پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 86401
تاریخ انتشار: 1402/03/10 06:59
مسیر همکاری ایران و عمان هموار می‌شود

توسعه روابط تجاری تا ۳ میلیارد دلار

کشور عمان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد که ۴۰ درصد آن خارجی است و برخلاف خط مشی سیاسی برخی کشورهای منطقه، به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده است؛ به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر روابط دوجانبه ایران و عمان در بعد سیاسی مطلوب و دال بر همکاری متقابل بوده است.
توسعه روابط تجاری تا ۳ میلیارد دلار

کشور عمان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد که ۴۰ درصد آن خارجی است و برخلاف خط مشی سیاسی برخی کشورهای منطقه، به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده است؛ به گونهای که طی سالهای اخیر روابط دوجانبه ایران و عمان در بعد سیاسی مطلوب و دال بر همکاری متقابل بوده است. با این حال اگرچه روابط تجاری دو کشور نامناسب نیست و به لحاظ حجم تجارت، عمان جایگاه ششم را در میان کشورهای همسایه ایران دارد اما به هر حال این روابط متناسب با روابط سیاسی پیش نرفته و آمار نشان میدهد که ظرفیت برای توسعه روابط اقتصادی مورد غفلت واقع شده است. با توجه به سفر سلطان هیثم پادشاه عمان به ایران به عنوان یکی از مهمترین و راهبردیترین همسایههای جنوبی ایران، در این گزارش به برخی از نکات در مورد اقتصاد و تجارت دو کشور اشاره میشود.

سهم ایران از بازار عمان

براساس میزان صادرات ایران به عمان آمار در سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیون دلار، سال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بود. باید اشاره شود که میانگین کل واردات عمان سالانه ۲۴ تا ۳۴ میلیارد دلار است که طبق اعلام کارشناسان، در بسیاری از کالاهای وارداتی به عمان ما مزیت رقابتی داریم ولی عمانیها شناخت زیادی از کالاهای ما ندارند.البته طی سالهای اخیر روابط تجاری دو کشور بهبود نسبی یافته و بهعنوان نمونه سال ۱۴۰۱ شاهد تجارت یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلاری میان ایران و عمان بودیم که نسبت به تجارت ۲۲۱ میلیون دلاری سال ۱۳۹۲ جهش قابل توجهی را نشان میدهد. از این میزان یک میلیارد و ۸۷ میلیون دلار مربوط به صادرات و ۸۰۰ میلیون دلار مربوط به واردات از عمان میشود. کارشناسان معتقدند با توجه به زیرساختهای فراهم شده میان دو کشور در حوزههای ثبت شرکت، حذف ویزا و صدور ویزا در مبادی ورودی، افزایش خطوط حمل دریایی و هوایی مستقیم بین ایران و عمان و ظرفیتهای کشور عمان جهت افزایش صادرات، صادرات مجدد کالاهای ایرانی و واردات از طریق کشور عمان و همچنین ظرفیتهایی که بین دو کشور در حوزههای معدن، شیلات و گردشگری وجود دارد،امکان افزایش حجم روابط اقتصادی فیما بین، تا سقف ۵ میلیارد دلار فراهم شده است. از سویی دیگر با توجه به اینکه عمده تجارت دو کشور از طریق راه آبی انجام میشود، صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران چندی پیش از از ایجاد خط منظم کانتینری بین بندرعباس در هرمزگان و بنادر عمان خبر داد و تردد شناورهای مسافری بین عمان و چابهار را یکی از مهمترین موضوعات همکاریهای دریایی بین تهران و مسقط برشمرد.

صادرات مجدد از طریق عمان

نکته قابل توجه اینکه عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالا نیز است. ایران میتواند از طریق عمان به کشورهایی که دسترسی ندارد، کالا صادر کند.

محسن ضرابی، رئیس سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان میگوید: عمان قراردادهایی را با کشورهای عربی-افریقایی، آمریکا، اروپایی و سنگاپور امضا کرده که میتوانیم با تعرفه گمرکی صفر کالاهایمان را به این کشورها صادر کنیم. اگر ۳۵ درصد از تولید را در مناطق آزاد عمان انجام دهیم میتوانیم از طریق عمان صادرات مجدد انجام دهیم.

وی معتقد است که به دلیل تحریمها برخی از کشورها کالاهای ما را خریداری نمیکنند؛ کشورهایی نیز هستند که رابطه سیاسی خوبی با ما ندارند؛ همچنین کشورهایی هستند که رابطه سیاسی و اقتصادی خوبی با ما دارند اما امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد. در نتیجه میتوان با صادرات مجدد در عمان به این کشورها کالا ارسال کرد.

همچنین غلامحسین شافعی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران میگوید: توسعه همکاری بندری و مناطق آزاد دو کشور صحار و چابهار همچنان بهعنوان زیرساخت لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی مورد توجه جدی است. بهتر است اقدامات تکمیلی و زیربنایی در دو کشور صورت پذیرد.

توسعه گردشگری سلامت و تولید دارو در عمان

تسهیلات ویژه مالیاتی و تعرفهای برای ایرانیها در نظر گرفتهایم و حاضریم در هر نقطهای که طرف ایرانی مایل باشد، زمین برای احداث کارخانه و خط تولید در اختیارش قرار دهیم.نکته دیگر در مورد ارتباط با عمان مربوط به حوزه گردشگری میشود؛ طبق آمار در سال ۹۲ حدود ۲ هزار گردشگر از عمان به ایران سفر کردند که بیشتر جنبه گردشگری و توریست درمانی داشت؛ در سالهای ۹۶ و ۹۷ تعداد خطوط پروازی بین دو کشور به ۱۰ خط پروازی رسید و ویزا برای ورود عمانیها حذف شد. همین اقدامات باعث شد که تعداد گردشگران عمانی که به ایران میآمدند به ۸۵ هزار نفر برسد که از این بین، ۸۵ درصد توریست سلامت و ۱۵ درصد توریست مذهبی و گردشگری بودند. با شیوع کرونا پروازها قطع اما دوباره شروع شد.طبق گفته کارشناسان، با توجه به پایین بودن هزینه درمان در ایران میتوان زمینه توسعه گردشگری سلامت از عمان را فراهم کرد که در این رابطه باید خطوط پرواز مستقیم از این کشور به ایران افزایش یابد و همچنین ساماندهی آژانسهای مسافرتی و بیمارستانها صورت گیرد. در این ارتباط چند روز پیش وزرای بهداشت دو کشور در حاشیه هفتادوششمین مجمع جهانی بهداشت بر تسهیل گردشگری سلامت تاکید کرده بودند.همچنین با توجه به اینکه عمان چندی پیش از وضعیت تولید دارو در ایران اظهار رضایت کرده بود و قرار است در عمان شهرک پزشکی تاسیس شود، به نظر میرسد شرکتهای ایرانی میتوانند برای حضور در این شهرک و تولید درخواست دهند.

لزوم نفوذ شرکتهای ایرانی در معادن عمان

همچنین موضوع دیگر در ارتباط با عمان مربوط به معدن میشود؛ با توجه به ظرفیتهای بالقوه که دو کشور فراهم کردن زمینه برای حضور شرکتهای ایرانی در معادن عمان یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور محسوب میشود که فعالان اقتصادی میتوانند از ارزشافزوده آن استفاده کنند.

صادرات پوشاک به عمان

نکته دیگر مربوط به صادرات پوشاک به عمان میشود؛ با توجه به اینکه نیاز صندل یا نعلین عمان که تقریبا تمام مردان عمانی از آن استفاده میکنند و بازاری یک میلیون نفری دارد درحالحاضر توسط چین، تایلند و ترکیه تامین میشود و در این حوزه تقریبا از ایران چیزی به عمان صادر نمیشود، میتواند به عنوان یک بازار مهم برای تولیدکنندگان ایرانی محسوب شود.همچنین پارچه پوشاک مردان عمان از عمامه تا دشداشه کاملا وارداتی است و پاکستان سهم عمدهای در این صادرات دارد. کلاهی که مردان به سر میگذارند میتواند از طریق صنایع دستی سوزندوزی در سیستان و بلوچستان تامین شود. این هنر میتواند در مورد لباس زنانه عمانی نیز استفاده شود.

دیگر ظرفیتهای صادراتی به عمان

بر اساس آمارهای موجود، آهن و فولاد، سوختهای فسیلی و زغالسنگ، محصولات روغنی، حیوانات زنده، غلات، انواع سبزیجات خوراکی و سیب زمینی، میوه و مرکبات، آجیل، خربزه و هندوانه، انواع نمک، گوگرد، خاک، سنگ آهک، گچ، سیمان، توتون و تنباکو، محصولات دریایی ماهی، صدف و سایر آبزیان و محصولات سرامیکی از دیگر حوزههایی است که تاجران ایرانی میتوانند صادرات خوبی به کشور عمان داشته باشند. همچنین با توجه به تمایل عمان به واردات مواد غذایی میتوان محصولاتی از جمله انواع مختلف سبزیجات و میوهها مانند سبزی خوراکی، کیوی، کاهو، گل کلم، هندوانه، لیمو، بادمجان، چغندر و … نیز به این کشور صادر کرد.در کنار آن، مصالح ساختمانی نیز ظرفیت خوبی برای صادرات به این کشور دارند. محصولاتی مانند انواع سنگها، گچ و سیمان و مواردی از این قبیل در این دسته جای میگیرند. مبلمان، صنایع دستی و لوازم خانگی از جمله محصولات صادراتی دیگر به عمان به شمار میروند. همچنین با توجه به اینکه عمان به لحاظ صنعتی چندان قوی نبوده و به همین دلیل بخش قابلتوجهی از کالاهای وارداتی آن را قطعات و ماشینآلات صنعتی تشکیل میدهند میتوان از این فرصت نیز استفاده کرد.مرکز پژوهشهای مجلس نیز پیشنهاد داده که بر بخشهای گاز، انرژیهای تجدیدپذیر، تأمین زیرساختهای آبی مثل احیا و ترمیم قنات در عمان، ساخت تفرجگاه و اقامتگاهها در عمان در مبحث گردشگری، حضور در مناطق آزاد و بنادر عمان، ترانزیت غلات و دام زنده، توسعه همکاریهای امنیتی از طریق صادرات تجهیزات نظامی ایرانی، مشارکت در احداث راه آهن و مترو در عمان، صادرات پوشاک، تعامل دانشگاهی و آموزش نیروی کار، صادرات خدمات فنی و مهندسی، مشارکت در بخش فرهنگی به ویژه ساخت فیلم و تقویت دیپلماسی عمومی، تمرکز ویژه صورت گیرد و برنامهریزیهای دقیقی انجام شود.

موانع داخلی صادرات به عمان

همانطور که اشاره شد، درحالحاضر روابط تجاری نامناسبی بین دو کشور برقرار نیست اما به هر حال فضا برای گسترش روابط بسیار وجود دارد.

محسن ضرابی، رئیس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان میگوید: اگرچه در سال ۹۷ ما بیشترین تحریم را داشتیم اما در این سال توانستیم مبادلات تجاری را به بالای یک میلیارد دلار برسانیم اما در سالهای بعدی حجم تجارت کاهش یافت. بنابراین نمیتوان گفت تنها تحریم موجب این کاهش شده است بلکه اجرای پر ایراد پیمانسپاری ارزی، صدور بخشنامههای متعدد و متناقض، ممنوعیت یک شبه صادرات برخی از کالاها، صدور بخشنامههایی که حتی جلوی تهاتر را گرفت و بستن عوارض یک شبه روی کالاها از جمله مواردی بود که تجارت را با چالشهای متعددی مواجه کرد.

او تاکید میکند: در سال ۱۴۰۰ هم تحریمها بود؛ اما عملکردها نسبت به ۹۸ و ۹۹ شرایط بهتری داشت که علت اصلی آن به رویکرد، تصمیمات و سیاستهای داخلی برمیگردد. از عمده مشکلات تجارت ایران باید به چالشهای بانکی و نقل و انتقال پول اشاره کرد؛ در همین راستا محمد عبدالحسین باقر رئیس اتاق مشترک عمان و ایران میگوید: بخش تبادلات بازرگانی بین دو کشور دارای سختیها و چالشهای زیادی بوده که بخشی مربوط به حسابهای بانکی است که البته بخشی از این مشکلات حل و توافق شده تا بخش دیگر از مشکلات این حوزه نیز حل شود.

سخن پایانی

با توجه به این بیانات به نظر میرسد راه برای توسعه تجارت دو کشور نسبت به قبل در حال هموار شدن است و در صورت تداوم این رویکرد، به احتمال زیاد توسعه روابط تجاری تا ۳ میلیارد دلار که از جمله تاکیدات بازرگانان این حوزه محسوب میشود، محقق خواهد شد. البته در اینجا باید به این نکته اشاره شود که در ۲۰ سال اخیر، هرچند تبادلات تجاری بین ایران و عمان روند صعودی به خود گرفته است؛ اما این روند به شدت پرنوسان و ناپایدار بوده است. به طوری که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ ارزش مبادلات تجاری ایران و عمان کاهش پیدا کرده است. افزون بر این بررسی ترکیب اقلام صادراتی ایران به عمان، حاکی از آن است که صادرات ایران به عمان غالبا مواد خام و نیمه خام هستند؛ به طوری که در کنار فولاد و آهنآلات، قیر، دام زنده، خربزه و هندوانه حجم بالایی از صادرات ایران به عمان را تشکیل میدهند.

کارشناسان میگویند این وضعیت در حالی است که همسایگان عمان که ممکن است در برخی بخشها رقیب ایران به حساب آیند، هرکدام به طریقی در حال تعریف کردن مزیتهای راهبردی برای خود هستند که میتوانند منافع ایران را در آینده نه چندان دور تهدید کنند؛ به طور مثال عربستان سعودی قصد دارد با اتصال خطوط نفتی خود به مخازن و پالایشگاههای شرق عمان تنگه هرمز را دور بزند و مزیت راهبردی ایران را در این تنگه از بین ببرد یا کشور امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ با در اختیار داشتن سهم بیش از ۴۰ درصدی از واردات عمان و سرمایهگذاری ۳ میلیارد دلاری در عمان یک مزیت رقابتی فوقالعاده برای خود تعریف کرده است. با توجه به درگذشت سلطان قابوس و سرکار آمدن سلطان هیثم که در ابتدای دوران سلطنت خود با کسری بودجه شدید و بحران بیکاری جوانان مواجه شده لازم است ایران مبتنی بر مزیتهای نسبی خود و فرصتهای اقتصادی عمان، در جهت عمق بخشیدن به روابط خود با این کشور حرکت کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36wwqe