یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 17308
تاریخ انتشار: 1401/03/17 02:23
رئیس‌جمهوری در جمع کارگران مجتمع مس سونگون:

رونق تولید به دستان توانای کارگران بستگی دارد

رئیس‌جمهوری در جریان سفر به استان آذربایجان‌شرقی با همراهی هیات‌دولت، مقامات استانی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با حضور در مجتمع مس سونگون و در جمع کارگران سختکوش صنعت مس بر رونق تولید با دستان توانای کارگران تاکید کرد.

 به‌گزارش مس‌پرس، سید ابراهیم رئیسی گفت: شما کار بزرگی انجام می‌دهید و در جبهه تولید فعالیت می‌کنید؛ تولید کشور را قدرتمند و عزتمند می‌سازد، ضمن اینکه در راستای اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نام‌گذاری سال تولید است. سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از مجتمع مس سونگون گفت: کار در معدن بسیار سخت است؛ نیازی به توضیح نیست هر کسی که به این مسیر نگاه کند، بدون‌شک می‌تواند درک کند که کار آسانی نیست. شما در جبهه تولید کار می‌کنید؛ آن هم تولید محصولی که برای کشورمان اهمیت استراتژیک دارد و اگر پایین‌دستی‌های این محصول فعال شوند، درآمد حاصل از آن با پول نفت کشور مطابقت خواهد کرد و منبع مهمی در راستای توسعه کشور محسوب می‌شود.

صنایع پایین‌دستی فعال شوند

رئیسی بااشاره به خواسته‌های مطرح‌شده از سوی مردم منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از خواسته‌ها فعال شدن صنایع پایین‌دستی است؛ بنابراین از وزیر و مسئولان مس می‌خواهم که نسبت به فعال شدن این صنایع اقدام کنند، هرچند فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کردند، اما چون ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و نتایج تولید را بهتر می‌توان برای مردم روشن کرد، نسبت به فعال کردن پایین‌دستی‌ها اقدام کنند. رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته‌های مطرح‌شده، تاسیس شرکت مستقلی در زمینه صنعت مس برای استان آذربایجان است، اعلام کرد: بنده به‎طورکامل با این درخواست موافقم؛ چرا که نتایج و درآمد حاصل از این محصول نه‌تنها به کل استان بلکه باید در وضعیت روستاهای اطراف، جاده‌ها و سایر موارد اختصاص داده شود. مردم نزدیک به این مناطق باید از منافع این محصول بهره‌مند شوند. رئیسی اظهار کرد: جمعی از کارکنان و کارگران معتقدند: دریافتی‌های‌شان براساس عدالت نیست،بنابراین از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم این مسئله را به‌طور جدی پیگیری کنند. مسئولان باید مشکلات را برای مردم بیان کرده و با یکدیگر در این زمینه صحبت کنند تا مشکلات رفع شود. رئیسی همچنین در ادامه خطاب به کارگران مجتمع مس سونگون گفت: از شما می‌خواهم که تلاش خود را مضاعف کنید و بیش از گذشته فعالیت کنید، چرا که شما و ما در شرایط جهادی قرار داریم؛ این به‌معنای آن است که در برابر دشمنی هستیم که قصد متوقف کردن چرخ‌های تولید کشور را دارد. وی ظرفیت استان آذربایجان را برای توسعه حائزاهمیت دانست و افزود: افراد زیادی هستند که تمایل دارند در استان خودشان شاغل شوند، از آنجایی که تلاش مضاعف می‌تواند منجر به اشتغالزایی شود و زندگی خانواده‌های زیادی رونق بگیرد، از همین‌رو تلاش شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

عزم فملی در افزایش تولید و توسعه

مدیرعامل شرکت مس در بازدید رئیس‌جمهوری و هیات‌دولت از مجتمع مس سونگون گفت: تولید کنسانتره مس در سونگون را از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن می‌رسانیم. علی رستمی افزود: به‌دنبال آن هستیم که تولید کنسانتره مس در سونگون را ظرف ۴ سال آینده از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن برسانیم و برای نخستین‌بار با اجرای طرح ذوب و پالایشگاه در سونگون تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد را محقق کنیم. وی بااشاره به عبور کمربند فلززایی مس جهان از کشور ایران در مسیر شمال‌غربی به جنوب‌شرقی گفت: این کمربند فلززایی مس در مرکز ایران ۲ بخش شده است؛ یک بخش کمربندی است که شامل سمنان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی است و در ادامه به کشور افغانستان کشیده می‌شود و بخش دیگر این کمربند محور یزد، کرمان و سیستان‌وبلوچستان را در بر می‌گیرد و در نهایت وارد کشور پاکستان می‌شود. رستمی با ابراز امیدواری از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، گفت: ان‌شاءالله در صنعت مس کشور، تولید ۲۸۰ هزار تن سال قبل را ظرف زمان‌بندی ۷-۸ ساله به یک میلیون تن مس محتوی معدنی و کاتدی می‌رسانیم. مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه ارزآوری حاصل از تولید یک میلیون تن مس را بیش از ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: با تمرکز در بخش پایین‌دست این مقدار به‌شدت قابلیت افزایش را دارد. وی بااشاره به اینکه ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری برابر با درآمد صادراتی صنعت پتروشیمی است، افزود: شرکت ملی مس ایران می‌تواند حجم صادراتی برابر با صنعت پتروشیمی، نفت و گاز داشته باشد. دکتر رستمی بااشاره به اینکه به‌دلیل منابع کم معدنی مس در دنیا و تقاضای زیاد و رو به رشد برای این فلز، مس از نرخ جهانی خوبی برخوردار است، افزود: نرخ تمام‌شده این محصول در حال ‌حاضر در صنعت مس ایران حدود ۲ هزار و ۸۰۰ دلار است و میانگین نرخ جهانی آن حدود ۱۰ هزار دلار است. وی تاکید کرد: بنابراین مس ظرفیت ایجاد ارزش‌افزوده بالا، اشتغالزایی و سودآوری چشمگیر را برای کشور و مردم دارد. دکتر رستمی ضمن تشریح وضعیت بازار جهانی مس و ایران تاکید کرد: این محصول دارای بازار جهانی خوبی است و در سخت‌ترین شرایط تحریم توانسته صادرات خوبی داشته باشد. مدیرعامل فملی، میزان صادرات مس را بالغ بر ۱.۶ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در شرایط موجود خواستار حمایت بیشتر از صنعت مس هستیم تا عقب‌افتادگی تاریخی صنعت مس در یک دهه گذشته را به‌ویژه در خطه آذربایجان‌شرقی جبران کنیم. وی در ادامه صنعت مس را از نظر دارا بودن ذخایر قابل‌توجه معدنی مس و منابع اقتصادی برای توسعه، بسیار توانمند برشمرد و تصریح کرد: شرکت مس نه‌تنها یک ریال وام دریافت نکرده، بلکه با عنایت به دستور وزیر صنعت،معدن و تجارت به صنایع پایین‌دستی و رونق آن کمک قابل‌توجهی داشته است. مدیرعامل فملی همچنین در گزارش خود به رئیس‌جمهوری به رویکرد شرکت مس در حوزه دانش‌بنیان نیز پرداخت و افزود: به‌لطف خداوند متعال در حوزه دانش‌بنیان نیز برنامه‌ها و اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم. همکاری و حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان که در بخش صنعت و معدن فعالیت می‌کنند، پشتیبانی و تعامل با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، فراهم کردن شرایط جذب نخبگان و دانشجویان بدون آزمون استخدام و برمبنای معدل بالا از مهم‌ترین اقدامات شرکت است.

سخن پایانی

باتوجه به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تاکید بر بخش معدن، حضور دولت در مجتمع مس سونگون آذربایجان‌شرقی نشان از عزم دولت برای عملیاتی کردن بیانات ایشان و برنامه‌ریزی و شتابدهی به این حوزه است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ek8ka