چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 90933
تاریخ انتشار: 1402/05/08 07:25
نان سوداگران بلیت هواپیما آجر شد

این چارتری‌های دردسرساز!

موضوع بلیت‌های هواپیما، کمبود بلیت و قیمت‌های نامتعارفی که از سوی مرجع رسمی ایرلاین‌ها به فروش می‌رود یا سایت‌های فروش آنلاین که به خرید و فروش بلیت‌های چارتری اقدام می‌کنند، در ماه‌های گذشته خبرساز بوده است.
این چارتری‌های دردسرساز!

هرچند مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری یکی از مهم‌ترین علت کمبود بلیت را ظرفیت پایین ناوگان می‌دانند اما بسیاری از کارشناسان با انتقاد از عملکرد این سازمان، مشکل را در اعمال سیاست پروازهای چارتری و سوداگری در این بخش می‌دانند. در نهایت به‌دنبال ادامه روند کمبود بلیت و گرانفروشی‌ها، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بساط سوداگری بلیت جمع شود، دستور به لغو تمام پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی داد؛ به این امید که آرامش به بازار بلیت برگردد.

کش‌وقوس‌های افزایش قیمت

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در خصوص افزایش نرخ بلیت هواپیما که در نهایت منجر به ابلاغ افزایش ۲۹ درصدی نرخ بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار شد، در اواسط تیر امسال سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد طی جلسه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی داشتند مقرر شد نرخ بلیت هواپیما را تا ۱۰ روز آینده بر اساس همان افزایش ۲۹درصدی نگه دارند و پس از مهلت ۱۰ روزه یعنی از ۲۴ تیر، ۹ درصد به نرخ بلیت هواپیما اضافه ‌شود، یعنی بلیت هواپیما ۲۹ درصد قبلی به‌همراه ۹ درصد ارزش افزوده گران شد.

نباید مردم را به دردسر بیندازیم

به گفته وزیر راه و شهرسازی، طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد پروازها کاهش پیدا نکرده و با استناد به این اطلاعات، مهلتی به سازمان‌ هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها داده شد تا بساط سوداگری بلیت پرواز جمع شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی متضرر اصلی بازار سوداگرانه هستند افزود: سود فروش بلیت با نرخ بیشتر در بازارهای غیررسمی، نصیب شرکت‌های هواپیمایی نمی‌شود و تنها واسطه‌ها از آن بهره می‌برند.

بذرپاش با تاکید بر ضرورت برچیدن بساط سوداگری در این بازار گفت: یکی از دلایل سوداگری، ‌توسعه مجوزهای غیرموجه چارتری است. به همین دلیل دستور لغو تمام پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی لغو به سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره تامین خط پروازی برخی مسیرهایی که پرسنل سکوهاو شرکت‌های نفتی رفت‌و آمد دارند، گفت: این مسیرها همچنان درخواست پرواز چارتری دارند که باید به صورت موردی حل شود؛ اما بساط چارتری تا زمانی که وضع بلیت به آرامش برسد، باید تعطیل شود. نباید مردم را اینگونه به دردسر بیاندازیم. سازمان هواپیمایی هم باید ورود مستقیم‌تری به موضوع فروش بلیت داشته باشد و بلیت با نرخ مصوب به فروش برسد.

وی خاطرنشان کرد: شاید خروجی این تصمیم‌گیری این باشد که دست واسطه‌ها از فرآیند فروش بلیت کوتاه شده و دسترسی مردم به خرید بلیت راحت‌تر باشد و بازار را هم تا حدودی متعادل کند.

دستور لغو پروازهای چارتری از سوی وزیر راه و شهرسازی درحالی ابلاغ شد که اوایل خرداد سازمان هواپیمایی کشوری از لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد پرتردد و بالعکس (مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس و تبریز) خبر داده بود. به‌علاوه اینکه فروش چارتری بلیت‌های هوایی اربعین هر سال در این ایام ممنوع می‌شود که امسال هم همین روال ادامه دارد.

قیمت بلیت اربعین دامنه باز نخواهد بود

در همین حال مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از قیمت‌گذاری بلیت پروازهای اربعین تا هفته آینده خبر داد و گفت: قیمت‌های مصوب و مشخص در مقطع اربعین اعلام خواهد شد و نرخ رها و دامنه باز نخواهد بود. تمام شرکت‌های هواپیمایی به قیمت‌های ابلاغ شده از سوی سازمان هواپیمایی تمکین کرده و در میدان حاضر می‌شوند.

شمس‌الدین فرزادی پور در نشست خبری پایان سفر حجاج درباره روند فروش بلیت‌های اربعین گفت: بیشتر بلیت‌ها به صورت کاروانی به فروش می‌رسد و در این راستا برای درصدی از عموم، بلیت‌ها به صورت تقاضای شخصی به فروش می‌رسد.

سخن پایانی

آن‌طور که آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد درحال‌حاضر ۳۳۳ فروند هواپیما در کشور موجود است که از این تعداد ۱۸۳ فروند هواپیما فعال و مابقی زمین‌گیر هستند.

 بنابراین قرار است در یک بازه زمانی هواپیماهایی که قابلیت بازگشت دارند تعمیر شده و آنهایی که قابلیت بازگشت ندارند از آمار کلی حذف شوند.همچنین بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی و برخی از مقامات مسئول شماری هواپیمای دست دوم وارد و ثبت شده که به مرور وارد چرخه پروازی می‌شوند. تعدادی هواپیما نیز خریداری شده و به ناوگان اضافه می‌شوند که به این ترتیب از اول مرداد تا پایان شهریور به‌تدریج ۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی اضافه خواهد شد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gax8n