شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 20981
تاریخ انتشار: 1401/09/23 04:58

عبور نرخ سکه از سقف‌تاریخی

ابراهیم محمدولی-کارشناس بازار طلا

عامل اصلی افزایش تقاضا در بازار سکه پرریسک شدن معاملات دلار و کوچ معاملهگران این بازار به بازار سکه است.قیمت سکه روز سهشنبه باوجود نوسان زیاد نرخ دلار از سقف تاریخی خود عبور کرد و به نیمه دوم کانال 18 میلیون تومانی رسید.

برخی از تحلیلگران در شرایط فعلی باور دارند در صورتی که سکهبازان در معاملات نقدی مرز مقاومتی 18میلیون و 600هزار تومان را حفظ کنند، ممکن است هیجان سکهبازان تقویت و بازار با تقاضای جدیدی روبهرو شود، اما آنچه مسلم است این قیمت حاصل افزایش انتظارات تورمی در جامعه است.

قیمت سکه از دو متغیر اصلی نرخ طلای جهانی و دلار تاثیر میپذیرد و اکنون هم نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی حدود 1830 دلار است. در این میان براساس انتظارات تورمی سکه بازان، نرخ دلار را بیش از نرخ کنونی پیشبینی کردهاند، اما تجربه نشان داده این قیمت معمولا حباب دارد.در واقع با احتساب هر اونس جهانی با قیمت 1830 دلار و دلار توافقی ۳۶ هزار تومانی در ایران، نرخ سکه باید حدود 16 میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد؛ بنابراین بانک مرکزی میتواند با عرضه بیشتر اوراق سکه در بازار حباب نرخ سکه را از بین ببرد.

مابهالتفاوت نرخ کنونی سکه و 16 میلیون تومان مذکور، حباب سکه است؛ یعنی خریداران انتظار دارند نرخ طلای جهانی یا ارز بهقدری رشد کند که نرخ سکه به حدود 19 میلیون تومان برسد.

یعنی براساس انتظارات تورمی خریداران نرخ سکه همچنان افزایش مییابد؛ بنابراین بانک مرکزی باید با اعمال سیاستهای جدید سعی در کنترل بازار ارز داشته باشد تا از این طریق انتظارات تورمی کاهش یابد و نرخ سکه واقعی شود.

بنده معتقدم سکهبازان باتوجه به حباب سکه و بعد از قلهنوردی این فلز گرانبها چون کاهش و اصلاح نرخ را پیشبینی میکنند دست از خریدهای هیجانی برمیدارند و پیرو آن تعادل به بازار سکه بازمیگردد.

بهطور حتم نرخ سکه تمامبهار آزادی بیش از 2 میلیون تومان حباب دارد. در حقیقت شرایط قیمتی سکه در حالت ناپایدار قرار دارد؛ یا به سمت سقوط میرود یا بالا میرود و بازار طلا را هم صعودی میکند.

انتظار میرود در روزهای آتی با کاهش تقاضای خریداران واقعی در بازار سکه، قیمت سکه تمامبهار آزادی طرح جدید در بازار کاهش یابد، اما اگر دلار به رکوردزنی ادامه دهد شاید سکه تمامبهار آزادی طرح جدید نیز در ماههای پایانی سال وارد کانال 20 میلیون تومان هم بشود. اما در بازارهای جهانی طلا، روند نرخ از الگوهای دیگری پیروی میکند.

 بازار طلای جهانی بهطور مستمر پایههای مالی جدیدی پیدا میکند و در این روند، قیمتها سطح حمایتی جدید را بالای ۱8۰۰ دلار در هر اونس نگه میدارند که این میتواند شروع یک حرکت بزرگتر باشد. در آستانه سال نو میلادی پیشبینیهای جهانی حاکی از آن است که نرخ این فلز گرانبها تا پایان سال آینده به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

درباره نقره یعنی دومین فلز گرانبها این احتمال وجود دارد که نقره طبق معمول عقبتر از طلا حرکت کند اما پس از مدتی با اطمینان شروع به رشد و حرکت کند. نقره وقتی شروع به حرکت کند نرخ آن تا ۵۰ دلار بالا خواهد رفت که این یک افزایش نرخ فوقالعاده برای نقره بهحساب میآید.

این چشمانداز صعودی در حالی است که در بازارهای طلای جهانی نرخ طلا هفته گذشته، نسبت به پایینترین سطح قیمتی در 2 سال اخیر، ۱۰۰ دلار افزایش یافته است.

در پایان معاملات روز سهشنبه، 22 آذر ۱۴۰۱ در بازار تهران، نرخ هر قطعه سکه امامی با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز دوشنبه، به عدد 18میلیون و601 هزار تومان دست پیدا کرد و هر قطعه سکه تمامبهار آزادی با نرخ ۱7 میلیون و 300هزار تومان معامله شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gdrg9