شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04 May 2024
کد خبر: 13225
تاریخ انتشار: 1400/12/23 03:24

زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در معادن تامین شود

شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی از جمله شهرک‌هایی هستند که از کاستی‌های متعدد رنج می‌برند و به‌تعبیر بسیاری از اهالی این حوزه، مورد اجحاف قرار گرفته‌اند.

 به گزارش، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی معتقد است بهره‌برداری از منابع معدنی این استان تنها دلیل حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه خواهد بود و از آنجایی که مشکلات زیرساختی حوزه معدن در استان بسیار است، انتقال منابع معدنی به سایر استان برای فرآوری امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای حضور در این استان ندارند.
مهدی پارسا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با صمت گفت: استان خراسان جنوبی از مناطق کمترتوسعه‌یافته کشور محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر توسعه صنعتی جزو استان‌های ردیف آخر کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: خراسان جنوبی به‌لحاظ توسعه در رتبه ۲۹ یا ۳۰ کشور قرار دارد، این در حالی است که این استان از نظر معدن بسیار غنی است و قطب معدنی شرق کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که در معادن این استان ۳۹ ماده معدنی با ذخیره‌ای بالغ بر ۳.۵ میلیارد تن وجود دارد. استراتژی توسعه صنعتی استان صرفا برپایه استقرار صنایع پایین‌دستی بخش معدن طراحی شده است.


تامین زیر‌ساخت در چالش
وی با اشاره به مدل توسعه صنعتی استان در ۴ دهه اخیر گفت: بیش از ۶۷ درصد واحد‌های صنعتی فعال در حوزه صنایع معدنی و ساختمان و بیش از۹۶ درصد واحد‌های صنعتی استان فعال در صنایع، کوچک و متوسط هستند. وی افزود: این استان در زمینه صنایع بزرگ و مادر تخصصی از کمبود رنج می‌برد. اگر شرایط فعالیت در استان خراسان جنوبی مساعد بود، زمینه حضور بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره تولید فراهم می‌آمد.


فضای کسب‌وکار آسیب‌پذیر
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۹۶ درصد صنایع این استان صنایع کوچک هستند و در برابر تهدیدات فضای کسب‌وکار آسیب‌پذیری بسیار بالایی دارند؛ بنابراین نیاز است دولت توجه ویژه‌ای به مناطق کمترتوسعه‌یافته داشته باشد. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه درباره شاخص‌های اساسی تولید، از سطح متوسط کشور پایین‌تر هستیم، ادامه داد: باید در تامین و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدامات مفیدی انجام شود. وی افزود: به‌دلیل تخصیص منابع سالانه‌ای که انجام می‌شود و نیز به‌واسطه وجود منابع معدنی، استقرار صنایع پایین‌دستی در شهرک‌های صنعتی این استان شتاب ویژه‌ای گرفته و هر روز شاهد استقرار یک طرح صنعتی معدنی در شهرک‌های صنعتی هستیم.


توجه ویژه به مزیت معادن
 وی در ادامه افزود: معادن تنها حوزه دارای مزیت هستند و به‌عنوان مشوق سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به‌شمار می‌روند، این در حالی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه است و موضوع حمل‌ونقل محصولات و مواد معدنی از مهم‌ترین این مشکلات است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به مشکل یادشده گفت: یکی از مواردی که امروز مشکلات بسیاری برای این استان ایجاد کرده، کمبود شدید زیرساخت‌ است.


تاکید بر آمایش سرزمین
پارسا در ادامه با بیان اینکه از دیگر موضوعات مهم نه‌تنها برای خراسان جنوبی بلکه برای کل کشور حرکت همسو با آمایش سرزمین است، ادامه داد: در سال‌های اخیر، هیچ وقت مطابق با آمایش سرزمین حرکت نکرده‌ایم و تمامی صنایع را به استان‌های بزرگ و صنعتی برده‌ و در ادامه برای رفع مشکلات ترافیک و آلودگی محیط‌زیست هزینه بالایی کرده‌ایم، این در حالی است که در بحث توسعه صنعتی باید توجه ویژه‌ای به مباحث مربوط به آمایش سرزمین داشته باشیم.


درخواست از دولت سیزدهم
پارسا درباره خواسته‌های شهرک‌های صنعتی از دولت سیزدهم خواستار توجه ویژه به تامین زیرساخت‌ها و تولید شد و ادامه داد: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به بحث تولید و اشتغال شده و برای تحقق این موضوع دولت باید توجه ویژه‌ای به تامین زیرساخت‌های موردنیاز تولید در مناطق کمتر‌توسعه‌یافته داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد سرمایه‌گذار در بسیاری از مواقع نیاز به تسهیلات ندارد، زیرا اگر هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها پایین باشد، هزینه‌های تولید هم روند کاهشی می‌یابد و قدرت رقابت‌ با استان‌ها و مناطق توسعه‌یافته به‌وجود می‌آید.


معادن، تنها فاکتور توسعه خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به دلایل رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این استان گفت: سرمایه‌گذار می‌تواند همین سرمایه‌گذاری را در استان‌هایی چون تهران، اصفهان و قزوین با ارزش‌افزوده‌ای بسیار بالاتر و امکان نزدیکی به بازار بزرگ انجام دهد و مطمئن باشد خدمات لازم را در کنار خود دارد. با این تعبیر چه مشوقی وجود دارد که سرمایه‌گذار به خراسان جنوبی بیاید؟! افرادی که امروز برای سرمایه‌گذاری در این استان مراجعه می‌کنند تنها مشوق آنها فقط منابع معدنی است. این مقام مسئول ادامه داد: این استان دارای منابع معدنی بسیار غنی است؛ با این همه مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذارانی که برای تکمیل زنجیره تولید مراجعه می‌کنند، کمبود زیرساخت‌هاست، این در حالی است که این استان قادر است در زمینه مس، آهن، منیزیم‌، خاک‌های نسوز، انواع خاک‌های صنعتی و... تمام نیازهای صنعت را تامین کند؛ از این رو باید برای مناطقی نظیر این منطقه بسته‌های حمایتی ویژه در نظر گرفت.

تسهیلات ویژه حمایتی
پارسا در ادامه با اشاره به اینکه یارانه و تسهیلات در مناطق توسعه‌یافته و کمترتوسعه‌یافته به یک اندازه است، اذعان کرد: نرخ سود تسهیلاتی که تولیدکنندگان از بانک‌ها می‌گیرید، در خراسان جنوبی ۱۸درصد و در تهران هم ۱۸ درصد است. دولت باید منابعی را اختصاص بدهد تا تسهیلاتی با کارمزد پایین‌تر در استان‌های کمترتوسعه‌یافته پرداخت شود. وی افزود: دولت می‌تواند بخشی از حق بیمه کارفرمایان را خود متقبل شود و درباره معافیت‌های مالیاتی و مالیات بر درآمد و مالیات ارزش افزوده و مهم‌تر از همه تامین زیرساخت‌های موردنیاز تولید توجهی ویژه مبذول کند. اگر این اتفاقات در خراسان جنوبی بیفتد هیچ مشکل و نگرانی در زمینه مدل صنعتی و صنعتی شدن استان نخواهیم داشت. وی در پاسخ به این سوال که در سال ۱۴۰۱ چه برنامه توسعه‌ای در راستای حمایت از تولید مد نظر است، پاسخ داد: در زمینه گازرسانی و آبرسانی به ۴ شهرک صنعتی در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی کرده‌ایم. همچنین آماده‌سازی دو شهرک صنعتی برای استقرار سرمایه‌گذاران در حوزه‌های صنایع، تجهیز دو شهرک به ایستگاه آتش‌نشانی، تامین ۲۲ مگاوات برق برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، بهره‌برداری از ۳۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از دیگر برنامه‌های این شرکت در استان است.


بازار افغانستان؛ فاکتور توسعه صنعتی
این مقام مسئول درباره صادرات از این استان گفت: این استان در حوزه صادرات کاشی و سیمان فعال است و سایر محصولات نیز از سایر استان‌ها به این استان ارسال و به کشور افغانستان صادر می‌شود. ما افزون بر ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و استفاده از بازار افغانستان از جمله برنامه‌های ما برای توسعه صنعتی است.


سخن پایانی
خراسان جنوبی به‌عنوان نخستین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد که بار دیگر ظرفیت معدنی این استان را نمایان کرد تا با تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی معدن، نویدبخش افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع معدنی باشد.
استان کویری و مرزی خراسان جنوبی با دارا بودن ۶۹۸ معدن مختلف با ذخیره قطعی حدود ۷ میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر یکی از ۵ استان معدنی کشور محسوب می‌شود. این استان باتوجه به ساختار زمین‌شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع حدود ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ‌آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهم‌ترین این مواد به‌شمار می‌روند، اما همه این ذخایر ارزشمند که با آنها به‌تنهایی می‌توان یک یا چند استان را اداره کرد و بخش زیادی از آن هنوز پنهان است، باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به‌همراه داشته باشد.



کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36dpe4