جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 103152
تاریخ انتشار: 1402/11/01 09:21

سفره مردم کوچکتر از قبل / مالیات بی تولید محقق نمی شود

شعبانپور گفت: اگر تولید وجود داشته باشد جامعه موفق خواهد بود، اما زمانی که تولید راکد است تحقق مالیات هم دچار معضل و مشکل می‌شود.
سفره مردم کوچکتر از قبل / مالیات بی تولید محقق نمی شود

 لایحه بودجه در ایران تعیین کننده برنامه ها و منابع مالی دولت برای سال مالی بعد است. این لایحه شامل درآمدها، هزینه ها و بودجه‌های مختلف دولت است. موضوع بودجه از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا تعیین کننده اولویت های مالی دولت و تأثیر آن بر اقتصاد و جامعه است.

اما نکته مهم آن است که چند درصد از لایحه بودجه و مصوبات آن محقق می شود؟به خصوص که سهیم عظیمی از آن بر اساس مالیات تنظیم شده باشد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این موضوع امکان‌پذیر نیست.

 در همین راستا موسی شعبانپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: به‌صورت کلی در طول ۸۰ سال گذشته سهم مالیات در تولید ناخالص ملی ایران زیر ۱۰ درصد بوده ولی در اروپا و آمریکا بالای ۵۰ درصد است. البته شرایط جامعه به صورتی است که به هر دلیلی اعتماد لازم به دولتمردان برای پرداخت مالیات وجود ندارد. در کشورهای پیشرفته جهان اعتماد کافی وجود دارد پس اگر قانون وجود داشته باشد شاید با درصدی انحراف بعد از مدتی مالیات ستانی و درآمدهای مالیاتی دولت محقق شود. دراین‌بین اگر دولت در ارائه خدماتی که باید بعد از وصول مالیات داشته باشد کوتاهی کند فاصله بین مردم و دولت بیشتر خواهد شد.

 وی افزود: پس تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه‌ها تا حدودی قابلیت انجام دارد، البته افزایش درآمدهای مالیاتی در یک سال بودجه‌ریزی محقق نمی‌شود؛ ولی در میان‌مدت این هدف دست‌یافتنی‌تر خواهد بود.

 شعبانپور با تأکید بر تولید تشریح کرد: جامعه در صورتی موفق خواهد بود که تولید وجود داشته باشد، زمانی که تولید راکد است تحقق مالیات هم دچار معضل و مشکل می‌شود. به‌عنوان‌مثال شهرک صنعتی شمس‌آباد بیش ۵۰۰ شرکت را در خود جای‌داده است و تنها ۵۰ شرکت در آنجا فعالیت دارند. از طرفی با شرایط فعلی دولت به اهداف برنامه‌ریزی شده خود نمی‌رسد حداقل برای سال ۱۴۰۳ اهدافش محقق نمی‌شود و بی‌شک انحراف خواهد داشت.

 وی در پایان ادامه داد: بودجه برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۴۰۳ قطعاً سبد معیشت خانوار را کوچک خواهد کرد. باسیاست انقباضی که دولت در پیش گرفته است و همان‌طور که بررسی کلیات بودجه نشان می‌دهد، سیاست انقباضی نقدینگی در اختیار مردم را کاهش می‌دهد که منجر به کم‌شدن تقاضا می‌شود در نتیجه موازنه عرضه و تقاضا برهم می‌خورد و در نهایت تورم به‌صورت موقت راکد می‌شود؛ ولی در میان‌مدت تغییرات ناگواری را هم در پی خواهد گذاشت.

منبع:تیترکوتاه


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39bmkw