-

راهنمای خرید تابلو فرش زیبا و ماندگار

استفاده از تابلو فرش یکی از مهم ترین آیتم ها برای تزئین دکوراسیون داخلی بسیاری از منازل و مکان های خاص است. اما خریداران در هنگام خرید باید اطلاعات جامعی داشته باشند تا بتوانند بهترین خرید ممکن را انجام دهند.

راهنمای خرید تابلو فرش زیبا و ماندگار

استفاده از تابلو فرش یکی از مهم ترین آیتم ها برای تزئین دکوراسیون داخلی بسیاری از منازل و مکان های خاص است. اما خریداران در هنگام خرید باید اطلاعات جامعی داشته باشند تا بتوانند بهترین خرید ممکن را انجام دهند. به طور کلی تابلو فرش ها به سه نوع دستباف، ماشینی و کلاریس تقسیم می شوند. تفاوت میان این تابلو فرش ها، قیمت آنها را تحت شعاع قرار میدهد. انواع فرش های دستباف توسط قالیبافان و هنرمندان بافته میشود، بافت تار و پود تابلو فرش های ماشینی توسط ماشین صورت می گیرد و تابلو فرش های کلاریس هم توسط ماشین بافته می شوند اما طرح روی آنها چاپ می گردد.

در صورتی که نوع تابلو فرش از لحاظ دستباف و یا ماشینی را انتخاب کردید، باید بدانید که قیمت و کیفیت تابلو فرش های دستباف نسبت به نوع ماشینی بسیار بالاتر می باشد. قابل ذکر است که نقوش بافته شده در تابلو فرش های دستباف بسیار طبیعی به نظر می رسند. در این میان طرح های تابلو فرش های ماشینی و کلاریس بسیار متنوع تر می باشند. تابلو فرش های ماشینی به دلیل استفاده از مواد خاص و مصنوعی براق تر و شفاف تر از فرش های دستباف هستند.

توجه به نوع بافت تابلو فرش

مواد اولیه استفاده شده برای بافت تابلو فرش، تعداد رج و یا گره های موجود در آن و همچنین میزان ظرافت در بافت می تواند نوع بافت را مشخص کند. این موارد کیفیت و قیمت تابلو فرش ماشینی و دستباف را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی تابلو فرش های دستباف با الیاف پشمی، پنبه ای و در بعضی موارد ابریشمی بافته می شوند. ولی بافت فرش های ماشینی با استفاده از انواع الیاف مصنوعی مانند اکریلیک و پلی استر صورت می گیرد. تعداد بالای گره و یا رج در یک فرش میزان کیفیت آن را نشان می دهد. هر چه تعداد گره های یک فرش بیشتر باشد، فرش از ظرافت بالاتری برخوردار است و نرمتر می باشد. البته فاصله میان گره ها در فرش های ماشینی یکنواخت تر است.

تابلو فرش بدون قاب بخرید تا عیوب آن را متوجه شوید

وقتی که تابلو فرش دارای قاب است به شیوه راحت تری نصب می شود. اما عیوب و کیفیت آن اصلا مشخص نمی شود. پشت تابلو فرش حاوی برچسبی است که اطلاعات آن را مشخص می کند. اگر تابلو فرش قاب نداشته باشد از پشت آن می توان عیوب احتمالی آن مانند لکه گیری و کج بودن گره ها را متوجه شد. همچنین تعداد گره ها، یکنواختی گره ها و ریز و درشت بودن بافت ها و همچنین نوع الیاف استفاده شده در آن را نیز از پشت تابلو فرش و لمس تار و پود آن می توان درک کرد.

images_1708437086_65d4ae5e709ce.png

توجه به طرح و ابعاد تابلو فرش

تابلو فرش ها در ابعاد مختلف 300×200 ،100× 150، 100×70 ،120×80 ، 70×50 و50×35 سانتی متر بافته می شوند. به همین دلیل در هنگام خرید باید به ابعاد تابلو فرش و دیواری که قرار است روی آن نصب گردد، توجه کرد تا با یکدیگر همخوانی داشته باشند. انتخاب طرح تابلو فرش نیز به سلیقه افراد بستگی دارد، برخی از افراد به تابلو فرش هایی که دارای طرح های سنتی، مدرن، طبیعت، حیوانات و آیه های قرآنی هستند، علاقه دارند. اما باید این نکته را مد نظر قرار دهند که طرح های کلاسیک و مدرن برای منازلی که دارای دکوراسیونی سنتی هستند، مناسب نمی باشد. همچنین برای منازل کوچک و ساده نیز بهتر است از تابلو فرش هایی با طرح های ساده و ابعاد کوچکتر استفاده نمود.

در صورت خرید تابلو فرش دارای قاب به نوع آن توجه فرمایید

قاب تابلو فرش باید با رنگ ها و طرح تابلو همخوانی داشته باشد. به طور کلی قاب هایی که برای تابلو فرش ها ساخته می شوند از جنس پی وی سی، چوب و ام دی اف می باشند. قاب های پر از زرق و برق بیشتر برای تابلو فرش های تاریخی مناسب هستند. این قاب ها جلوه تابلو فرش هایی که طرح های ساده دارند را از بین می برند. تابلو فرش هایی که دارای رنگ های متنوع هستند، نیاز به قاب های ساده دارند تا رنگ های طرح تابلو فرش بتوانند خود را نشان دهند. یادآوری می شود که تابلو فرش باید در محیط هایی که دارای نور متعادلی است، نصب گردد تا تابلو دچار پوسیدگی و بید زدگی نشود. زیرا نور زیاد سبب از بین رفتن رنگ های تابلو فرش می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین