پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 15356
تاریخ انتشار: 1401/02/10 02:58
احیای ۱۳۰۰ واحد راکد با اشتغالزایی ۲۴ هزار نفری

۴۹۹ واحد تملک‌شده بانکی غیرفعال هستند

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با اصحاب رسانه بااشاره به احیای ۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سال گذشته، گفت: هزار و ۳۲۰ واحد از این واحدهای راکد با مجموع ۲۴ هزار نفر اشتغال در دولت سیزدهم احیا شده است. محمدمهدی برادران افزود: حدود ۲۱۵ چالش و مشکل عمده مربوط به واحدهای صنعتی در ۲۰ عنوان جمع‌بندی شده و عمده مسائل در حوزه‌های بانکی، مالیات، مواد اولیه، گمرکی و امور مربوط به تامین اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای صنعتی در سطح کشور بیش از ۷۳ هزار واحد است، ادامه داد: ۱۲ هزار واحد از این واحدها راکد هستند، همچنین ۴۹۹ واحد توسط نظام بانکی تملک شده‌اند که غیرفعال هستند.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه در گردش را دغدغه اصلی واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: در این زمینه طرح تامین مالی زنجیره‌ای با هماهنگی و همکاری نظام بانکی در دستور کار است.


اقدامات تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد جدید
به‌گزارش شاتا، برادران همچنین به دیگر اقدامات انجام‌شده در حوزه معاونت صنایع عمومی با رویکرد تحولی اشاره کرد و افزود: اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه، اصلاح ساختار بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی، شفافیت جریان کالا، مبارزه با کالای قاچاق، تقلبی و جعلی و درج نرخ تولیدکننده از دیگر اقدامات تحولی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد جدید است.
به‌دنبال اصلاح فرآیندها هستیم
وی با بیان اینکه برخی شیوه‌های گذشته همچنان دنبال می‌شود که آثار این شیوه‌ها تا ۲ سال ممکن است تداوم داشته باشد، بیان کرد: مردم انتظار تغییر و تحول در شیوه‌ها را دارند، پس به‌دنبال اصلاح فرآیندها هستیم و برنامه‌های تحولی نیز برهمین‌اساس هدف‌گذاری شده است. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: البته امسال باتوجه به نام‌گذاری سال به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مسئولیت مضاعفی بر دوش ما قرار داده‌ شده است و باید قصور گذشته در مانع‌زدایی و جهش تولید را رفع کرده و به‌سمت دانش‌بنیان شدن و اصلاح فرآیندها گام برداریم.


اصلاح روندهای گذشته نظام بانکی
برادران با یادآوری اینکه برخی فرآیندهای بانکی در سال‌های گذشته ضدتولید عمل کرده و بسیاری از واحدها را به تعطیلی یا کاهش تولید کشانده‌، ادامه داد: با تغییرات مدیریتی در نظام بانکی شاهد اصلاح روندها و فعالیت‌های گذشته هستیم، در همین زمینه طرح تامین مالی زنجیره‌ای با همکاری خوب میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای اصلاح فرآیندها در حال انجام است.


روند رو به رشد تولید در ماه‌های اخیر
وی همچنین با اعلام روند رو به رشد تولید در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که افزایش رقابت‌پذیری، افزایش کیفیت و رشد کمی در حوزه‌های مختلف تولید ایجاد شده و برآورد ما این است که این روند امسال تداوم داشته باشد و به‌سمت تولید انبوه، ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی برویم.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه افزایش دستمزد نیروی کار نیز بیان کرد: اگرچه این افزایش، هزینه تولید را بیشتر می‌کند، اما باعث وفاداری بیشتر کارگران و افزایش انگیزه آنها شده و راندمان و کیفیت تولید را بالا برده و باعث تحریک تقاضا خواهد شد که با این روند پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده رونق تولید و رشد اقتصادی داشته باشیم.


۲ رویکرد در موضوع دانش‌بنیان
برادران درباره توجه به اشتغال دانش‌بنیان، گفت: با ۲ رویکرد می‌توان این موضوع را دنبال کرد، در یک رویکرد شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌سمت صنعتی شدن سوق داده و در رویکردی دیگر، شرکت‌های صنعتی را به‌سمت دانش‌بنیان شدن هدایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه حدود ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این شرکت‌ها توانمندی سوق داده شدن به‌سمت صنعتی شدن، تولید انبوه و سرمایه در گردش بالا دارند و باید ظرفیت‌های تولید آنها را در فرآیند صنعتی شدن و پیوستن به شهرک‌های صنعتی، افزایش دهیم.


توجه به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب توجه به شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان را موردتاکید قرار داده‌اند، عنوان کرد: یکی از راهبردهای ما نیز همین موضوع است، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ و توانمند داشتیم تا از ظرفیت‌های آنها برای فناوری و نوآوری استفاده کنیم. برادران، همچنین با بیان اینکه در ساختار جدید موضوع دانش‌بنیان شدن در دستور کار دفاتر تخصصی و ادارات کل وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار گرفته است، ادامه داد: گروه علم و فناوری در هر اداره کل، موضوعات دانش‌بنیان را به‌صورت عملیاتی دنبال می‌کند.


تاثیرگذاری تغییر رویکردها زمانبر است
برادران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشی ما فرافکنی و عقب‌گرد نیست، گفت: اما باید توجه داشت که با تغییر دولت‌ها، برخی رویکردها به‌سرعت تغییر نمی‌کند، تاثیرگذاری تغییر رویکردها زمانبر است و اجرای همه برنامه‌های تحولی که در دست اقدام داریم نیز نیازمند فرصت است، اما این مسئولیت ما را در حمایت از تولید کم نمی‌کند و با فرآیندهای اصلاحی و تحولی به‌سمت بهبود امور در حرکت هستیم. وی همچنین درباره حمایت از تولید داخل در شرایط پس از تحریم، اعلام کرد: با رفع تحریم‌ها محوریت حمایت از تولید داخلی همچنان تداوم دارد و پس از رفع تحریم‌ها نیز مانند گذشته به‌سمت واردات بی‌رویه نخواهیم رفت.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا نیز عنوان کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور در حال فعالیت است و هر وزارتخانه‌ای از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد ویژه خود را نیز شکل داده است، در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی شکل ‌گرفته است که مسئولیت آن برعهده معاونت صنایع عمومی این وزارتخانه است.


مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی
برادران در زمینه فعالیت‌های ستاد مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک ماه گذشته اقدامات در راستای مبارزه با کالاهای قاچاق، تقلبی و جعلی لوازم‌یدکی خودرو شروع شد؛ موضوعی که براساس نظرسنجی و افکارسنجی‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بوده است، در گام بعدی وارد حوزه لوازم‌خانگی می‌شویم، گام‌های آینده نیز مربوط به صنایع دخانی، سیگار و تنباکو است و پس ‌از آن لوازم‌آرایشی و بهداشتی و سپس پوشاک در دستور کار هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه به ۱۷ راهبرد و ۷۱ اقدام راهبردی در حوزه مبارزه با کالای قاچاق، تقلبی و جعلی لوازم‌یدکی خودرو رسیده‌ایم، افزود: امروز یک الگو در این حوزه تعریف‌ شده که این می‌تواند در کالاهای دیگر نیز دنبال شود، بنابراین تنها برخورد فیزیکی و نظارت بر سطح عرضه در راهبردهای ما مدنظر نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekgn6