دریچه جدید ایران برای توسعه بازار
نشست خبری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در سوریه با حضور حسن زمانی رئیس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران، محمدجواد قنبری معاونت فنی شرکت سهامی نمایشگاهها، حمیدرضا آملی مدیر روابط عمومی و امور بینالملل شرکت سهامی نمایشگاهها، علی ابراهیمزاده دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها، داوود آدینه مجری برگزاری دومین نمایشگاه ایران در سوریه و جمعی از اصحاب رسانه در محل تالار اصفهان نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
استقبال از دومین نمایشگاه اختصاصی
حسن زمانی در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از تمامی دستاندرکاران برگزاری این رویداد، اظهارکرد: نمایشگاه اختصاصی ایران در سوریه در این دوره از برگزاری در مساحتی افزونبر ۴۵۹۰ مترمربع برگزار خواهد شد. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز از این رویداد شده و ۱۶۴ شرکت و برند ایرانی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. طرف سوری نیز برای هرچه بهتر شدن این نمایشگاه همکاری بسیار مناسبی را به عمل آورده است.
وی افزود: جای خوشحالی بسیاری است که در ابتدای شروع کار دولت سیزدهم یکی از بزرگترین نمایشگاههای ایران در کشور دوست و برادر سوریه برگزار خواهد شد. گفتنی است شرکتهای ایرانی حاضر در این نمایشگاه در زمینهها و گروههای کالایی تجهیزات بیمارستانی، دارو، درمان، صنعت ساختمان، طراحی و معماری، کشاورزی، تجهیزات پلیسی و امنیتی، در و پنجره، انفورماتیک، آب و برق، مواد غذایی، صنعت نساجی، تجهیزات فروشگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، آسانسور، بانک و بیمه، صنعت فولاد، لوازمخانگی و صنعت خودرو آخرین دستاوردها و خدمات خود را ارائه خواهند کرد. خوشبختانه شرکتهای داخلی ما در تمام این زمینهها از مزیتهای بسیار خوبی برخوردار هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: نخستوزیر و وزیر اقتصاد و تجارت کشور سوریه و وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت و من بهعنوان رئیس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران در مراسم افتتاحیه این رویداد بینالمللی حضور خواهند داشت. گفتنی است در طول برگزاری این نمایشگاه برنامههای بازدید از صنایع گوناگون سوریه برای شرکتهای ایرانی تدوینشده است.
شیوهای جدید در برگزاری نمایشگاههای خارجی
زمانی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست کلان شرکت سهامی نمایشگاهها اعتماد به بخش خصوصی است، اظهارکرد: شرکت سهامی نمایشگاهها مدل جدیدی را در برگزاری نمایشگاه در پیش گرفته است. سابق بر این، شرکت سهامی نمایشگاهها متولی اصلی برگزاری رویدادهای بینالمللی بود اما در دوره جدید برگزاری رویدادها با نظارت و مسئولیت شرکت سهامی ولی با اجرای بخش خصوصی و حضور فعال انجمن برگزارکنندگان و مجریان نمایشگاهی خواهد بود. این موضوع نقطه عطفی در افزایش کیفیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بینالمللی واقع شده است. حمایت صددرصدی از بخش خصوصی همواره سرلوحه ما بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است. بخش خصوصی کشور توانمندی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل تمام برنامهریزیهای ما درباره برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بینالمللی بر این اساس برنامهریزی میشود.
وی افزود: مجوز برگزاری این نمایشگاهها با توجه به سیاستهای سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاهها، صادر خواهد شد و هیچ مشکلی در این میان وجود نخواهد داشت. تاکید سازمان توسعه تجارت نیز بر این است که تا جای ممکن از این توانمندیها برای ارائه ظرفیتهای کشور به کشورهای دیگر استفاده کنیم.
سهم بخش خصوصی در نمایشگاه ایران در سوریه
ستاد اجرایی فرمان امام، ستاد نیروی انتظامی و قرارگاه خاتمالانبیا در مجموع ۶۰۰ شرکت را مدیریت میکنند که از هرکدام بهترینها را انتخاب کردهاند تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.
زمانی درباره سهم زیاد نهادهای حاکمیتی در بازار سوریه گفت: ۷۰ درصد از شرکتکنندگان این نمایشگاه مربوط به بخش خصوصی هستند. ما سعی کردیم بهترینهای بخش خصوصی حضور داشته باشند. من قول میدهم در پایان این نمایشگاه سهم بخش خصوصی در بازار سوریه چندبرابر شود.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت بر استفاده از توانمندیهای کشور برای معرفی و ارائه به جهان تاکید دارد، خاطرنشان کرد: اولویتهایی در نظر گرفته شده تا شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای بینالمللی حضور فعال داشته باشند، زیرا ظرفیت فراوانی در این بخش وجود دارد.
فعالیت در ۳ جبهه مستقل اقتصادی
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران در ادامه تاکید کرد: سیاستهای صادراتی دولت بهگونهای است که با در اختیار قرار دادن تسهیلات بیشتر، میزان رقم صادراتی افزایش داشته باشد و برای این مهم تا آخرین مراحل حمایتهای لازم انجام خواهد شد. شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران درحالحاضر، در ۳ جبهه مستقل اقتصادی در حال انجاموظیفه است. ما بزرگترین نمایشگاه بینالمللی را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی افتتاح کردیم. پاویون کشور به تازگی جزو ۲ پاویون برتر این رویداد جهانی شناخته شده که این مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است. در کشور عراق و آلمان نیز در دو رویداد شرکت کرده بودیم که نتایج بسیار قابلقبولی داشت.
زمانی همچنین گفت: از پایان شهریور در سایت بینالمللی تهران به صورت مرتب در حال برگزاری نمایشگاهها هستیم. امیدواریم با اشتغالزایی و مباحث اقتصادی برگزاری رویدادها بتوانیم کمک کوچکی به دولت جدید کنیم.
حضور شرکتهای ایرانی در رویدادهای بینالمللی
در ادامه جلسه محمدجواد قنبری، معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاهها اظهارکرد: یکی از سیاستهای بالادستی شرکت سهامی در دوره جدید، مدیریت حضور در بازارهای خارجی و بسترسازی برای حضور شرکتهای ایرانی در رویدادهای بینالمللی است. خوشبختانه در برگزاری رویدادها در امسال نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشتهایم. برنامهریزی ما این است که علاوه بر ۱۵ کشور همسایه، نمایشگاههای دیگری با اولویت شناسایی بازار نیز در سایر کشورها برگزار کنیم تا زمینه حضور شرکتهای ایرانی در این کشورها فراهم شود.
وی افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای خارجی، شرکت سهامی نمایشگاهها شرایط و تسهیلاتی را فراهم کرده که با تهاتر با مراکز نمایشگاهی سایر کشورها بتوان شرایط مناسبی را برای شرکتهای داخلی که قصد حضور در رویدادهای بینالمللی دارند، فراهم کرد.
پلی برای رسیدن به بازارهای صادراتی
علی ابراهیمزاده، دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهها نیز در این نشست اظهارکرد: صادرات مجموعه از یک سری فرآیندها و نمایشگاه فقط ابزاری برای معرفی ظرفیتهای شرکتهای داخلی در بازارهای هدف صادراتی است. شرکتهای داخلی باید با دانش خود به بازارهای صادراتی دست یافته و از ابزار نمایشگاه بهعنوان پلی برای رسیدن به آن بازارها استفاده کنند.
به گزارش صمت دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه از ۸ تا ۱۲ آذر در دمشق (پایتخت این کشور) برگزار خواهد شد.