-

باور به توان داخل و قدرتمند شدن صنعت خودرو

بسیاری معتقدند پایه‎ ریزی صنعت خودرو و قطعه با نقشه راه مدون انجام نشده؛ از این‎رو در افت‎وخیزهای اقتصادی و البته سیاسی دچار چالش‎های بسیاری می‎شود. اگر پرسیده شود چرا قطعه‎سازان در بیش از دو دهه فعالیت، به جای حرکت به سمت انتقال فناوری واردات داشتند باید گفت، واردات راحت‎تر انجام می‎شود و هر زمان هزینه تولید و تامین قطعات روند صعودی می‎گیرد، خودروسازان ترجیح می‎دهند قطعات موردنیاز خود را ارزان‎تر وارد کنند.

مسئله دیگر این است که تیراژ تولید در کشور پایین است و در نگاه نخست داخلی‎سازی را توجیه‎ نمی‎کند اما معتقدم می‎توان با روش‎های محاسبه‎شده سرمایه‎گذاری در این بخش را توجیه‎ کرد، به‎شرط اینکه خودروسازان نیز همراهی کنند.

تحریم سبب شد قطعه‌سازان با وجود تیراژ پایین با همراهی خودروسازان داخلی‌سازی برخی قطعات را انجام دهند. اگر پرداخت‎ها مناسب باشد و سرمایه‎گذاری من قطعه‎ساز را مستهلک (استفاده بهینه از ماشین‎آلات و تجهیزات) کند می‎توانم با تیراژ ۵ هزارتایی هم محصولات را تولید کنم و در اختیار خودروساز قرار دهم.

اگر خودروساز با قطعه‎ساز توافق کند محصولات را به مدت ۳ سال، با نرخ بالاتری خریداری کند صنعتگر می‎تواند با مدیریت سرمایه‎گذاری خود را مستهلک کرده و در ادامه قیمت‎ها را کاهش دهد.‎ البته در این مرحله ضرورت دارد دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروساز در تامین مالی و تسهیلات همراهی کند. این امر شدنی و برای خودکفایی صنعت خودرو ضروری است.

صنعت خودرو با تولید سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو داشته باشد که تیراژ خوبی است. البته این امر در مقایسه با شرایط کشور و بازار داخل است. شاید چین با تیراژ بیش از ۳۰ میلیون خودرو، نرخ تمام‎شده خیلی پایین‎تری از ما داشته باشد اما هر کشوری شرایط خاص خود دارد و باید براساس آن نقشه راه تدوین کرد که می‎تواند داخلی‌سازی حتی قطعات های‌تک را توجیه‌پذیر کند.

در گذشته تنوع تولید در کشور بسیار بالا بود اما این تنوع با تحریم کاهش یافت. به ‎این ‎ترتیب تیراژ قطعات به همان نسبت افزایش یافته و تولید را توجیه می‎کند. در این فاصله، اگر شرایط بهبود پیدا کند قطعه‎ساز نیز به تقویت فناوری خود پرداخته و با انتقال فناوری و فناوری خود را روزآمد می‌کند. اگر دولت برای تحقق این امر مصمم باشد به‎جرأت می‎توان مدعی شد بیش از ۹۰ درصد قطعات تمام خودروها را می‎توانیم با فناوری و استانداردهای روز جهانی در داخل بسازیم.

پیشرفت در صنعت خودرو با توجه به شرایط موجود نیاز به راهکارهایی دارد. یکی از مسائل فعلی این صنعت، کمبود نقدینگی بوده که دولت می‌تواند با کمک‌های مالی و معنوی به صنعتگر کمک کند تا با توانمند کردن خود خودکفایی را برای صنعت خودرو به ارمغان آورد.

صنعتگران از دوره طلایی و فرصت‌های پیش‎‌آمده در گذشته به‎شکل مطلوب استفاده نکردند و کم‎کم از اواخر دهه ۸۰ شاهد افت صنعت خودرو کشور بودیم. کیفیت محصولات در اوایل دهه ۹۰ به پایین‎ترین سطح خود رسید و واردات جایگزین صادرات شد. اما این رویه پس از تحریم مرداد ۹۷ دوباره تغییر کرد و نگاه به ظرفیت‌های داخلی سبب شد جان تازه‌ای به صنعت قطعه دمیده شود. امروز قطعه‌سازان می‌توانند با تجربه‌ای که در شرایط سخت تحریمی داشتند هر قطعه‌ای که به آنها واگذار شود، طراحی و تولید کنند. برای قدرتمند کردن صنعت خودرو باید به توان داخل باور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین