پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 20933
تاریخ انتشار: 1401/09/21 07:55
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خبر داد

واگذاری ۲۰۰۰ قطعه زمین به متقاضیان

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه از ابتدا سال تاکنون ۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است، گفت: برای کسانی که پشتوانه مالی برای خرید زمین و تجهیز کارگاه ندارند، کارگاه‌هایی را آماده و به صورت اجاره به آنها واگذار می‌کنیم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه از ابتدا سال تاکنون ۲ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است، گفت: برای کسانی که پشتوانه مالی برای خرید زمین و تجهیز کارگاه ندارند، کارگاههایی را آماده و به صورت اجاره به آنها واگذار میکنیم.

 

به گفته این مقام مسئول وضعیت صنعت مناسب و روبه رشد است، همچنین در چند سال گذشته بیش از ۱۴۰۰ واحد جدید در حوزه صنعت بهرهبرداری شده، ضمن اینکه در داخل شبکه و ناحیه صنعتی و زیرساختها نیز وضع خوبی داریم.

توازن سرمایهگذاری در اولویت صمت

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بحث توازن سرمایهگذاری است گفت: وزیر صمت با جدیت، این طرح را پیگیری میکند و هدف از اجرای این طرح آن است که بتوانیم در مناطق دارای ظرفیت سرمایهگذاری که به دلایلی محروم مانده و طرحهای سرمایهگذاری کمتر در آنجا پا گرفته و زمینه تولید هم در آنجا کمتر شده، مشوقهایی در نظر گرفته شوند.

به گزارش صدا و سیما، علی رسولیان ضمن بیان این مطلب افزود:یک بخشی از این بسته سرمایهگذاری یا بستهای که برای توازن سرمایهگذاری تدارک دیده شده، مرتبط است با شهرکها و ناحیه صنعتی کشور؛ یکی این بود که ما بتوانیم در مناطقی که قانون اجازه میدهد و مناطق محروم و مرزی هستند تخفیفهایی را برای اراضی قائل شویم، بخش دیگر، مرتبط بود با مشوقهایی که برای تقسیط بیشتر دهیم؛ یک بخشی هم برای مشوقهای بعد از بهرهبرداری است یعنی کسانی که بتوانند طرح را به بهرهبرداری برسانند به آنها مشوقهایی بدهیم که حمایت از صنایع کوچک باشد.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در حوزه اول برای مناطق محروم تا ۵۰ درصد امکان تخفیف اراضی را داریم، استانها و شهرستانهای مختلف کشور را بنا به ظرفیت سرمایهگذاری دستهبندی کردیم که از ۵۰ درصد به پایین این تقسیمبندی انجام شده، مشوقهای سرمایهگذاری را هم در حوزه تقسیط تقریباً تا ۴۸ ماه برنامهریزی کردیم.

معاون وزیر صمت افزود: در گذشته این مشوقها برای بعضی از مناطق محروم بود، اما برنامهریزی شده و مشخص نبود، گاهی در مناطقی که ظرفیت صنعتی بسیار بالایی هم دارند ممکن بود این ۴۸ ماه یا ۶۰ ماه ارائه شود، البته آن ۵۰ درصد مناطق محروم، ویژه برخی مناطق بود، به همه مناطقی که سرمایهگذاری کمتر داشتند، تخصیص پیدا نمیکرد.

تنفس ۶ ماهه برای حمایت

وی با اشاره به اینکه از سه ماه تا شش ماه معمولا تنفس میدهیم گفت: این مناطق را به چهار قسمت تقسیم و برای آنها شش ماه تنفس در نظر گرفتهایم یعنی جایی که سرمایهگذاری نشده و ظرفیت دارد تا ۴۸ ماه برایش اقساط در نظر گرفتهایم و همچنین مشوقهایی برای بعد از بهرهبرداری در نظر گرفتهایم یعنی اگر کسی بهرهبرداری کند ۳۰ تا ۴۰ درصد اقساط از او دریافت نمیشود و این گونه حمایت میشود

رسولیان ادامه داد: بستر را آماده کردیم، مصوب هیات مدیره شده و آماده اجراست.

در برخی از بخشها هم در حال اجراشدن است، یکی از دلایلی که به طور جامع عملیاتی نشده، نوع مناطقی بود که در نظر گرفتیم که موضوع با سازمان برنامه در حال بررسی است.

میخواستیم مناطق مصوب شود که اختیارات قانونی بیشتری داشته باشیم به خصوص در تخفیفها ما برای مناطق خاصی که مصوب دولت شود میتوانیم تخفیف بگیریم.

جزئیات احیای صنایع راکد

بررسی آخرین وضعیت احیای واحدهای تولیدی راکد از ابتدای امسال تا پایان آبان حکایت از آن دارد که در این مدت ۸۶۰ واحد احیا شده و برای ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر اشتغالزایی و یا تثبیت شغل صورت گرفته است. بر اساس اعلام مسئولان صنعتی کشور، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرکها و نواحی صنعتی و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از آنها شناسایی شده است که طبق برنامهریزیهای انجام شده، مقرر است طی امسال یک هزار و ۹۸۷ واحد تولیدی راکد احیا شوند و در همین راستا نیز ۳۵ هزار و ۷۶۶ شغل ایجاد و یا تثبیت شود.

بر همین مبنا نیز بررسی آخرین وضعیت احیای واحدهای تولیدی راکد در کشور نشان میدهد که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۸۶۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشتهاند که در مجموع این واحدها برای ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر اشتغالزایی و یا تثبیت شغل صورت داده است. بنابراین تاکنون ۴۳ درصد از برنامه تدوین شده برای احیای واحدهای راکد و ۴۵ درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه عملیاتی شده است. همچنین برای احیای این تعداد واحد راکد، بیش از ۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سرمایهگذاری انجام شده است که از این میزان ۳ هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان در داخل شهرکها و نواحی صنعتی و ۴۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تومان نیز در خارج از شهرکها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

احیای واحدهای راکد تا پایان آبان

- تعداد واحدهای احیا شده:۸۶۰ واحد

- اشتغال ایجاد شده:  ۱۶ هزار و ۲۲۲ نفر

- سرمایهگذاری انجام شده: ۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

- مجموع واحدهای احیا شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون: ۲ هزار و ۱۸۰ واحد

بر همین اساس نیز ۶۹۳ واحد در محدوده شهرکها و نواحی صنعتی و ۱۶۵ واحد نیز در خارج از این محدودهها احیا که ۱۳ هزار و ۲۰۴ شغل داخل شهرکها و نواحی صنعتی و ۳ هزار و ۱۸ شغل نیز خارج از شهرکها و نواحی صنعتی کشور ایجاد و یا تثبیت شدهاند. رشته صنایع شیمیایی با ۲۲۴ واحد، فلزی با ۱۸۵ واحد و کانی غیرفلزی با ۱۴۳ واحد، به ترتیب بیشترین تعداد راهاندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص دادهاند.

همچنین بررسیها نشان میدهد که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا پایان آبان ماه در مجموع ۲ و ۱۸۰ واحد تولیدی راکد احیا شده است که از این میزان یک هزار و ۳۲۰ مورد مربوط به سال ۱۴۰۰ میشود.

جزئیات مشکلات واحدهای راکد

- کمبود نقدینگی:    ۴۴ درصد

- نبود تقاضا و بازار:           ۱۶ درصد

- کمبود مواد اولیه:  ۱۱ درصد

- فرسودگی ماشینآلات:        ۱۰ درصد

مشکلات حقوقی: ۹ درصد

مشکلات زیرساختی: ۸ درصد

مشکلات مالکیتی و سهامداری: ۲ درصد

همچنین طبق اعلام مسئولان صنعتی، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشینآلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمانها و دستگاهها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

سخن پایانی

وزارت صمت طرح «افزایش ظرفیت تولید» را در دو بخش احیای واحدهای تعطیل با هدفگذاری یک هزار و ۹۸۷ واحد و رشد ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در دستور کار قرار داده است. گفتنی است، سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و شرکتهای استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی در حال بهرهبرداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسبوکار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرمافزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهرهبرداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سههزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdrp9