دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 4835
تاریخ انتشار: 1400/08/12 12:06
گلستان دروازه تجاری ایران به بلوک شرق می‌شود

توسعه تبادلات ریلی با اوراسیا

به دنبال مذاکرات فشرده بین رؤسای راه‌آهن ایران و ترکمنستان در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه همکاری‌های مشترک ریلی با آزاد آتامرادف، رئیس آژانس راه‌آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می‌کند. بر این اساس، ظرفیت تبادل واگن‌های حامل بار در گمرک اینچه‌برون با افزایش ۲ باری به ۱۰۰ واگن در روز رسید؛ موضوعی که می‌تواند زمینه توسعه روزافزون گلستان را فراهم سازد.

گلستان در جایگاه راهبردی 

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی درباره شرایط گلستان در این مسیر ریلی گفت: گلستان می‌تواند به دروازه تجاری ایران به سوی بلوک شرق تبدیل شود، هم‌مرزی با ترکمنستان و دسترسی به کشورهای اوراسیا و کشورهای بلوک شرق از مسیر ترکمنستان، گلستان را در یک جایگاه راهبردی قرار داده که استاندار جدید باید برای تبدیل این ظرفیت بالقوه به بالفعل راهکار مناسبی ترسیم کند.

به گزارش ایرنا، رحمت‌اله نوروزی ‌‌گفت‌: مسیر ریلی اینچه‌برون یکی دیگر از ظرفیت‌های ارزشمند گلستان است که می‌تواند زمینه صادرات ایران را افزایش دهد. وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های امریکا، وجود منطقه آزاد تجاری مفری برای رهایی از تحریم‌های ظالمانه است که باید از سوی استاندار به‌عنوان پیشرانی برای توسعه گلستان مد‌نظر قرار بگیرد.

تبادلات ریلی با ترکمنستان 

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ نیز در این باره خاطرنشان کرد: نقش ثقلی گمرک و راه‌آهن اینچه‌برون در کریدور بین «قزاقستان و ترکمنستان و ایران» بر هیچ کارشناسی پنهان نیست.

محسن اعتماد خاطرنشان کرد: در ۶ سال گذشته که اتصال راه‌آهن با حضور رؤسای‌جمهوری ۳ کشور اتفاق افتاد در بخش‌های زیرساختی مانند پل مرزی، خطوط نرمال و خطوط عریض نواقص بسیاری وجود داشت و این مسائل سبب شد چشم‌انداز ترسیم‌شده برای صادرات محقق نشود.

وی با اشاره به تحولات اساسی ایجاد‌شده پس از شروع فعالیت دولت سیزدهم اظهار کرد: رویکرد دولت جدید در تعامل بیشتر با ترکمنستان، دریچه‌ای نوین را در حوزه تبادلات ریلی با ترکمنستان گشوده است.

وی با اشاره ملاقات‌های رئیس‌جمهوری دولت جهادی با مسئولان کشور ترکمنستان در مراسم تحلیف یا در نشست شانگهای اظهار کرد: تقویت مناسبات ۲ کشور و مذاکرات فشرده برگزار شده بین رؤسای راه‌آهن ایران و ترکمنستان در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های چند‌جانبه بین ایران و ترکمنستان سبب شد رویکرد مطلوبی از سوی کشور همسایه و دوست ترکمنستان مشاهده شود.

اعتماد ادامه داد: در توافق حاصل‌شده مقرر شد امکان تردد روزانه ۱۰۰ واگن باری از گمرک اینچه‌برون عملیاتی شود در حالی که اکنون این رقم به صورت روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ واگن در نوسان بوده و در متوسط روزانه تبادلات ریلی از این رقم هم کمتر است.

وی به برگزاری نشست ویدئوکنفرانسی با مدیران راه‌آهن ترکمنستان اشاره و اضافه کرد: برگزاری این جلسه که در نوبه خود بی‌سابقه بود بیانگر عزم دوستان ما در آن سوی مرزها برای بهبود سطح تبادلات است.

اعتماد اظهار امیدواری کرد با استمرار مذاکرات و اجرایی شدن مصوبات فعلی در افق ۱۴۱۴ بتوان به سقف تبادل ریلی ۶ میلیون تن کالا در سال رسید که این امر ثمرات بسیار چشمگیری برای استان و حتی کشور حاصل خواهد کرد.

وی گفت: هم‌اکنون دست‌کم ۱۵۰ نفر در ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون مشغول به کار هستند که به ازای بارگیری هر ۶۰۰ تن کالا زمینه اشتغال دائم یک نفر فراهم می‌شود.

اعتماد با اشاره به اقدامات بسیار ارزشمند در رفع دغدغه‌های موجود در بخش تبادل ریلی تصریح کرد: هم‌اینک که بستر کار مهیا شد باید سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصاد را به منطقه اقتصادی اینچه‌برون هدایت کنیم.

اعتماد تصریح کرد: ۵۳۸ هکتار اراضی در اینچه‌برون برای ایجاد مرکز لجستیک به راه‌آهن واگذار شده تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها شرایط حضور سرمایه‌گذاران فراهم شود.

فرصت استثنایی برای گلستان

استاندار گلستان نیز با اشاره به توافقات دولت سیزدهم با مسئولان کشور ترکمنستان در زمینه افزایش میزان تبادلات ریلی و حل مشکلات این بخش گفت: عزم دولت برای حل موانع صادرات با اوراسیا فرصت استثنایی برای این استان است.

علی محمد زنگانه ضمن بیان این مطلب، گفت: عزم رئیس‌جمهوری و هیات دولت در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا به‌ویژه ترکمنستان ثمرات پرشماری را دنبال خواهد داشت. این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی گلستان است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

استاندار گلستان افزود: افزایش صادرات و تجارت با کشورهای همسایه یکی از پیش‌شرط‌های اصلی رونق و تحول در گلستان است.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت‌های فراوان استان در حوزه تولید محصولات دامی، زراعی، معدن و شیلات، توان صادراتی مناسبی در گلستان وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

زنگانه خاطرنشان کرد: تکمیل کریدورهای تجاری در مرزهای ریلی، جاده‌ای و دریایی زمینه‌ساز تبدیل گلستان به دروازه تجاری و مفری برای صادرات کالا و خدمات به آسیای میانه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۲ درصد اقتصاد جهان و ۵درصد جمعیت جهان به کشورهای عضو پیمان شانگهای تعلق دارد، ورود به بازارهای این کشورها رونق جدی برای استان گلستان رقم می‌زند.

وی به توافقنامه اوراسیا اشاره کرد و گفت: با توجه به امکان صادرات ۳۶۰ قلم کالا از ایران به کشو‌رهای عضو اوراسیا، باید هرچه سریع‌تر ظرفیت‌های تبادل کالا در بخش‌های ریلی و جاده‌ای به حداکثر برسد. استاندار افزود: رونق منطقه آزاد تجاری و تحقق بندرسبز در بخش شرقی دریای خزر از دیگر ظرفیت‌های تبادل کالا با کشورهای اوراسیا به شمار می‌رود که انشاالله زمینه توسعه پایدار استان را فراهم می‌آورند.

سخن پایانی

تولید سالانه حدود ۵ میلیون تن محصول در حوزه‌های دام، زراعت، باغبانی، شیلات و آبزیان و جنگل و مرتع، کسب رتبه‌های اول تا چهارم در تولید سویا، خاویار، کلزا، گندم، مرغ، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو قطره طلا و خرمالو، تولید روزانه مرغ گوشتی بین ۸۰۰ تا ۷۰۰ تن و بهره‌مندی از کشتارگاه‌های صنعتی طیور و متناسب با استاندارد صادرات، توان تولید جوجه یک‌روزه برای صادرات، تولید تخم‌مرغ، پای مرغ، گیاهان دارویی از جمله زعفران، میگو و مرکبات و ادوات کشاورزی و وجود صنایع ارزشمندی همچون کارخانه سیمان، محصولات خانگی و ید از جمله ظرفیت‌های محسوس گلستان در زمینه صادرات است که بخش زیادی از این محصولات را می‌توان از مسیر ریلی به ترکمنستان و سایر کشورهای مشترک‌المنافع صادر کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k7y82