پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 36856
نویسنده: مریم غدیرپور
تاریخ انتشار: 1401/12/16 04:34
ارزهای دیجیتال ساماندهی می‌شوند

رمزنگاری؛ آزاد اما غیرقانونی

رمزارز پدیده‌ نوین مالی است که در طول یک دهه اخیر رخ‌ داده و پیرامون فضای اقتصادی کشور ما هم عرض اندام کرده است؛ بر همین اساس باید حتما برای آن برنامه داشت و نمی‌توان بدون برنامه با این پدیده نوظهور روبه‌رو شد یا آن را حذف کرد.
رمزنگاری؛ آزاد اما غیرقانونی

باید نگاه حاکمیت به موضوع ارزهای دیجیتال، مدیریت آن باشد تا بتوان از ظرفیت آن در اقتصاد کشور استفاده و در صورت وجود تهدیدات آن را برطرف کرد. در همین راستا کمیسیون اقتصادی مجلس در سالهای گذشته به این موضوع ورود کرد، اما دولت گذشته بهدلایل مختلف اعلام کرد مایل به ورود به آن نیست و با مجلس برای ایجاد یک بستر قانونی همکاری نداشت، زیرا معتقد بود استفاده از رمزارزها راه را برای پولشویی باز میکند. کمیسیون اقتصادی دوره دهم مجلس بعد از تمامی تاکیدات مبنی بر لزوم ساماندهی رمزارزها در کشور، طرحی با عنوان طرح ساماندهی رمزارزها یا رمزارزشها را تدوین کرد و پیشنویس آن هم آماده شد. قرار بود این طرح به صحن علنی ارجاع شود اما بهخاطر عدم موافقت دولت، ارائه آن در صحن علنی منتفی شد و گزارش آن در کمیسیون اقتصادی باقی ماند. با این حال بهتازگی پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تهیه «طرح جامع ساماندهی رمزارزها در نظام اقتصادی کشور» با همکاری مجلس و دولت خبر داد. صمت در این گزارش مزایا و معایب ورود قانونی رمزارزها به بازار مالی ایران را بررسی کرده است.

بررسی طرح جامع «ساماندهی رمزارزها» در دستور کار مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون اقتصادی در حال بررسی این موضوع است که با دولت توافق شود قانونی شدن رمزارزها بهصورت طرح ارائه شود یا دولت لایحهای دهد که در نهایت این موضوع اوایل سال آینده، تعیینتکلیف میشود.

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل دولت سیزدهم، بحث ارتباط کمیسیون اقتصادی با دولت در قالب همکاریهای مشترک تعریف شد، افزود: موضوع رمزارزها یکی از سرفصلهایی بود که با پیشنهاد مجلس و علاقه دولت در دستور کار قرار گرفت. این موضوع به آقای رضایی، معاون اقتصادی ریاستجمهوری ابلاغ شد و ایشان مسئولیت کار را بر عهده گرفتند و قرار شد براساس یک برنامه زمانبندی گزارش دولت در این باره به مجلس ارائه شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: همزمان در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم طرحی با عنوان طرح رمزارزشها یا طرح رمزارزها آماده کردیم و از سوی دیگر، معاونت اقتصادی ریاستجمهوری گزارش جمعبندی دولت درباره رمزارزها را به کمیسیون اقتصادی ارائه کرد که در آن ضوابط قانونی دیده شده بود. ما در حال بررسی متن ارائهشده ازسوی معاونت اقتصادی ریاستجمهوری هستیم که بخشهایی از آن را قبول داریم و بخشهایی نیاز به اصلاح دارد و تلاش میکنیم در چارچوب یک روش مشخص، ظرفیت لحاظ شده در این گزارش را در قالب کار مشترک جلو ببریم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه متن طرح کمیسیون اقتصادی و همچنین گزارش دولت آماده است، گفت: قرار شده طرحی با عنوان طرح «ساماندهی رمزارزها در نظام اقتصادی کشور» با گزارش معاونت اقتصادی ریاستجمهوری تبدیل به کار جامعی شود و اگر دولت بتواند در قالب لایحه این موضوع را ارائه کند، مجلس بهسرعت رسیدگی خواهد کرد، وگرنه در صورت پذیرش بار مالی، مجلس وارد بررسی طرح میشود.

رمزنگاری در ایران ممنوع نیست

امیرحسین راد، کارشناس حوزه رمزارز درباره مزایا و معایب قانونی شدن ورود رمزارز به حوزه مالی کشور به صمت گفت: گرچه دولت ایران رسما استفاده از ارزهای رمزنگاریشده را ممنوع نکرده، اما مجاز بودن آن هم در هالهای از ابهام قرار دارد. ایران در بعد اقتصادی تحت فشار تحریمهای اعمالشده توسط امریکا است و یکی از دلایلی که کشور ما بهسمت ارزهای دیجیتال میرود، همین تحریمها است؛ بنابراین با قانونی شدن ورود رمزارزها به بازار مالی کشور تبادلات مالی کشور با جهان تا حدی زیادی تسهیل خواهد شد.

راه پرفرازونشیب دیجیتالها

وی در ادامه تصریح کرد: خریدوفروش ارز دیجیتال در ایران هنوز بهصورت قانونی انجام نمیشود، اما معاملات آن در کشور جرم هم محسوب نمیشود. در صورت رخ دادن هرگونه کلاهبرداری، هک یا عدم وفای به عهد در دنیای ارزهای دیجیتال، کاربر میتواند شکایت رسمی ارائه دهد تا در دادگاه به آن رسیدگی شود. قانون ارز دیجیتال در ایران مسیر پرفرازونشیبی را گذرانده و اکنون در یکقدمی رسمی شدن در انتظار تصمیم بزرگ دولت و مجلس بهسر میبرد.

معایب رمزارزها

این کارشناس حوزه رمزارز درباره معایب استفاده از رمزارز در چرخه مالی کشور توضیح داد: بهدلیل کمبود قوانین نظارتی اشراف قانونگذار بر این حوزه سخت است. همچنین هنوز تعداد طرفداران رمزارز در ایران خیلی کمتر از حد انتظار است، زیرا حوزه رمزارز به یک سواد اولیه نیاز دارد که بدون داشتن این دانش کسی نمیتواند در این حوزه ورود کند. در این بازار بهدلیل مجازی بودن پول، امکان پولشویی بسیار بالاست. همچنین دامنه نوسانات ارزش ذاتی رمزارزها بسیار گسترده است و این موضوع عمدهترین چالش سرمایهگذاران در بخش ارزهای دیجیتال است.

فرار مالیاتی با ارز دیجیتال

راد در پاسخ به این پرسش که رمزارز چه آسیبهایی برای اقتصاد کشور بهدنبال دارد، گفت: درصورتیکه این امکان فراهم شود که خریدوفروش با رمزارز انجام شود، امکان پولشویی بالا خواهد رفت. همچنین بهدلیل آماده نبودن زیرساخت مناسب برای استفاده از رمزارزها احتمال فرار مالیاتی از طریق مبادله با ارزهای دیجیتال افزایش مییابد.

وی افزود: قبل از اینکه ارزهای دیجیتال بهصورت قانونی وارد چرخه مالی کشور شوند، باید سازمان امور مالیاتی بر زیرساختهای این پولهای مجازی تسلط یابد تا بتواند جلوی فرارهای مالیاتی از این طریق را بگیرد.

معاملات را به زیرزمین نبریم

این کارشناس حوزه رمزارز درباره اهمیت توجه به مصلحت کشور در جنبههای قضایی و امنیتی جرایم این حوزه توضیح داد: مبادله ارزهای دیجیتال در کشور باید هر چه زودتر قانونی شود، زیرا اگر صرافیها و درگاههای آنلاین مبادله رمزارزها مسدود شوند، این فعالیت بهصورت زیرزمینی انجام میشود که گستره تقلبات و تخلفات در این زمینه را افزایش میدهد. یعنی باید انتظار داشته باشیم در هر گوشه و کنار کشور و هر شهرستانی، پرونده کلاهبرداری در این زمینه تشکیل شود. هر حرکتی که منجر به زیرزمینی شدن این فعالیتها شود و فضا را برای افزایش تعداد جرایم این حوزه فراهم کند، دستگاههای قضایی و انتظامی را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ بنابراین تمرکز نظارت بر فعالیت صرافیهای آنلاین بهتر از زیرزمینی شدن آنها و متضرر شدن مردم است، زیرا نهادهای امنیتی و قضایی راحتتر میتوانند آنها را کنترل میکنند.  در هر حال التهابآفرینی برای صرافیهای آنلاین را خلاف مصلحت کشور میدانم.

آسانسازی مراودات مالی جهانی با ارزهای دیجیتال

آیت تجلی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره مزایای قانونی شدن استفاده از ارزهای دیجیتال به صمت گفت: موضوع معامله ارز دیجیتال در ایران با موضوع استخراج ارزهای دیجیتال رابطه مستقیمی دارد. در واقع بیشتر افراد، ارزهای دیجیتال خود را در فرآیند استخراج بهدست میآورند و سپس برای فروش آن اقدام میکنند. در ابتدا استخراج ارزهای دیجیتال در کشور باتوجه به سوءاستفاده از برقهای خانگی و صنعتی ممنوع اعلام شد، اما در نهایت احداث مزارع استخراج با دریافت مجوز در کشور بلامانع شد، زیرا بهدلیل تحریمهای امریکا علیه ایران استفاده از رمزارزها میتواند مراودات مالی را برای کشور ما آسان کند.

لزوم ورود قانونگذار به مسئله ارزهای دیجیتال

وی افزود: تحریمهای ظالمانه علیه ایران باعث شده دسترسی کاربران ایرانی به برخی صرافیهای بزرگ فعال در عرصه رمزارزها قطع شود. از سوی دیگر بهدلیل مجوزدار نبودن پلتفرمهای صرافی ارز دیجیتال ایرانی، کاربرانی که سرمایهشان در صرافیهای خارجی است، با اعتماد کامل نمیتوانند آن را به صرافیهای داخلی منتقل کنند؛ بنابراین شایسته است که هر چه زودتر قانونگذار مسیر را برای ورود ارزهای دیجیتال به کشور هموار کند.

تجلی تاکید کرد: در سالهای اخیر قوانینی ناظر بر استخراج ارزهای دیجیتال تعریف شده و فرآیند ماینینگ چارچوببندی شده، اما هنوز چارچوبی برای فضای مبادلات رمزارز تدوین نشده است؛ بنابراین باید با همکاری قانونگذاران و حفظ شرایط رقابتی نسبت به پلتفرمهای خارجی برای مبادلات ارزهای دیجیتال یک چارچوب مناسب تعریف شود تا بتوان از مزایای و منافع این پدیده جهانی برای کشور استفاده کرد.

مزایای رمزارزها

این کارشناس مسائل اقتصادی در بیان مزایای ساماندهی شدن رمزارزها تصریح کرد: شفاف کردن فضای قانونگذاری و تقویت پلتفرمهای مبادله رمزارز باعث میشود علاوه بر ایجاد فضایی امن برای فعالیت کاربران ایرانی، از خروج سرمایه مردم و ریسک بلوکه شدن آن توسط پلتفرمهای خارجی جلوگیری شود. از سوی دیگر باتوجه به فعالیت شرکتهای داخلی در چارچوب قوانین کشور و امکان نظارت بر فعالیت آنها، دغدغههای حاکمیت برای سوءاستفاده از این فضا هم از بین برود. وی درباره چگونگی تحریم شدن داراییهای مردم ایران در پلتفرمهای خارجی گفت: داراییهای مردم در پلتفرمهای خارجی بهصورت بالقوه در خطر است. البته هر پلتفرم سیاستهای خاص خودش را دارد. برای مثال یک پلتفرم ممکن است مشکلی با ارائه خدمات به کاربران ایرانی نداشته باشد؛ کما اینکه نمونه آن وجود دارد و یک پلتفرم خارجی داریم که حتی از زبان فارسی پشتیبانی میکند. بنابراین ضروری است که سیاستگذاران به کمک سرمایههای ایرانی آمده و با‌‌ بومیسازی قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال سرمایههای ایرانی را از گزند آسیب تحریمهای خارجی مصون نگه دارند.

سخن پایانی

بسیاری از کارشناسان «ارز دیجیتال» را مکمل پول نقد میدانند که در کنار سایر ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک و همراهبانک فعال خواهد شد و به افزایش سرعت مبادلههای پولی کمک خواهد کرد، اما منتقدان میگویند عرضه ارز دیجیتال بیاهمیت و غیرمنطقی است، زیرا راه را برای فرارهای مالیاتی بزرگ و پولشویی هموار میکند. با این حال آنچه مسلم است ضرورت ورود قانونگذار به مسئله ساماندهی ارزهای دیجیتال است، زیرا در نبود نظارت نهادهای ناظر مراودات مالی با رمزارزها زیرزمینی خواهد شد، این در حالی است که زیرزمینی شدن اقتصاد در هر وجهی آفتی بزرگ برای آن اقتصاد محسوب میشود و در بلندمدت آسیبرسان خواهد بود.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3egnr9