سه‌شنبه 29 خرداد 1403 - 18 Jun 2024
کد خبر: 111333
تاریخ انتشار: 1403/03/20 12:02

10 راهکار طلایی برای کاهش مصرف برق یخچال و فریزر

طبق اعلام توانیر، بخش‌های خانگی و تجاری بیش از ٨٠ درصد کل مشترکان برق کشور را تشکیل می‌دهند؛ تا جاییکه در دوره اوج بار ۵۰ درصد برق تولیدی تنها در این دو بخش مصرف می‌شود. بنابراین اصلاح الگو و مدیریت مصرف در این دو بخش از اهمیت بسزایی برخوردار است.
10 راهکار طلایی برای کاهش مصرف برق یخچال و فریزر

از طرف دیگر، در فصول گرم سال به‌خاطر تغییر شیوه مصرف، هزینه برق خانگی بیشتر خواهد شد. در این شرایط محاسبه پلکانی هزینه برق، باعث می‌شود که تأثیر مقادیر اندک مصرف نیز بیشتر از آن‌چه تصور می‌کنیم باشد. در این میان، یخچال و فریزر از دستگاه‌هایی هستند که به‌طور مداوم به جریان برق متصل هستند و نمی‌توان با تغییر زمان و یا میزان استفاده از آن‌ها در مصرف برق صرفه‌جویی کرد. به‌ناچار باید راهکارهایی را برای بهینه‌سازی این مصرف در پیش گرفت.

شایان ذکر است که در همین رابطه وزارت نیرو در سال جاری ضمن راه اندازی پویش با انرژی با هدف آگاه سازی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه برق، جوایز ویژه‌ای نیز برای مشترکان همراه و افرادی که در جهت کاهش و مدیریت مصرف برق گام بر می‌دارند در نظر گرفته است.

کاماپرس در این گزارش به معرفی 10 نکته کلیدی برای کاهش مصرف برق یخچال و فریزر می‌پردازد.

1- اطمینان از سلامت و تمیزی نوار لاستیکی درب یخچال و فریزر

با گذشت مدتی از استفاده یخچال و فریزر، انعطاف نوار لاستیکی دور درب آن‌ها کم خواهد شد. این موضوع باعث نشت هوای سرد داخل یخچال به بیرون و به تبع آن، افزایش فشار به موتور یخچال و بالا رفتن مصرف برق می‌شود. با قرار دادن یک اسکناس بین درب و بدنه یخچال می‌توانید سلامت این نوار لاستیکی را امتحان کنید؛ به‌این‌صورت‌که افتادن اسکناس به معنای فرسودگی لاستیک است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

2- استفاده از حالت اکو یا اقتصادی

حالت اکو در لوازم برقی مختلف به‌معنای حالت بهینه و اقتصادی است که کارخانه سازنده در نظر گرفته‌است و با فعال کردن آن می‌توان مصرف انرژی را کاهش داد. حالت اکو از 2 طریق کاهش زمان کارکرد موتور و تنظیم دمای یخچال در بازه‌ای خاص، این کاهش مصرف را میسر می‌کند. با فعال کردن گزینه اکو می‌توان تا 20 درصد مصرف برق را کاهش داد. البته برای فعال کردن آن لازم است شرایطی را مانند پر نبودن بیش از حد یخچال، برفک‌زدایی و سایر عواملی که برای انجام این دستورالعمل لازم هستند را رعایت کرد. مزیت‌های دیگر استفاده از گزینه اکو، کاهش صدای یخچال و افزایش عمر موتور آن است.

https://kamapress.com/wp-content/uploads/2024/05/%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DA%A9%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%BE%D8%B1%D8%B3-1.jpg

3- اطمینان از تمیز بودن کویل یخچال

عملکرد کلیه یخچال‌ها بر پایه انتقال گرما از مواد غذایی به محیط بیرون استوار است. این کار از طریق شبکه لوله‌هایی (کویل‌ها) صورت می‌گیرد که در پشت یخچال قرار دارند. بنابراین هر عاملی که در روند انتقال گرما از این لوله‌ها به محیط اطراف تداخل ایجاد کند، با کاهش بازدهی یخچال باعث افزایش مصرف انرژی آن می‌شود. کثیف بودن لوله‌های یخچال یکی از این عوامل است که با غبارروبی منظم می‌توان آن را رفع کرد.

4- فاصله استاندارد بین یخچال و دیوار

همان‌طور که اشاره شد، عملکرد بهینه یخچال نیازمند تبادل بلامانع گرما بین محیط و لوله‌های یخچال است. برای این‌که این عمل به‌درستی انجام گیرد باید فضای لازم برای این تبادل مهیا باشد. توصیه می‌شود که بین 10 تا 20 سانتی‌متر بین یخچال و دیوار پشت آن فاصله گذاشته شود تا هوا به‌راحتی در پشت یخچال تردد داشته باشد.

5- باز و بسته نکردن بیش از حد در یخچال

باز شدن زیاد در یخچال با هم‌دما کردن هوای داخل آن با محیط، انرژی مصرفی آن را بالا می‌برد. آسیب دیدن سریع‌تر نوار لاستیکی دور درب یخچال، ضرر دیگر باز و بسته‌کردن مکرر آن است. در فصل گرما با نیاز مداوم به آب سرد، عادت باز کردن در یخچال شدت می‌گیرد. در این مواقع درصورت مجهز نبودن یخچال به آب‌سردکن، می‌توان با استفاده از فلاسک‌های نگهداری آب یخ در بیرون از یخچال این نیاز را مرتفع کرد.

6- پر کردن به‌اندازه یخچال

قرار دادن بیش از حد مواد غذایی داخل یخچال، با سد کردن حرکت هوای داخل آن، فرایند خنک کردن را با مشکل مواجه کرده و با فشار به کندانسور، مصرف برق آن را بالا می‌برد. از سوی دیگر، خالی بودن یخچال نیز بالا برنده میزان انرژی مصرفی آن است؛ چرا که با هر بار باز کردن در، مقدار زیادی هوای خنک خارج می‌شود بدون این‌که مانع مواد غذایی وجود داشته باشد. حالت بهینه مصرف انرژی از این لحاظ زمانی است که حداقل دو سوم یخچال و سه چهارم فریزر از مواد غذایی پر شده‌باشند.

7-برفک‌زدایی

برفک عایقی قوی در مقابل انتقال گرما از مواد غذایی به مایع انتقال‌دهنده درون کندانسور یخچال است. در یخچال‌های مجهز به سیستم برفک‌زدایی، این مشکل به‌طور خودکار رفع می‌شود. سایر یخچال‌ها به برفک‌زدایی دستی به‌صورت دوره‌ای نیاز دارند.

https://kamapress.com/wp-content/uploads/2024/05/%D8%A8%D8%B1%D9%81%DA%A9-%D8%B2%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%BE%D8%B1%D8%B3.jpg

8-قرار ندادن یخچال در مقابل نور مستقیم آفتاب و در مجاورت وسایل گرمازا

بالا رفتن دمای محیط یخچال راندمان تبادل گرمایی آن را پایین می‌آورد. به همین دلیل نباید یخچال را در مجاورت دستگاه‌هایی مانند اجاق گاز یا آب‌گرم‌کن و شوفاژ نگه داشت. نور مستقیم آفتاب نیز اثری مشابه بر عملکرد یخچال دارد.‌ گفتنی است هر عاملی که باعث کاهش راندمان یخچال شود با فشار بر کمپرسور، علاوه بر افزایش مصرف برق، عمر یخچال را نیز پایین می‌آورد.

9-تراز بودن یخچال

اگر یخچال و فریزر روی سطحی ناصاف قرار بگیرند یا به‌اصطلاح دستگاه تراز نباشد، حرکت مایع درون کندانسور یخچال با مشکل مواجه شده و دمای آن آن‌طور که باید کاهش پیدا نخواهد کرد. از آن گذشته تراز نبودن یخچال به در و قطعات داخلی دستگاه نیز آسیب می‌زند.

برای مطمئن شدن از تراز بودن یخچال، می‌توان ظرفی شیشه‌ای را از آب پر کرد و در یکی از طبقات یخچال قرار داد؛ کج شدن آب درون ظرف به یک‌سمت به‌معنی تراز نبودن یخچال است. روش دیگر برای انجام این آزمایش، استفاده از ترازسنج است.

10- برچسب انرژی

حروف روی برچسب انرژی لوازم الکتریکی، رده مصرف انرژی را در آن‌ها نشان می‌دهد. بهینه‌ترین وسیله‌ها از نظر مصرف انرژی در رده‌های A ،A+ و A++ قرار می‌گیرند. هرچه به سمت حرف G حرکت کنیم، مصرف انرژی دستگاه بیشتر می‌شود.

البته توجه به برچسب انرژی مربوط به زمان خرید یخچال است و نمی‌توان به‌عنوان راهکاری برای کاهش مصرف انرژی بعد از خرید یخچال به آن نگاه کرد. اما گاهی بالا بودن مصرف انرژی یک یخچال نشان می‌دهد که بهترین گزینه برای کاهش مصرف برق و کم کردن هزینه‌ها، تعویض دستگاه با نمونه‌ای بهینه‌تر است.

https://kamapress.com/wp-content/uploads/2024/05/%D8%A8%D8%B1%DA%86%D8%B3%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B3.jpg

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gpdan