفتن نقش تجاری، داده‌های مرتبط با خرید و فروش محصولات خود را در سامانه ثبت کنند.


ثبت‌‌نام واحدهای معدنی الزامی است
رضا محتشمی‌پور، پیرو نامه‌های شماره ۶۰/۲۲۹۵۹۹ تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ و ۶۰/۲۴۷۳۸۲ تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۰ موضوع الزام ثبت‌نام واحدهای معدنی و زنجیره‌های وابسته تولید و توزیع در سامانه جامع تجارت را مطرح کرده بود و قرار شد با همکاری تشکل‌های معدنی استان‌ها ضمن پیگیری عاجل در این زمینه، آخرین آمار ثبت‌نام‌کنندگان به این معاونت اعلام شود. پس از بروز تاخیر در اجرای این مصوبه معاون معادن و امور فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت دوباره در نامه‌ای خطاب به رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان، سازمان مناطق آزاد تجاری و صنعتی قشم، ارس و ماکو بر الزام ثبت واحد‌های معدنی و زنجیره‌های وابسته تولید و توزیع در سامانه جامع تجارت تاکید کرد.


مصوبات شورای‌عالی معادن
معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبات و آرای شورای‌عالی معادن گفت: در صورت وجود مشکل و اعتراض باید مراتب قانونی طی شود تا اگر اصلاحی مدنظر بود، اعمال شود.
به گزارش شاتا، رضا محتشمی‌پور چندی پیش در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دریافت حقوق دولتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ابزار ارزیابی است و امسال در محاسبه حقوق دولتی به رویکرد سازمان نظام مهندسی معدن، توجه خواهیم داشت. وی افزود: دفاتر و صورت‌های مالی واحدهای معدنی و شرکت‌ها جزو شاخص‌های شفافیت است و این واحدها باید فاکتورهای رسمی صادر و به‌طور حتم آن را در سامانه جامع تجارت ثبت‌ کنند. معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: حدود قانونی تفویض اختیارات به استان‌ها باید ازسوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها رعایت شود و خارج از اختیارات موجود، اقدامی صورت نگیرد. محتشمی‌پور تصریح کرد: در ورود واحد معدنی به بورس، نباید هیچ‌گونه قاعده‌ای خارج از ضوابط قانونی بورس اعمال شود. وی اضافه کرد: امسال تعیین‌تکلیف پروانه‌های بهره‌برداری معادن در دستور کار ویژه معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و از سازمان‌های استانی درخواست داریم پروانه‌های ابطالی را تمدید نکنند.


پرداخت تسهیلات منوط به ثبت‌نام در سامانه است
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با صداوسیما گفت: دارندگان پروانه بهره‌برداری معدن، صنایع معدنی و توزیع‌کنندگان محصولات مرتبط باید در کمترین زمان ممکن در سامانه جامع تجارت، ثبت‌نام و نسبت به اخذ کد نقش، اقدام کنند.
دارا فرامرزی افزود: سامانه جامع تجارت به‌عنوان یک مرجع معتبر در زمینه پرداخت تسهیلات برنامه تامین مالی زنجیره‌ای پیش‌بینی شده و باید فاکتورهای خرید و فروش در این سامانه ثبت شوند.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات بانکی منوط به ثبت مدارک موردنظر در سامانه جامع تجارت است.
فرامرزی محاسبه حقوق دولتی معادن براساس فاکتورهای خرید و فروش ثبت شده در سامانه را یکی از برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده برای این سامانه اعلام کرد و گفت: فعالان حوزه معدن باید علاوه بر ثبت‌نام و اخذ کد نقش، داده‌های مرتبط با خرید و فروش محصولات خود را در سامانه ثبت کنند تا هنگام اجرای نهایی برنامه محاسبه حقوق دولتی و دیگر خدمات مربوطه، دچار مشکل نشوند.


سخن پایانی
باتوجه به تاکید معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت همه واحدهای معدنی دارای پروانه بهره‌برداری، ملزم به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و گرفتن کد نقش هستند. با این حال شواهد حاکی از آن است که پس از گذشت چندین ماه از تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر الزام این موضوع، همچنان تعدادی از واحدها یا واحد خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌ یا اطلاعات خود را به اطلاع معاونت مذکور نرسانده‌اند


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3keomv