شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 9908
تاریخ انتشار: 1400/10/14 14:11

تهران در معرض فرونشست

اواخر هفته گذشته ریزش بخشی از کف زمین در یکی از محلات نسیم‌شهر خبرساز شد و گرچه به اشتباه این حادثه ازسوی برخی مسئولان و رسانه‌ها تحت عنوان فرونشست معرفی شد، اما سبب شد بار دیگر خطر فرونشست زمین در تهران مورد توجه قرار بگیرد؛ موضوعی که مدیر کل بحران استان تهران درباره آن توضیحاتی را ارائه داده است.

منصور درجاتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فرونشست زمین در تهران گفت: هم در شهر تهران و هم در استان تهران مناطقی وجود دارد که در معرض فرونشست زمین قرار دارد.

 فرونشست عارضه‌ای است که به زبان ساده در پی کاهش سطح آب‌های زیرزمینی که مهم‌ترین دلیل آن برداشت بی‌رویه از این منابع است، رخ می‌دهد و ناشی از استفاده ناهنجار و نامناسب از منابع آبی است.

وی با بیان اینکه برای مقابله با فرونشست باید جلوی برداشت بی‌رویه از منابع آبی گرفته شود، گفت: نباید تصور کنیم که اگر امروز جلوی این برداشت گرفته شد، چند روز بعد موضوع حل و فصل خواهد شد و دیگر خطری بابت فرونشست ما را تهدید نمی‌کند.

 اتفاقا همان‌طور که طی مدت نزدیک ۲۰ سال کاهش سطح منابع آب زیرزمینی منجر به فرونشست زمین شده، تقریبا همین قدر نیز زمان لازم است تا این عارضه جبران شود و به همین دلیل نیز باید تمهیدات اتخاذشده، طولانی‌مدت باشد.

مدیرکل بحران استان تهران با تاکید بر اینکه فرونشست درمان سریع ندارد، گفت: البته گاهی نیز حوادث دیگر به‌عنوان فرونشست معرفی و اعلام می‌شود؛ مانند آنچه که روز پنجشنبه هفته گذشته در نسیم‌شهر رخ داد که هیچ ارتباطی با فرونشست نداشت. 

متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز در این زمینه جوسازی و خبرهایی منتشر می‌کنند که سبب نگرانی مردم شده و هیچ فایده دیگری ندارد.

درجاتی با بیان اینکه بخش‌هایی از استان تهران در معرض فرونشست زمین قرار دارد، گفت: در استان تهران ورامین و شهریار در معرض پدیده فرونشست قرار دارند و در شهر تهران نیز بخش‌هایی از این شهر به‌ویژه در جنوب و جنوب غرب در معرض این پدیده هستند.

وی درباره اینکه آیا برای مقابله با فرونشست زمین در تهران اقدامی انجام شده یا خیر؟ گفت: کارگروهی در این زمینه فعال است که اتفاقا یکسری ممنوعیت‌ها را نیز ابلاغ و اجرا کرده که از جمله آن ممنوعیت برداشت از چاه‌های آب است. در این زمینه اداره کل مخاطرات سازمان زمین‌شناسی مسئولیت‌هایی را برعهده دارد و متولی امور است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3eoa64