دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 9576
تاریخ انتشار: 1400/10/11 12:47

شروعی خوش در انتظار سنگ آهن

در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش عملکرد سنگ آهن در بین کامودیتی‌ها بودیم. این عملکرد مطلوب برای سنگ آهن به‌دلیل تقاضای بالای چین برای این کامودیتی و کاهش تولید این کالا توسط بهره‌برداران معادن سنگ آهن در جهان به‌دلیل اپیدمی کووید ۱۹ حاصل شد.

یکی از فاکتورهای مهم برای پیش‌بینی روند نرخ سنگ آهن، موجودی سنگ آهن وارداتی موجود در بنادر چین است. کاهش تقاضای سنگ آهن و فولاد باعث افزایش رسوب این کالا در بنادر چین شد که به‌طبع سبب کاهش معاملات آتی سنگ آهن و ایجاد روند نزولی بلندمدت برای این کامودیتی شده است. کاهش ۰.۷ درصدی نرخ سنگ آهن در بازار کالای دالیان چین از پیامدهای رسوب سنگ آهن وارداتی در بنادر این کشور نشأت گرفته است. بازار سنگاپور هم با تاثیر نرخ این کامودیتی از بازار چین دچار افت‌های اندکی شده است.

با توجه به عدم‌افزایش تولید فولاد خام در چین این‌طور به‌نظر می‌رسد که افزایش ذخیره‌های سنگ آهن در بنادر چین سیگنالی نزولی برای بازار باشد. در همین حال انتظار می‌رود این ذخایر در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. این ذخایر در ماه‌های اخیر به بالاترین میزان خود از ژوئیه ۲۰۱۸ رسیده است.

از سویی دیگر، کاهش ذخایر فولاد کشور چین به معنی افزایش تقاضا در بازار صنایع پایین‌دست است که می‌تواند دلیل رشد مصرف سنگ آهن در ماه‌های آینده باشد. از عوامل منفی که زمینه کاهش تقاضای سنگ آهن را فراهم کرده، قوانین سخت‌گیرانه منع انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین است که بعد از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در نوامبر ۲۰۲۱ در گلاسکو، به‌شدت تشدید شده و زمینه کاهش تولید فولاد را فراهم کرده است. در صورتی که قوانین سخت‌گیرانه منع انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، ممکن است بر تقاضای سنگ آهن تاثیر منفی داشته باشد. اما به‌نظر می‌رسد با اتمام بحران انرژی چین و اتمام محدودیت تولید فولاد، قوانین منع انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌شدت ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ اجرا نخواهد شد و تاثیر کمی بر تقاضای سنگ آهن خواهد داشت. در کنار این موضوع باید حمایت دولت چین و تشدید خطوط اعتباری برای صنایع عمرانی چین توجه ویژه کرد که باعث افزایش تقاضای فولاد و به‌طبع سنگ آهن خواهد شد.

افزایش عرضه سنگ آهن، بهبود و رشد تولید سنگ آهن در معادن استرالیا و برزیل نیز باعث اضافه شدن عرضه سنگ آهن در بازار خواهد شد. به‌طوری که استرالیا پیش‌بینی تولید ۲۳۵.۵ میلیون تن سنگ آهن را برای سال ۲۰۲۲ دارد که از سقف تولید سال گذشته بالاتر است. با توجه به جمیع پیش‌بینی‌های تولید معادن سنگ آهن در جهان، به‌نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ تولیدات بیشتری در این زمینه نسبت به سال ۲۰۲۱ داشته باشیم. این موضوع باعث افزایش عرضه این کامودیتی در بازارهای جهانی خواهد شد و ممکن است در بلندمدت باعث ایجاد عرضه مازاد بر مصرف شود.

چین به‌عنوان تاثیرگذارترین کشور جهان بر نرخ فولاد و سنگ آهن شناخته می‌شود و نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین منبع تامین سنگ آهن برای تولیدکنندگان چینی معادن استرالیاستو در صورت تغییر میزان تولید یا عدم‌صادرات سنگ آهن استرالیا به چین شاهد کاهش عرضه و رسوب این کالا در بنادر چین خواهیم بود که باعث کاهش عرضه و افزایش نرخ سنگ آهن خواهد شد.

در پایان باید خاطرنشان کرد پیش‌بینی نرخ کامودیتی‌ها با توجه به عوامل گوناگون تاثیرگذار بر نرخ این کالا بسیار سخت خواهد بود اما به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت نرخ جهانی سنگ آهن به‌دلیل رفع بحران انرژی چین و پایان محدودیت تولید این کشور صعودی باشد ولی در بازه‌های بلندمدت نرخ جهانی سنگ آهن به‌دلیل رشد تولید این کامودیتی وارد مسیر نزولی خواهد شد.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39e5w2