جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 96409
تاریخ انتشار: 1402/08/10 05:12
هزینه‌های تولید کشاورزی سر به فلک کشید

گلایه کشاورزان مازنی از کمبود بذر

فصل جدیدی از کار کشاورزی با شخم و شیار مزارع در کشتزارهای مازندران آغاز شده اما در این میان کشاورزان این استان گلایه‌هایی نسبت به کمبود بذر و نهاده‌ها و قیمت بالای آن در بازار آزاد دارند.
گلایه کشاورزان مازنی از کمبود بذر

سالانه بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت پاییزه می‌رود و محصولات مختلفی در آن می‌روید. گندم، جو، کلزا، شبدر برسیم و سبزی از جمله محصولاتی است که در کشتزارهای مازندران می‌روید. در آستانه فصل کشت پاییزه برخی از کشاورزان مناطق مختلف از کمبود بذر و گرانی نهاده‌ها گلایه داشته و خواستار توجه متولیان امر برای جبران کمبودها شده‌اند. مشهدی اسکندر یک کشاورز کجوری که حدود یک هکتار از مزرعه دیمش را به زیر کشت گندم و جو می‌برد، می‌گوید: بذر مناسب برای کشت نداریم و قیمت آن نیز در بازار آزاد بالاست.

وی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه سال گذشته وضعیت برداشت محصولات از جمله گندم و جو تا حدودی مناسب بود، گفت: امسال نیز امیدواریم بتوانیم محصولات خوبی را درو کنیم.این کشاورز کجوری گرانی هزینه‌های تولید را از دیگر دغدغه‌ها برشمرد و گفت: هزینه تراکتور برای شخم و شیار به ازای هر هکتار بالای ۱۰ میلیون تومان بود، این در حالی که قیمت تولیدات به نسبت هزینه‌ها پایین است.خرید و توزیع کودهای پایه، توزیع بذر گندم کشت مستقیم در طرح جهش تولید و افزایش ضریب مکانیزاسیون از جمله برنامه‌ها برای توسعه کشت پاییزه در مناطق مختلف مازندران نظیر ساری است.

امسال و همزمان با پاییز ۲۲ هزار هکتار از مزارع ساری به

زیر کشت محصولات پاییزی می‌رود، سید اسماعیل علوی، رئیس جهاد کشاورزی ساری با بیان اینکه بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان به زیر کشت محصولات پاییزی می‌رود، گفت: از این میزان سه هکتار اختصاص به کشت کلزا دارد و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از شش هزار و ۶۰۰ تن محصول در این مزارع برداشت شود.

وی سطح گندمزارهای شهرستان را ۲۲ هکتار بیان کرد و افزود: برای انجام کشت پاییزه کود و بذر مورد نیاز تامین شده و در حال توزیع است.

علوی با اشاره به بارندگی‌های مطلوب در پاییز اظهار امیدواری کرد که سال زراعی خوبی را داشته باشیم و به کشاورزان توصیه کرد تا نسبت به رصد مزارع برای مدیریت و جلوگیری از آفات بیماری‌ها اقدام کنند. علوی اظهار کرد: از آغاز فصل کشت محصولات پاییزه در نیمه دوم شهریور تا اول آبان همزمان با توزیع بذرهای کلزا، گندم و جو در مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان، ۶۹۱ تن انواع کود شیمیایی تخصیصی این محصولات با حواله الکترونیک توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: این شهرستان دارای ۴۳ کارگزاری فعال در هشت مرکز جهاد کشاورزی این مدیریت در مناطق دودانگه، چهاردانگه، شویلاشت، تاکام، هولار، آبکسر، سمسکنده و پنبه زارکتی کار خریداری و توزیع کودهای شیمیایی را انجام می‌دهند. شبدر نیز از دیگر محصولات پاییزی است که بعد از برداشت برنج، کشت آن در برخی مزارع استان آغاز می‌شود. در شهرستان بابل شش هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع به کشت شبدر اختصاص دارند، به گفته محسن آهنگری سرپرست جهاد کشاورزی ۱۳۶ هزار کیلوگرم بذر شبدر بین کشاورزان توزیع شده است.

وی در گفت وگو با مهر مبارزه با علف‌های هرز و حلزون را مساله بسیار مهمی بیان کرد و از کشاورزان خواست تا با عوامل خسارت زا در ابتدای فصل رشد مبارزه و آن را کنترل کنند.

وی به مزایای کشت شبدر اشاره کرد و گفت: تولید علوفه‌ای با ارزش غذایی برابر یونجه، تقویت و حاصلخیزی خاک، کاهش مصرف کودهای ازته از جمله مزایای کشت شبدر برسیم به شمار می‌رود.

تامین 4هزارو 500 تن نهاده برای کشت پاییزه

پاییز به ماه دوم رسید و کشت محصولات پاییزه در کشتزارهای مازندران به اوج رسیده است. کلزاکاری نیز از دیگر کشت‌های رایج پاییزی در مازندران محسوب می‌شود و برای اجرای این طرح و کشت محصولات پاییزی در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ تن نهاده‌ها برای کشت پاییزی در استان تامین و در حال توزیع بین کشاورزان است.

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بذر و کود مورد نیاز محصولات پاییز از جمله کلزا و گندم در استان تامین شده است، گفت: هزارو 600تن  بذر گندم و ۵۴ تن بذر کلزا تامین شده و کشاورزان نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

سخن پایانی

کشت پاییزه در زمین‌های خشکه زاری مازندران از اواخر شهریور آغاز می‌شود و تا آذر ادامه دارد. طبق برنامه هر سال ۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای مازندران به زیر کشت انواع سبزی، ۳۰ هزار هکتار به کشت شبدر می‌رود و گندم و جو در سطح ۱۰۰ هزار هکتار است و مزارع به صورت دیم و آبی کشت می‌شود. طرح جهش تولید قرار است امسال در ۶۷ هزار هکتار از دیمزارهای مازندران اجرا شود و نتیجه اجرای این طرح در سال‌های گذشته برای کشاورزان رضایت‌بخش و میزان تولید را افزایش داده بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gayzd