چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 37757
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/12/27 07:42

از چرخ گوشت‌های صنعتی چه می‌دانیم؟

چرخ گوشت صنعتی را باید پای ثابت تمام غذاخوری‌ها و هتل‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی و قصابی‌ها دانست.
از چرخ گوشت‌های صنعتی چه می‌دانیم؟

چرخ گوشت صنعتی را باید پای ثابت تمام غذاخوری‌ها و هتل‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی و قصابی‌ها دانست. دستگاهی که چون با چرخ کردن گوشت سر و کار دارد، نمی‌توان آن را از مکان‌های یادشده حذف کرد. در این صورت، غذای بی‌گوشت چگونه غذایی خواهد بود؟! یا قصابی بدون چرخ‌گوشت را دیگر نمی‌توان قصابی نام داد. پس قصاب گوشت چرخ کرده را چگونه به مشتری بفروشد؟! به همین خاطر ‌می‌توان چرخ گوشت صنعتی را یکی از دستگاه‌های حیاتی و ضروری برای تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی، غذاخوری‌ها، هتل‌ها، قصابی‌ها و کبابی‌ها نام داد.

با این مقدمۀ کوتاه می‌توانیم سراغ شناخت بیشتر این دستگاه برویم و زیر و بم آن را بشناسیم. در ابتدا با تعریف آن آغاز می‌کنیم.

21.jpg

چرخ گوشت صنعتی چیست؟

در تعریف چرخ گوشت صنعتی می‌توان چند معیار را در این وسیله برجسته کرد و به قولی با زاوایای دید متفاوتی آن را تعریف کرد. زمینۀ استفاده: شاید در تعریفی ساده چرخ گوشتی را که نتوان در خانه استفاده کرد، باید صنعتی نامید. چنین تعریفی اساسا دو نوع از این دستگاه را معین می‌کند که پیشاپیش بازدهی و قدرت‌شان بیش از انواع خانگی جلوه است. در تعریف بعدی موتور دخیل است. موتور چرخ گوشت صنعتی می‌تواند تا چند ده اسب بخار قدرت داشته باشد. به این ترتیب قدرت موتور می‌تواند مشخص‌کننده صنعتی بودن یک چرخ گوشت، فارغ از جثه آن باشد.

در انتها عددی که روبه‌روی بازدهی این دستگاه نوشته می‌شود، شاخص دیگری است برای تعریف چرخ گوشت‌های صنعتی. قطعا چرخ گوشتی که قادر باشد 1000 کیلوگرم گوشت را در طول یک ساعت چرخ کند، واجد صفت صنعتی خواهد بود و خانگی بودن آن جای تردید دارد. گفتن ندارد که کدام خانه به ساعتی 1000 کیلوگرم گوشت نیاز دارد! مگر آنکه صاحب کسب و کاری محلی باشد که باز هم آن کسب و کار را باید فعالیتی صنعتی یا نیمه‌صنعتی نامید و چرخ گوشی صنعتی که از جمله لوازم تجهیز آن است، برایش لازم می‌آید؛ نه چرخ گوشت خانگی.

انواع چرخ گوشت صنعتی

چرخ گوشت‌های صنعتی تنوع بسیار گسترده‌ای دارند و از حیث ساختار و شکل و اندازه بسیارند. برای مثال، موتور چرخ گوشت صنعتی عمدتا از دو نوع است: گیربکسی و تسمه‌ای. که این خود می‌تواند این دستگاه‌ها را به دو نوع تقسیم کند و دانستن نوع موتور هنگام خرید برای متقاضیان اهمیت بسزایی دارد. یا جنس بدنه این دستگاه از چندین آلیاژ ساخته می‌شود؛ استیل و چدن فراگیرترین جنس‌ چرخ گوشت‌های صنعتی‌اند.‌

با این همه، دو نوع از آنها بیش از انواع دیگر شناخته شده‌اند: چرخ گوشت رومیزی و چرخ‌گوشت ایستاده. البته باید اشاره کرد که جثۀ چرخ گوشت‌های صنعتی بسیار بزرگ‌تر از انواع خانگی هستند که معمولا همه‌شان از نوع رومیزی به حساب می‌آیند.

19.jpg

اجزای چرخ ‌گوشت‌های صنعتی

چرخ گوشت صنعتی نیز مانند هر دستگاه دیگری قطعات و اجزایی دارد که شناخت آنها در درک چگونگی کارکارد آن به شما یاری خواهد رساند.

موتور

موتور قلب محرک چرخ گوشت‌های صنعتی است. همچنانکه پیشتر هم گفته شد، موتور چرخ گوشت‌ صنعتی دو نوع است: گیربکسی و تسمه‌ای. هر یک از این موتور‌ها کارایی خاص خود را دارند و بسته به نوع کسب و کار، مشتری، یکی از این دو نوع موتور را درخواست می‌کند. برای مثال، وجود مزایای بسیار موتورهای گیربکسی احتمالا این تصور را به وجود خواهد آورد که موتور تسمه‌ای هواخواهی ندارد. اما اشتباه می‌کنید! موتور تسمه‌ای بهترین انتخاب برای کبابی‌هاست. چرخ کردن گوشت در کبابی‌ها همراه با اضافه کردن پیاز برای طعم دادن به آن است و از آنجایی که خرد کردن پیاز منجر به راه افتادن آب پیاز می‌شود، راه کشیدن آن به داخل موتور چرخ گوشت صنعتی، به بروز مشکلاتی از جمله خرابی و گیر کردن موتور ختم می‌شود. چنین قابلیتی از موتور گیربکسی بر نمی‌آید. در عوض، انواع گیربکسی مزیت‌های خاص خود را دارند: از جمله صدای کم، روان‌تر حرکت کار کردن دستگاه و امکان کار تا ساعات طولانی. اینچنین می‌شود که هر یک از این موتورها کارایی به‌خصوصی را هدف‌گذاری می‌کنند و در جای خود مفیدند.

پایه

داشتن پایه بیشتر در نمونه‌های ایستاده اهمیت دارد. از آن جهت که امکاناتی است برای جابجایی آسان دستگاه. چرخ‌دار بودن این پایه‌ها کار جابجایی دستگاه را هرچه راحت‌تر می‌کند. اما هر حرکتی نیازمند توقف است و داشتن قفل یا ترمز برای این پایه‌ها اهمیت دارد. از همین رو برای دو چرخ از چهار چرخ، ترمز یا قفل تعبیه می‌شود تا با قفل شدنش، امکان استفاده ثابت از چرخ گوشت میسر باشد.

بدنه

بدنه چرخ گوشت صنعتی می‌تواند از آلیاژ‌های گوناگونی ساخته شده باشد. آهن، استیل و چدن آلیاژهایی است که در ساخت بدنه چرخ گوشت صنعتی از آنها استفاده می‌شود. معمولا از آهن و چدن برای قسمت‌هایی استفاده می‌شود که برخوردی با گوشت ندارند. این تمهید برای افزایش خواص بهداشتی چرخ‌ گوشت بسیار حیاتی است. استیل به سبب خواص ضدچسبندگی و غیره، بهترین و بهداشتی‌ترین آلیاژ برای چرخ‌گوشت صنعتی است. البته تمام استیل شدن دستگاه، طبعا قیمت آن را به شکلی فزاینده افزایش می‌دهد.

گلویی

گلویی بخش حساسی از چرخ گوشت‌های صنعتی است که قطر آن به دلایل امنیتی، اهمیت بسیار دارد. این قسمت از جمله قسمت‌هایی است که حتما باید از استیل ساخته شود.

ماردون

ماردون اسم‌های دیگری هم دارد. مانند مارپیچ، روده و حلزونی. همگی آنها به همان قطعه‌ای اشاره می‌کنند که گوشت را به سمت تیغه هدایت می‌کنند. و امکان چرخش معکوس همین قطعه به منظور رفع گیر کردن گوشت، یک مزیت بزرگ برای کاربران به شمار می‌آید.

تیغه

تیغه درست پشت پنجره تعبیه می‌شود و حتما باید از استیل ساخته ‌شود.

پنجره

پنجره همان قطعۀ زنبوری و سوراخ‌دار چرخ گوشت است. استیل بودن این قطعه نیز از باید‌های ساخت چرخ‌گوشت‌هاست.

طوقه

طوقه دور پنجره و تیغه را می‌گیرد تا به انتهای گلویی محکم شوند و بیرونی ترین قطعه چرخ‌گوشت صنعتی است.

سینی

سینی بالا‌ترین قطعه این دستگاه‌هاست که استیل بودن آن نیز از ملزومات طراحی و ساخت این دستگاه‌ها شناخته می‌شود.

20.jpg

سایز در چرخ‌ گوشت‌های صنعتی

در آخر باید به سایز چرخ‌ گوشت‌ها اشاره کرد. خلاف تصوری که وجود دارد و سایز چرخ‌گوشت‌ها را قطر تیغه تصور می‌کنند، باید گفت این‌گونه نیست. سایز در چرخ‌گوشت‌ها اعدادی ا‌ست برای دسته‌بندی آنها. به این ترتیب 5، 8، 10، 12، 20، 22، 32 و 42 اشاره‌ای به قطر تیغه ندارد و بیشتر برای دسته‌بندی انواع چرخ گوشت‌ها به صورت استانداردی جهانی تعیین شده است. از همین رو، سایز 5 و 8 چرخ گوشت خانگی، سایز 10، 12 و 22 چرخ گوشت‌های فروشگاهی و نیمه‌صنعتی و سایز 32 و 42 صنعتی‌اند. حتی اعداد بزرگ‌تری چون 52، 56 و 66 هم برای چرخ گوشت‌ها وجود دارد که نمونه‌های بسیار بزرگ را شامل می‌شوند.

https://kabantajhiz.com/

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gk5x9