جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 12333
تاریخ انتشار: 1400/12/09 12:47
فعالان یک صنعت پیشرو در گفت‌وگو با صمت :

صنعت نمایشگاهی، شتابدهنده صنایع است

فعالان صنعت نمایشگاهی کشور از دو سال گذشته تاکنون درگیر مشکلات متعددی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی هستند. این افراد سال ۱۴۰۰ را سال شکوفایی دوباره صنعت نمایشگاهی عنوان می‌کردند اما متاسفانه برخی بدرفتاری‌ها و نگاه‌های سلیقه‌ای، درباره این صنعت، دامن فعالان این حوزه را گرفت و روند فعالیت آنها را با چالش روبه‌رو کرد.

 یکی از این چالش‌ها، صدور مجوز برگزاری رویدادهای نمایشگاهی است که برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برخی از فعالان صنعت نمایشگامی معتقدند امروز سازمانی وظیفه صدور مجوزها را بر عهده گرفته که در عملکرد اصلی خود که توسعه صادرات کشور است، ضعف‌هایی دارد و برای موفقیت در عرصه نمایشگاهی توجه به این صنعت باید در اولویت سازمان قرارگیرد.


صنعت نمایشگاهی، یک ویترین اقتصادی نیست
فعال صنعت نمایشگاهی و برگزارکننده نمایشگاه در گفت‌وگو با صمت گفت: متاسفانه برخی از مدیران بلندپایه کشور به‌جای اینکه به صنعت نمایشگاه به‌عنوان یک شتابدهنده برای صنایع نگاه کنند، همواره این حوزه مهم را به چشم یک ویترین اقتصادی دیده‌اند. این در حالی است که صنعت نمایشگاهی در تمام کشورهای پیشرفته به‌عنوان شتابدهنده عمل می‌کند؛ بنابراین مدیر دانا با سیستم مدیریت دانایی به‌طور قطع، قدر این شتابدهنده را می‌داند.


مشکل صدور مجوزها
ادریس مازندرانی با بیان اینکه در حال‌حاضر سازمان توسعه تجارت به ارزش واقعی صنعت نمایشگاهی واقف نیست، گفت: صدور مجوزهای نمایشگاهی با مشکلات متعددی روبه‌رو است. برگزارکنندگان نمایشگاهی در شرایط کنونی جامعه که مشکلات ناشی از تحریم‌ها به وضوح حس می‌شود، نقش مهم و تاثیرگذاری در هدایت صادرات کشور دارند. اما در کمال تاسف مشاهده می‌شود این افراد از جوانب گوناگون دچار خودتحریمی داخلی شده‌اند. متاسفانه امروزه سازمانی وظیفه صدور مجوزها را بر عهده گرفته که در عملکرد اصلی خود که توسعه صادرات کشور است، ضعف‌های فراوانی دارد. به عبارتی می‌توان گفت صنعت نمایشگاهی کشور یک صنعت کارآمد است که از کم‌لطفی مدیران دولتی رنج می‌برد.


کاغذبازی‌های پیچیده
این برگزارکننده نمایشگاهی همچنین خاطرنشان کرد: گاهی برگزارکنندگان نمایشگاهی برای دریافت مجوزهای خود، درگیر کاغذبازی‌های پیچیده این سازمان می‌شوند. از سویی به نظر می‌رسد سازمان توسعه تجارت تصمیم به اصلاح ساختار و افزایش صادرات غیرنفتی ندارند، چراکه اگر چنین تصمیمی در این سازمان وجود داشت قدر این شتابدهنده و کسانی که آن را زنده نگاه داشته‌اند، دانسته می‌شد.


افزایش فضای نمایشگاهی شهرآفتاب
مازندرانی همچنین گفت: همین طرز فکر مدیریتی با یک جانمایی غیرعقلایی، منجر به ساخت سایت نمایشگاهی آفتاب با بودجه‌ای هنگفت در جنوب تهران شده است. مدیرعامل شهر آفتاب در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرده‌اند، درصدد هستند ۱۰۰ هزار متر سالن در این سایت نمایشگاهی احداث کنند. من برای آقای تقدسی‌نژاد احترام قائلم و می‌دانم که ایشان مدیر با درایتی هستند اما باید اذعان داشت که مشاوران ایشان پاشنه آشیل این مدیرعامل شده‌اند.
 سایت نمایشگاهی شهرآفتاب در پویا کردن حدود ۱۴ هزار مترمربع فضای کنونی خود دارای مشکلات و چالش‌های فراوانی است. حال صحبت از افزایش این فضا به ۱۰۰ هزار متر به میان آمده است!
وی افزود: مادامی‌که سیستم حاکمیتی بر صنعت نمایشگاهی کشور با واقعیت‌ها روبه‌رو نشده و براساس مدیریت دانایی اداره نشود و از سویی محترمانه با برگزارکننده همراه نشود، به‌طور قطع با کاهش تراز تجاری و میزان صادرات کشور روبه‌رو خواهیم بود. قطعا بدون برنامه نمی‌توان هیچ اقدامی را انجام داد.
در ضمن فعالان صنعت نمایشگاهی هیچ اصراری ندارند که تحت حمایت ویژه دولت قرار بگیرند. اگر دولت و مسئولان مربوط قدر این شتابدهنده را بدانند، خودشان سود خواهند کرد و اگر قدر صنعت نمایشگاهی کشور را ندانند، خودشان به بن‌بست خواهند رسید.


چرا صنعت نمایشگاهی پیشرفت نکرده است؟
علیرضا عاجزی، عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی با بیان اینکه تا به امروزه حوزه نمایشگاه‌های کشور در قالب یک صنعت به رسمیت شناخته‌نشده، گفت: این موضوع یک معضل بسیار بزرگ برای فعالیت‌های نمایشگاهی است. امیدواریم متولیان و دست‌اندرکاران دست‌به‌دست یکدیگر دهند تا ما یک صنعت نمایشگاهی پویا داشته باشیم.
وی افزود: امروزه با چند چالش اساسی در صنعت نمایشگاهی روبه‌رو هستیم. نباید فراموش کرد نمایشگاه‌ها ویترین صنایع تولیدی کشور هستند. اگر صنعت کشاورزی قوی و مقتدری داریم باید در کنار آن یک نمایشگاه قوی و کارآمد نیز داشته باشیم تا بتوانیم ظرفیت تولیدات کشور را به نمایش بگذاریم. در کشورهای اروپایی یک شرکت تولیدکننده محصول جدید خود را که بازار تشنه آن است به زمان برگزاری نمایشگاه مرتبط موکول می‌کند. ما نیز باید همین نگاه را در صنعت نمایشگاهی کشور داشته باشیم.
عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی با اشاره به اینکه چند سال است فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور درگیر مشکلات اقتصادی هستند، به گفت: متاسفانه ما نوسانات بسیار بالایی در حوزه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی کشور داشتیم. این موضوع تاثیر مخرب و مستقیمی بر صنعت نمایشگاهی داشته است. امروزه اولویت تولیدکنندگان پایداری خطوط تولید و حفظ نیروهای انسانی متخصص است و باید اذعان داشت که حضور در نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های تولیدی از درجه اعتبار ساقط شده است.
این فعال نمایشگاهی با اشاره به تاثیر قطع ارتباط ما با جهان بر صنعت نمایشگاهی در دوران تحریم، گفت: این موضوع یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در صنعت نمایشگاهی است. قطع همکاری ما با فعالان صنعت نمایشگاهی دنیا موجب شده نتوانیم خودمان را در این صنعت به‌روز کنیم. سابق بر این که ارتباط سازنده‌ای میان ما و فعالان نمایشگاهی سایر کشورها برقرار بود ما تمام تلاش خود را می‌کردیم که همپای آن کشورها خود را در سطح بین‌المللی بالا بکشیم اما از چند سال گذشته که این رشته ارتباط از هم گسسته، نتوانسته‌ایم هیچ‌گونه نوآوری و پیشرفتی در صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: همیشه نقد نباید به سمت متولی و دولت باشد. شاید ما به‌عنوان فعال بخش خصوصی هم در موضوعاتی مقصر باشیم اما نباید فراموش کرد این قصور دلایلی دارد و شاید همین موضوع قطع روابط ما با خارج از مرزها موجب‌شده عملا در به روز کردن صنعت نمایشگاهی کشور به توفیق خاصی دست پیدا نکنیم.
به گفته این فعال نمایشگاهی، امروزه در دنیا جدیدترین سازه‌های نمایشگاهی و... معرفی می‌شوند اما ما از این فضا فاصله بسیار زیادی داریم. به‌تازگی برخی شرکت‌های طراحی معماری داخلی سازه‌های جدید و نوینی را معرفی می‌کنند. این اقدام بسیار ثمربخش خواهد بود اما این شرکت‌ها نیز برای بقا با سختی‌ها و مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.


سخن پایانی
صنعت نمایشگاهی کشور در سال‌های اخیر نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه پیشرفت چشمگیری نداشته و با وجود تمام تلاش‌ها و جدیت فعالان و متولیان این حوزه، این صنعت نتوانسته به‌جایگاه واقعی خود نزدیک
 شود.
به‌عنوان مثال، هنگامی که در سال ۱۲۸۵ کشور ما به‌عنوان نخستین کشور خاورمیانه، در نمایشگاه بین‌المللی بریتانیا شرکت کرد، کشورهای همسایه ما در آن سال‌ها حتی با واژه صنعت نمایشگاهی آشنا هم نبودند اما امروز همسایگان ما اکسپوهای جهانی برگزار می‌کنند و ما حتی نامزد برگزاری این رویداد جهانی هم نشدیم. اما به‌راستی دلیل این موضوع
چیست؟


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gnzn4