چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 873
تاریخ انتشار: 1400/06/09 09:28
۱۱۴۵ واحد تولیدی در همدان به بهره‌برداری رسید

شناسایی ۴۲ خوشه صنعتی در همدان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان با اشاره به اقداماتی که در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها، آموزش، برند‌سازی، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، تامین مالی، صندوق حمایت صنایع کوچک و... در استان انجام شده است، از بهره‌برداری ۱۱۴۵ واحد تولیدی در استان و راه‌اندازی دوباره ۲۰ واحد تولیدی از ابتدای امسال خبر داد.

به گزارش صمت از همدان، محمد‌رضا بادامی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به مجموع قراردادهایی که در این حوزه منعقد شده است، عنوان کرد: متقاضیان بسیاری برای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به این مجموعه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: از مجموع واحدهایی که به بهره‌برداری رسیده‌اند ۱۶۰ واحد تعطیل است، به این معنا که این واحدها به بهره‌داری رسیده اما به دلایل مختلف تعطیل شده‌اند.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۸ واحد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸ واحد و در سال ۱۴۰۰ نیز از ۳۴ واحد هدف‌گذاری شده ۲۰ واحد دوباره راه‌اندازی شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به حمایت‌های مختلفی که توسط این مجموعه انجام می‌شود، گفت: در برندسازی محصولات واحدها حمایت‌های خود را همواره داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی می‌تواند باعث بهره‌وری بالایی در مجموعه تولیدی شود، گفت: در این باره شرکت شهرک‌ها از مشاورانی بهره می‌گیرد و این مشاوران به واحدها مراجعه می‌کنند و مشکلات و آسیب‌های مطرح در آنها مورد بررسی و مورد احصا قرار داده و راهکارهای حل آن را پیشنهاد می‌دهند.

وی با اشاره به حمایت از حضور محصولات تولید‌کنندگان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی گفت: به‌عنوان مثال، ۵ سال متوالی خوشه صنعتی کشمش ملایر در نمایشگاه مواد غذایی مسکو حضور یافت، همچنین حمایت از حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه چرم ترکیه و مواد غذایی امارات نیز از دیگر برنامه‌های انجام‌شده بود.

وی با بیان اینکه در مطالعه و برنامه‌ریزی که برای خوشه‌های صنعتی استان انجام شده تاکنون حدود ۴۲ خوشه صنعتی شناخته شده است، مطرح کرد: از میان این تعداد ۱۶ خوشه که دارای ظرفیت اجرایی و عملیاتی بودند مورد مطالعه قرار گرفت و اولویت‌بندی شد. از اواخر سال گذشته ۳ خوشه چرم، فرش و خیاطان مورد توجه قرا‌ر گرفت و در هر یک از این خوشه‌ها جمعیت‌های چند هزار نفری مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به ورود در کنسرسیوم‌های صادراتی نیز گفت: کسانی که در مقوله‌های مختلف صادراتی فعالیت می‌کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، در کالایی مانند مبل مجموعه‌ای تحت برندی خاص برای صادرات مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان به صندوق حمایت صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: این صندوق برای تولیدکنندگانی که نیاز به تضمین یا وثیقه دارند می‌تواند وارد عمل شود همین‌طور تامین‌های مالی از طریق بورس و فرابورس انجام می‌شود.

بادامی عنوان کرد: از پروژه‌های زیرساختی می‌توان به منطقه ویژه فناوری برتر در شهرستان همدان اشاره کرد که راه‌اندازی شده است و در حال واگذاری نیز هستیم و پیش‌بینی شده ‌که ۳۵۰ هکتار اراضی محل را توسعه دهیم تا به ۴۰۰ هکتار افزایش پیدا کند و این امر حمایت خوبی از شرکت‌های فناور است.

 وی با بیان اینکه نیاز به تقویت تصفیه‌خانه فاضلاب بوعلی بود، عنوان کرد: سیستم استحصال پساب اجرا شد و حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر‌مکعب پساب را در حد آب مصرفی تصفیه می‌کند و در امور صنعتی و کشاورزی می‌توان از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه در شهرستان بهار معضلات زیادی در استقرار واحدها داشتیم، عنوان کرد: طی دو سال گذشته امور مرتبط به زیرساخت‌‌ و تملک‌ ناحیه صنعتی صالح‌آباد در دو فاز عملیاتی ۲۵ هکتاری برنامه‌ریزی شد و ۲۵ هکتار نخست به بهره‌برداری رسید و واحدهای صنعتی در حال احداث هستند و فاز دوم را نیز ‌‌امسال برای واگذاری به بهره‌برداری می‌رسانیم.

بادامی افزود: شهرک صنعتی بهاران که از ظرفیت ۹۰ هکتاری برخوردار بود را ۴۰ هکتار دیگر گسترش دادیم و زمین به تولید‌کنندگان واگذار شده و در حال ساخت‌وساز است.

وی ادامه داد: در شهرستان بهار مشکل برق وجود داشت که با عقد قرارداد با شرکت برق منطقه‌ای باختر ۳۰ مگاوات پست‌برق احداث شد و این میزان می‌تواند تمام شهرک‌های صنعتی شهرستان بهار را پوشش دهد و اقدامی برجسته به شمار می‌‌رود.

وی عنوان کرد: در ملایر شهرک صنعتی حاجی‌آباد که واحدهای مبل و منبت در آن مستقر خواهد شد نیاز به توسعه ۲۰ هکتار داشت که مطالعات آن صورت گرفته و اقدامات تملکی آن در حال انجام است و در سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: شهرک صنعتی جوکار با مساحت ۱۰۰ هکتار، قطب فرو‌‌آلیاژ ایران است و واحدهای تولید فروسلیس منیزیم در آن مستقر شده است که ارزش افزوده بالایی برای استان دارد. در این مجموعه ۳ واحد به تولید رسیده و ۲ واحد دیگر نیز در حال ساخت است و هر کدام از این واحدها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کنند، در ضمنا امسال ۶۰ مگاوات برق برای این شهرک تامین شد.

 بادامی در ادامه گفت: با توجه به نیاز به توسعه شهرک‌ها در ملایر، مطالعات در محدوده شهر ازندریان، با مساحت ۲۰۰ هکتار انجام صورت پذیرفته و درباره تملک نیز جلساتی برگزار شده و عملیات اجرایی درآیند‌های نزدیک آغاز خواهد شد.

بادامی افزود: قرارداد ۲ پست‌برق ۱۵ مگاواتی برای شهرک صنعتی رزن و اسدآباد منعقد شده و در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد که در این زمینه قراردادی بیش از ۵۵ میلیارد تومان منعقد شده است.

 بادامی گفت: در قروه درگزین نیز زمینی ۵۷ هکتاری تملک شده است تا بتوان درگزین را دارای شهرک صنعتی کرد.

وی عنوان کرد: در نهاوند منطقه‌ای ۴ هکتاری برای مبل و منبت دهفول درنظر گرفته شده تا واحدهایی که در منزل مشغول به فعالیت بوده‌اند به این مکان انتقال یابند و برخی نیز ساخت‌وساز را آغاز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی‌ استان همدان با اشاره استقرار خوشه نگار خاتون در ناحیه صنعتی فامنین گفت: در منطقه فامنین یک ناحیه صنعتی حدود ۵۰ هکتار وجود دارد که سال‌های پیش تملک شده است، در این منطقه زیرساخت‌های مناسبی برای این زمین ایجاد شد و خوشه نگار خاتون که خوشه ادوات کشاورزی بود را با ۹۵ قرارداد در این ناحیه صنعتی مستقر کردیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ex92