شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 14083
تاریخ انتشار: 1401/01/17 05:54

نقش سشن های فارکس در نوسانات قیمت دارایی ها چیست؟

یکی از اولین مباحث بسیار مهم برای شروع به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، یادگیری سرفصلی با نام سشن های فارکس است. اگرچه این بازار 24 ساعته باز بوده و هر زمان که بخواهید می‌توانید یک معامله را باز کرده و یا ببندید، اما صرف باز بودن به معنای این نیست که همواره نوسان در قیمت‌ها وجود داشته که بتوان درآمد کسب نمود.

سشن های فارکس

یکی از اولین مباحث بسیار مهم برای شروع به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، یادگیری سرفصلی با نام سشن های فارکس است. اگرچه این بازار 24 ساعته باز بوده و هر زمان که بخواهید می‌توانید یک معامله را باز کرده و یا ببندید، اما صرف باز بودن به معنای این نیست که همواره نوسان در قیمت‌ها وجود داشته که بتوان درآمد کسب نمود. در ساعاتی از شبانه روز، نمودار همانند آب مرداب راکد بوده و باز کردن معامله در این ساعت‌ها فقط باعث تنش فکری و صبر پوچ خواهد شد. در این مقاله، تمامی زمان‌ها بر اساس ساعت مبنا (گرینویچ) بیان خواهد شد، برای اینکه سشن های فارکس به وقت ایران را متوجه شوید، برروی این لینک کلیک کرده تا به وبسایت مرجع آموزش منتقل شوید.

سشن فارکس چیست؟

نوسانات بازار فارکس زمانی شکل می‌گیرد که خریداران و فروشندگان در حال زورآزمایی با یکدیگر باشند. بنابراین، تنها زمان‌هایی شاهد نوسانات هستیم که خرید و فروش‌های مهمی در سطح جهانی انجام شود که بتواند برروی قیمت‌ها اثر بگذارد. ناگفته پیداست که در دنیا، تنها چند منطقه‌ی تجاری فعال هستند که فعالیتشان جهانی بوده و می‌توانند باعث نوسانات قیمتی در سرتاسر جهان شوند. اول از همه، لندن و در حقیقت بورس لندن است که بزرگترین بورس دنیا بوده و یکی از اصلی‌ترین مناطق تغییر قیمت کالاهای مختلف در سرتاسر جهان است.

هنگامیکه بورس لندن فعالیت خود را شروع می‌کند، یک سشن فارکس شروع شده که طبیعتا به آن سشن لندن گفته می‌شود. این بورس از ساعت 7 صبح تا 16 عصر به وقت گرینویچ فعال بوده و پس از بسته شدن، هیچگونه معامله‌ای در آن انجام نخواهد شد. منطقه‌ی پر قدرت دیگر، آمریکا بوده که مهمترین بورس آن در شهر نیویورک قرار گرفته است. بورس نیویورک فعالیت خود را از ساعت 13 شروع کرده و در ساعت 22 خاتمه می‌دهد (به وقت گرینویچ). تلاقی سشن لندن با سشن نیویورک از ساعت 13 الی 16 بوده که طبیعتا بازار را به شدت پررونق خواهد کرد.

مرکز مهم دیگری که در آسیا واقع شده، در شهر توکیو ژاپن قرار گرفته است. بورس توکیو نیز یکی از نقاط مهم تجاری در سرتاسر دنیا بوده که حجم تبادلات بسیار بالایی دارد. این بورس از ساعت 0 (بامداد) تا ساعت 9 صبح (به وقت گرینویچ) فعال بوده و سشن توکیو نام دارد. این سشن هیچگونه همپوشانی با دو سشن قبلی ندارد. در این ساعت نیز تمامی جفت ارزهایی که بر مبنای ین ژاپن هستند، شروع به نوسان کرده و فرصت‌های مناسبی را برای کسب درآمد ایجاد می‌کنند.

سیستم سه سشنی فارکس

همانطور که متوجه شدید، سه بورس بزرگ دنیا هستند که با باز شدن آن‌ها، حجم خرید و فروش بالا رفته و نتیجتا نوساناتی را در بازار ایجاد خواهند کرد. این سیستم تا چندین سال قبل، مورد اعتمادترین زمان‌بندی برای تمامی تریدرهای فارکس بود. اما پس از آنکه بورس سیدنی در استرالیا نیز قدرت گرفت، تریدرها متوجه شدند که سشن چهارمی نیز می‌تواند در بازار وجود داشته باشد. سشن سیدنی از ساعت 21 تا 6 صبح (روز بعد) به وقت گرینویچ فعالیت کرده و در نتیجه، نوساناتی را برروی تمامی جفت ارزهای فارکس ایجاد خواهد کرد.

اهمیت سشن فارکس در چیست؟

سشن فارکس به نوعی بیانگر زمان مناسب برای باز کردن و بستن معاملات است. در این زمان، بیشترین نوسانات رخ داده و دیگر نیاز نیست که تریدر هر لحظه چشم به نمودار و چارت بدوزد. خصوصا افرادی که بطور حرفه‌ای ترید می‌کنند، با توجه به سشن های فارکس به وقت ایران، زمان مناسب برای نشستن مقابل مانیتور و تحلیل چارت‌ها را انتخاب کرده و در سایر زمان‌ها حتی کامپیوتر خود را روشن نخواهند کرد. علاوه بر آن، هنگامیکه دو سشن همزمان در حال فعالیت باشند، بیشترین نوسانات ایجاد شده که فرصت را برای تریدرهایی که به روش اسکالپینگ معامله می‌کنند، فراهم می‌سازد. برای آشنایی بیشتر با اسکالپ تریدینگ می‌توانید به وبسایت آی آر بروکرز مراجعه نمایید.

بهترین سشن معاملاتی کدام است؟

با بررسی‌های انجام شده توسط تیم متخصص آی آر بروکرز irbrokers.com مشخص گردیده که سشن لندن، بیشترین پتانسیل برای تغییرات و نوسانات را دارد. بهتر است ابتدا به تصویر زیر نگاهی بیندازید:

سشن لندن

در تصویر فوق، میزان تغییر جفت ارزها بر مبنای پیپ در سشن‌های مختلف نمایش داده شده است، اگر نمی‌دانید پیپ چیست این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. همچنین باید دقت نمایید کد در سشن آسیایی (سشن توکیو در سیستم سه سشنی)، جفت ارزهایی که بر مبنای ین ژاپن هستند نیز تغییرات بیشتری را نسبت به سایر سشن‌ها نمایش می‌دهند. در انتخاب بهترین سشن معاملاتی فارکس باید به چند نکته توجه داشته باشید.

اول اینکه اگر شما در ایران هستید، باید به اختلاف ساعت توجه داشته باشید، فعالیت در سشن نیویورک به نوعی با ساعت خواب عادی افراد در تداخل بوده و شاید انتخاب مناسبی برای ایرانیان نباشد. پس از دقت به فاصله زمانی، ابتدا باید استراتژی معاملاتی خود را مشخص نموده و ببینید کدام جفت ارز یا حتی دارایی دیگر، با توجه به سبک معاملاتی شما و شخصیت شما، مناسبتر است. سپس با استفاده از تصویر فوق می‌توانید بهترین سشن را برای ورود و خروج معاملات پیدا کنید.

برای مثال، اگر جفت ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن باشد را انتخاب می‌کنید، طبیعتا سشن آسیا (توکیو) انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اما اگر به جفت ارز دلار/پوند علاقه داشته و به آن مسلطتر هستید، قطعا سشن لندن و خصوصا زمان همپوشانی سشن لندن و نیویورک، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

سشن های فارکس در تابستان

یکی از نکاتی که باعث گیج شدن تریدرهای تازه کار می‌شود، تغییر ساعات در فصل تابستان است. در بعضی کشورها، با شروع فصل تابستان ساعت تغییر نکرده و بدتر از آن، در استرالیا به دلیل قرار گرفتن در نیم کره جنوبی، روند تغییر ساعت برعکس است. اگرچه ما از فصل تابستان یاد می‌کنیم، اما منظور فصل بهار و تابستان است که مشابه تغییر ساعت در ایران خواهد بود. با تغییر ساعت رسمی کشورهای مختلف در فصول مختلف، امکان گیج شدن و سردرگمی نسبت به زمان سشن‌های فارکس وجود خواهد داشت. جدول زمان بندی در فصول مختلف، در مقاله جامع وبسایت آی آر بروکرز ارائه شده است.

تعطیلی بازار فارکس

 

کشورهای اصلی که سشن فارکس در آن‌ها تشکیل می‌شود شامل (از شرق به غرب) ژاپن، استرالیا، بریتانیا و آمریکا هستند. شنبه و یکشنبه در تمامی این کشورها تعطیل بوده و طبیعتا میزان نوسانات بازار فارکس در این دو روز به حداقل خود می‌رسد. بنابراین، سشن توکیو در جمعه عصر (به وقت محلی) تعطیل شده و بعد از آن نیز نوبت به سیدنی، لندن و نهایتا نیویورک خواهد رسید. مجددا اولین سشن فارکس در صبح دوشنبه به وقت محلی توکیو شکل گرفته و بازار مجددا به حرکت خود ادامه خواهد داد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ke6ka